Johan Gunverth skrev:
Att jobba med Word som redigerare är kanske en god tanke, men tyvärr fel val. Word har en massa hyss för sig med dolda formatkoder och annat, så att inläggen som sedan klistras in ser ut så här:

[länk]

Det går naturligtvis att komma runt detta om man håller tungan rätt i munnen. Bättre då att använda Anteckningar/Notepad som är fri från dolda koder.
I framtiden (när i tiden vet jag inte) kommer det komma en "Infoga från Word"-knapp i vår forumprogramvara som trollar bort all elak wordformatering. När folk lär sig använda den så kommer formateringsproblemen att bli färre.

Själv använder jag min gmail som editor när jag skriver lite längre inlägg. Om jag inte är färdig så kan jag spara mitt mail som ett utkast och återkomma till det vid ett senare tillfälle från vilken internetansluten dator som helst.
 
Det finns en annan mycket smidig lösning som dessutom ger fler fördelar:

Installera Add-on paketet "It's all text" i Firefox och konfigera det till att använda er favoriteditor (XEmacs).

Om man klickar på "Växla redigerartyp" (fyrkanten längst till höger ovanför textrutan) så dyker det upp en (blå) knapp "edit" när markören befinner sig i textrutan. Genom att klicka på den öppnas texten i den externa editorn som om ni väljer XEmacs är en riktig texteditor.

Varje gång texten sparas så uppdateras den automatiskt i textrutan på webbsidan.
Skulle websidan krascha finns texten kvar i editorn (och dessutom i en temporär fil som förhoppningsvis inte raderats av systemet om det kraschar).

Enda problemet är att Svenska tecken funkar dåligt på Windows. På Linux går det bra... Har inte lyckats fixa det.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns en annan mycket smidig lösning som dessutom ger fler fördelar:

Installera Add-on paketet "It's all text" i Firefox och konfigera det till att använda er favoriteditor (XEmacs).

Om man klickar på "Växla redigerartyp" (fyrkanten längst till höger ovanför textrutan) så dyker det upp en (blå) knapp "edit" när markören befinner sig i textrutan. Genom att klicka på den öppnas texten i den externa editorn som om ni väljer XEmacs är en riktig texteditor.

Varje gång texten sparas så uppdateras den automatiskt i textrutan på webbsidan.
Skulle websidan krascha finns texten kvar i editorn (och dessutom i en temporär fil som förhoppningsvis inte raderats av systemet om det kraschar).

Enda problemet är att Svenska tecken funkar dåligt på Windows. På Linux går det bra... Har inte lyckats fixa det.
Är detta så kallat "fredagsskoj"?
Inse att 99,5% av medlemmarna här är normala användare som inte har en aning vad du talar om. Än mindre kommer att försöka lära sig.
 
Ja, det här var mysigt. Jag sätter på popcornen. :)

Synd att bara 1,1 % av våra besökare använder kombinationen Firefox och Linux.
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Ja, det här var mysigt. Jag sätter på popcornen. :)

Synd att bara 1,1 % av våra besökare använder kombinationen Firefox och Linux.
Ok, jag ger mig! 98,9%, då. :D
 
å jag som tycker att ubuntu & firefox oftast funkar bra :)
fast visst fins det saker som funkar bättre med win & ie
 
Nu finns det ju faktiskt en VÄLDIGT, VÄLDIGT enkel sak man kan göra om man vill använda sig av Word för att skriva för att skriva sina inlägg i.

Byggahus.se’s textredigerare använder sig av textstilen ”Arial” (storlek 10). Då är bara att se till att man skriver alla sina inlägg i ”Arial” i Word också. Alternativt att man markerar all text i Word och omvandla den till Arial innan den kopieras och klistras in i Byggahus.

Den här texten är skriven i Word och bara kopierad och klistrad in. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Är detta så kallat "fredagsskoj"?
Inse att 99,5% av medlemmarna här är normala användare som inte har en aning vad du talar om. Än mindre kommer att försöka lära sig.
Ta då och prova en riktig editor som XEmacs och få en Fredagsuppenbarelse. Det är ingalunda något "skoj" eller fråga om vad som är "normalt".

Fast nu behöver man inte använda XEmacs - det vara bara ett exempel. Det går lika bra med Windows enkla texteditorer (Wordpad, Anteckningar och allt vad det heter) för att gardera sig mot webkrascher som denna tråd handlar om. Dock är dessa lika usla texteditorer som textrutorna i webformulären.

Allvarligt talat, jag som kör XEmacs har svårt att förstå hur folk uthärdar dessa enkla editorer. Tänk hur mycket tid alla skulle spara på att använda en kraftfull texteditor.
 
Du kan klistra in vilken text som helst från word, markera den och klicka på den första ikonen till vänster här i svarsrutan, de två AA med ett X över, det tar bort all formatering av texten.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ta då och prova en riktig editor som XEmacs och få en Fredagsuppenbarelse. Det är ingalunda något "skoj" eller fråga om vad som är "normalt".

Fast nu behöver man inte använda XEmacs - det vara bara ett exempel. Det går lika bra med Windows enkla texteditorer (Wordpad, Anteckningar och allt vad det heter) för att gardera sig mot webkrascher som denna tråd handlar om. Dock är dessa lika usla texteditorer som textrutorna i webformulären.

Allvarligt talat, jag som kör XEmacs har svårt att förstå hur folk uthärdar dessa enkla editorer. Tänk hur mycket tid alla skulle spara på att använda en kraftfull texteditor.
Jag kör vim eller pico i Mac OS X, när jag behöver en editor.
 
Inte så långt ifrån XEmacs :)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Du kan klistra in vilken text som helst från word, markera den och klicka på den första ikonen till vänster här i svarsrutan, de två AA med ett X över, det tar bort all formatering av texten.
Den knappen tar inte bort textformateringen från Word om du använder en annan font i Word än Arial.
 
Till alla normala skribenter. :)
Tag ingen notis om vad alla nördar skriver här om texteditorer. ;)
Använd Word att skriva i men, se till att allt du skriver i Word är i Arial, innan du kopierar och klistrar in, så blir det bra. :D:D
 
Och vem är du att döma vad folk ska använda??
Vet du varför word är en av dom mest använda editorerna?

Tips: monopol...
 
Tryck ctrl+a och ctrl+c innan du postar så markerar du allt och kopierar markeringen, det gör jag alltid innan jag postar så har man en smidig backup, speciellt vid långa texter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.