Först tänkte jag inte skriva allt om det här, eftersom det fick mig att "tycka" så mycket. Men eftersom du vänligen ber mig...

Det här är hus som byggs på några månader, men som kan ta flera ÅR att rita, konstruera och projektera. Hederligt nog hänvisar mäklaren (och arkitekten?) "inspirationskällorna" för villa Överby; Philip Johnsons berömda glashus och lika välkända Farnsworth House www.philipjohnsonglasshouse.org av Mies van der Rohe http://www.farnsworthhouse.org/photos.htm.

Det har omvittnats att Farnsworth House beställdes av en kund, som från första stund vantrivdes i sitt ohyggligt vackra hus. Dessa hus har mycket gemensamt med sådana där vanvettigt dyra och fula klänningar som regelbundet visas upp i Paris och först efter ett par säsonger blir tillsalu för ett par hundralappar hos H&M i Södertälje. Sådan grejor man inte köper för att använda mer än en enda gång, men som ändå påverkar sin samtid. Några bara samlar dem som konst. Eller köper dem som stöd till konstnären.

Mer historia: Philip Johnson har gjort sig känd för sin märkvärdiga hatkärlek till lärofadern Frank Lloyd Wright, som faktiskt inte bara ritade en massa hus, utan också drev en liten arkitektskola. Den forne eleven Johnson har kallat Lloyd Wright "en av 1800-talets största arkitekter". Vilket väl är ungefär det mest oförskämda man kan säga om en man som avled 1958.

Jag vet inte om det är artigt att utnämna Philip Johnson till "en av de största på 1900-talet". Men så är det. Och nu är 1900-talet slut. Så vad ska man då säga om ett hus som villa Överby? I beställarens ställe skulle jag krävt lite mer. Jo, det är ett vackert hus som tar tillvara fint på sin tomt. Men det är trots allt inte någon spjutspets mot framtiden. Men det var ett antal av de hus hus som designades av Johnson och Mies van der Rohe (och för alldel FLW) .

Hur kan jag vara så himla hård mot (den iochförsig duktige) arkitekten bakom villa Överby? Jo, det är i grund och botten ett tradionellt styckehus med murade lecaväggar och platsgjutna valv. Man har ritat ännu ett hus. Välritat. Påkostat. Välutrustat. Elegant. Men! Man har inte utvecklat byggmetoderna eller tänjt på materialens gränser eller experimenterat med något som helst nytt. Formspråket speglar det som varit.

På arkitektens hemsida finns (just nu) en bild från bygget av villa Överby: En byggarbetsplats som den kunnat se ut när förebilderna byggdes förra (eller nästan förrförra!) århundradet ... http://www.jrn.nu/
 
billy_baver skrev:
Hur kan jag vara så himla hård mot (den iochförsig duktige) arkitekten bakom villa Överby? Jo, det är i grund och botten ett tradionellt styckehus med murade lecaväggar och platsgjutna valv. Man har ritat ännu ett hus. Välritat. Påkostat. Välutrustat. Elegant. Men! Man har inte utvecklat byggmetoderna eller tänjt på materialens gränser eller experimenterat med något som helst nytt. Formspråket speglar det som varit.

På arkitektens hemsida finns (just nu) en bild från bygget av villa Överby: En byggarbetsplats som den kunnat se ut när förebilderna byggdes förra (eller nästan förrförra!) århundradet ... [länk]
Hej Billy, min reaktion är att en arkitekts första uppgift är att ta till vara kundens önskemål och sedan infria dem helst. Att de skall driva utvecklingen framåt ligger i deras natur men det kan ju vara så att kunden velat ha ett dylikt hus och inte en vidareutveckling med icke-prövade metoder. Därav kanske det finns en förklaring till att det ser ut som det alltid gjort på byggarbetsplatsen.

Jag håller med dig om att det som byggts på inga sätt är revolutionerande men det känns smakfullt, genomtänkt och synes passa in i omgivningen. Det är alltför sällan som de känslorna inträffar tycker jag.
Jag måste fråga dig, jobbar du som arkitekt? varför jag frågar är för att jag flera ggr stött på yrkesfolk som måste tänja på gränsen för att de skall tycka det är roligt med yrket. Min far var målare, han fick hela tiden måla som kunderna önskade (oftast vita väggar) medan vi hemma fick ta stryk med att han målade allt i allsköns färger. Han gillade grönt och det fanns nog inte en list, undertak, vägg, dörrblad som klarat sig undan en grön ommålning. Hoppas du inte tar illa upp för frågan!
 
Redigerat:
Nej, jag är inte arkitekt. Men jag har viss privat koppling till branschen.

Jag förstår hur din pappa kände sig! :) En gång i tiden var jag volontär på både ett par ingenjörskontor och en arkitektbyrå. Det var faktiskt den gången jag valde bort arkitektjobbet, men hann ändå skaffa mig en hel del nyttig allmänbilding.
 
W
John Pohlman skrev:
En annan liten kåk till reapris är tillsalu här i trakten:


[länk]


lite mer info:

[länk]

Enligt mig ett otroligt mycket för högt utgångspris. Men det e klart mäklarna försöker få det att låta som om det ligger på särön men budskär e budskär och särön e särön. Sedan håller det huset inte måttet mot vissa andra villor som har sålts i närheten för betydligt mindre så jag tror det blir mycket svårt att få ut de pengarna de vill ha.

Men ett fint hus är det (även om de har sabbat det en del med fönstrena och radiatorerna etc) med annorlunda arkitektur. Från vissa vinklar är det dock inte direkt vackert (tänker mest från väster) men det syns ju inte på bilderna. Uppfarten och den stora tomten är dock av mycket privat karaktär och det lockar en hel del personer med mycket pengar. Ska bli spännande och se vad det går för.
 
John Pohlman skrev:
En annan liten kåk till reapris är tillsalu här i trakten:


[länk]


lite mer info:

[länk]

Tomten är minst sagt privat, ingen insyn och ligger högt jämfört med de hus som gränsar till tomten.
Passerar tomten minst en gång i veckan oftast fler (bor inte speciellt lång därifrån) och har alltid undrat hur huset med den infarten ser ut. Nu har man även fått se insidan......
 
kolla in www.hem1.se
Fan va snygga hus....finns mycket bilder o drömma sig bort i:)
 
Steffo1980 skrev:
Häftigt hus till salu i Ängelsberg utanför Fagersta. Odensnäs herrgård närmare bestämt.

[länk]

Eller komplett prospekt:[länk]

Vilket "nyckelhus" på sidan 4 i pdf-beskrivningen, undrar om sådana görs idag.
Vackert hus var det i alla fall!

Gillar nya hus som ser ut som gamla och har svårt för
http://www.hem1.se/index.asp?page=2:blushing:

Men skulle någon ge mig Hemmahamn så skulle jag bli lycklig!:D
 
tsarraz skrev:
Ett hus där läget är bättre än huset.
[länk]

Varje gång jag åker till och från Småland så blir jag försälskad i detta hus, mest då läget.
Var inget fel på huset heller tyckte jag,mycket snyggt !
 
Hehe jag gillade inte laxtrappan :)
men läget oj oj jag hade köpt huset direkt om jag vann på lotto
 
Hubbe2 skrev:
Ha ha, kollade månadskostnaden på den där... Om man kör 10% kontantinsats så hamnar man på 65 000kr/mån EFTER skattereduktion. Som hittat...:x
Raceman skrev:
Ett fruktansvärt tråkigt kök för dom pengarna. :)
Ja, ett fruktansvärt "tråkigt" hus för dom pengarna i det stora hela tycker jag... Enda coola va ju källaren, annars kändes det bara stort och ödsligt...
Och vad tänkte dom med angående köket när dom inte placerade diskhon vid det stora fönsterpartiet?
 
tsarraz skrev:
Ett hus där läget är bättre än huset.
[länk]

Varje gång jag åker till och från Småland så blir jag försälskad i detta hus, mest då läget.
Själv tycker jag att läget är mindre lyckat. Sjötomt i all ära - men när bilisterna på den ganska hårt trafikerade vägen som huset har som närmaste granne i princip kan sträcka ut armen ur fönsterrutan och norpa min nygrillade oxfile är sjötomten förstörd för mig.

Jag har åkt förbi huset ganska många gånger och blivit sugen på sjöläget - men jag har en devis och den gäller solklart i detta fallet:
"Hus jag åker förbi på genomresa och vill ha, vill jag inte ha". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.