Kom till den lilla byskolan för att hämta min son och upptäcker att man har bytt fönsterbågar i den gamla byggnaden som hyser matsal och fritids. Karmarna sitter kvar, skrapade. Från att varje fönster har bestått av sex rutor (3x2) så har man nu satt in hela rutor med spröjs mellan glasen. Inte inomhus, inte utomhus, utan mellan glasen!!! Det ser fruktansvärt ut! Hela byggnaden ser död ut.

Jag har ringt till stadsarkitekten i kommunen och han hade ingen vetskap om detta. Vet ännu inte om han har kollat upp något. Ringde vidare till de ansvariga på det kommunala fastighetsbolaget som snutigt svarade att de inte alls var fruktansvärda, vilket var ett mycket konstigt svar med tanke på att det senare kröp fram att de inte hade sett dem. Beställning mm hade gjorts av deras servicekille! En servicekille med noll koll och urusel smak!

Skolan är från början av 1900-talet. Gjord i sten, klassiskt beigegul med vita knutar och tegeltak. Tror ni att den fula bajsbruna färgen är originalfärg på fönsterna? Många gånger ser man ju gröna fönster till denna typ av hus med denna färgsättning.

Jag tänkte ringa under dagen och fråga hur det går, men undrar om ni har lite tips och idéer på vad jag kan göra/säga! De ska snart gå lös på nästa byggnad.
 
  • gudmuntorp%20skola.jpg
Ta inte illa upp, men om inte huset är K-märkt så är det nog bättre du lägger din energi på något annat. Fastighetsbolaget kan göra preics som de vill - de äger ju huset! Om du ändå vill påtala ditt missnöje ska du nog vända dig till fastighetschefen.
 
mexitegel skrev:
Ta inte illa upp, men om inte huset är K-märkt så är det nog bättre du lägger din energi på något annat. Fastighetsbolaget kan göra preics som de vill - de äger ju huset! Om du ändå vill påtala ditt missnöje ska du nog vända dig till fastighetschefen.
Nr 1. Bara för att det inte är olagligt att göra en sak så behöver man inte bara titta på och acceptera dumheter!!! Själv hade jag varit tacksam om någon lägger ner lite mer energi för saker de tror på. Det ligger inte i min natur att "tycka att jag slösar energi".

Nr 2. Jag har, som du kanske ser i inlägget ovan, talat med högsta hönset på Fastighetsbolaget.

Nr 3. Samma gubbar beslutade att riva det gamla mejeriet för att bygga en fruktansvärd finlandsbåt, trots att det var beslutat att den gamla byggnaden skulle få stå kvar.
 
Redigerat av moderator:
Go Returia! Keep us posted!

Jo grönt är inte ovanligt, inte heller rödbrun eller gula. Rent bajsbrunt vettikatten, bruna pigment går ju ofta år rött. Det enda jag kommer på är äs slott men det är ju äldre och säkert inte original.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Go Returia! Keep us posted!

Jo grönt är inte ovanligt, inte heller rödbrun eller gula. Rent bajsbrunt vettikatten, bruna pigment går ju ofta år rött. Det enda jag kommer på är äs slott men det är ju äldre och säkert inte original.
Ja, själv tycker jag den bajsbruna färgen andas 60-70-tal. Men jag hittar inga dokument om skolan kan ha haft annan färg. Jag ska ta och ringa till Bygdeföreningen och se om de vet något och kanske jag kan få med mig någon som kan kämpa på!

Tack för peppningen, det behövs när man ska slåss mot Goliat!
 
Jag tycker att det är jättebra att du reagerar, skäms lite över alla gånger man inte trott sina öga vid renoveringar, ofta är det just fönsterbyten som gör en väldig skillnad på utseendet och känslan för en byggnad. De nya energikraven och bidragen till fönsterbyten tar ju överhuvudtaget inte upp kulturvärden!
 
Apropå fönsterfärgen tror jag visst att brunt kan vara både original och oerhört snyggt till beigegul kalkputsad byggnad. Det har jag på mitt 20-talshus, och jag har sett det i många äldre stenbyggnader (en del varsamt renoverade enligt konstens alla regler) omkring centrala Uppsala. Psykologiska institutionen i stan har en fantastisk nyrenoverad kalkputsad byggnad med bruna spröjs, för att inte tala om Carolina Rediviva, som jag skickar bild på. Så i den delen tror jag att du är ute och cyklar.

Annars tycker jag det låter som ett groteskt förfarande av skolan, äkta spröjs eller inget alls! (vilket inte borde vara ett alternativ för en sån byggnad)

/A
 
  • carolina.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är bilden alldeles för liten och alldeles för svartvit för att man ska få ut nåt för den. Men det var bra att du tog kontakt tycker jag. Det verkar som om vissa oroar sig för att en korrekt renovering skulle gå ut över undervisningsbudgeten, men sånt här borde ju gå på kommunens fastighetsbolags budget. Det står säkert i kontrakten att normalt underhåll ska ske och däri ingår givetvis att fönstren ska vara i gott skick så det bör inte kosta skolan nåt extra att göra renoveringen korrekt.
 
Anna_H skrev:
bör inte kosta skolan nåt extra att göra renoveringen korrekt.
Precis! Problemet är att de nu redan har gjort fel och det kommer att kosta för att göra det rätt. Att bara lämpa över det på en servicekille och sen skylla på honom visar hur lite min kommun bryr sig om allt annat än tätorten.

Jag sitter nu och väntar på samtal från Stadsarkitekten och får väl se vad som händer efter det samtalet. Risken att ingenting händer är stor, det vet jag. Men jag vill att de ska veta att det finns folk som har ögonen på dem och att de ska ta och anstränga sig mer i framtiden.

Det lustiga är att det finns folk på detta forum som slösar energi på att kommentera att jag inte ska slösa energi på detta. Ut och ta ert samhällsansvar istället, rädda bävrar, samla in pengar till BRIS, hjälpa en gammal dam över vägen, köpa ekologiskt och miljöcertifierat kaffe eller ... försöka rädda gamla hus från kommungubbar med små ***.
 
Ingen stadsarkitekt har ringt, vilket inte var helt oväntat, men ändå lite med tanke på att han faktiskt lät lite upprörd i förra veckan när jag upplyste honom om vad som pågick. Han har väl fått ett hundkoppel på sig!

Pratade med en person på Regionmuseet i Skåne och han beklagade och sa att jag var långt ifrån den första som ringde angående liknande ärende. Precis som många andra inom byggnadsvård påpekade han att lönsamhet i fönsterbyte oftast inte går ihop rent ekonomiskt. När jag hämtade sonen på fritids passade jag på att undersöka fönsterna, då jag trodde att de var helt uttjänta med tanke på fönsterbytena. Men detta klingade i och för sig dåligt med att man inte byter karmarna ... Till min förvåning så är det helt friska, men i behov av målning, fönster man byter ut! Så inte nog med att man fördärvar en byggnad rent estetiskt, man slösar med kommunens resurser helt i onödan!

PS. Jag behöver inga kommentarer som ifrågasätter om jag har någon kunskap huruvida träet är friskt eller inte, för det har jag!
 
Analysen är ju helt korrekt, dvs att det i många (inte bara din Returia) kommuner sitter folkvalda som själv tycker att allt som sker utanför 50-skyltarna är ointressant (särskilt när det gäller kompetens och förståelse för byggnadsvård).
 
Redigerat av moderator:
Nu tror jag knappast att utbytet av skolans fönster avhandlades i kommunfullmäktige utan snarare avgjordes av några tjänstemän/kvinnor. Sakfrågan är utan tvivel viktig.
 
Redigerat av moderator:
Bajsbrunt (oj förlåt, jag sa bajs!) har säkert använts, även om det inte är så vanligt. Jag har ställt frågan till proffsen, vi får se om vi får svar. Men det hindrar ju inte att vi kan diskutera vidare här. Alko, fönstren på bilden du länkar till ser ut att vara brunröda, eller?
 
Redigerat av moderator:
Anna_H skrev:
Tyvärr är bilden alldeles för liten och alldeles för svartvit för att man ska få ut nåt för den.
Bilden, en av mycket få på nätet, är bara ett exempel för att ni ska få en uppfattning om vilken typ av byggnad det handlar om. Jag vet att den är dålig, men ska försöka hitta bättre. Tänkte försöka visa er hur de gamla fönsterna som sitter kvar ser ut och hur de nya ser ut ... om ni orkar se bedrövelsen?! Tar kameran med mig nästa gång.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Bajsbrunt (oj förlåt, jag sa bajs!) har säkert använts, även om det inte är så vanligt. Jag har ställt frågan till proffsen, vi får se om vi får svar. Men det hindrar ju inte att vi kan diskutera vidare här. Alko, fönstren på bilden du länkar till ser ut att vara brunröda, eller?
Jag har talat med damen i kommunens arkiv. Hon ska försöka leta fram lite bilder och skriven dokumentation i frågan. Ser fram emot svaret du får. Håll mig underrättad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.