jhenrikj skrev:
Mina siffror på LB-hus är med F750. Sen om de är verklighetsbaserade eller glädjekalkyl återstår att se....
Ja, det finns ju inte mycket referenser på 750 än tyvärr...
Efter vintern vet du. Vad gav provtryckningen av ditt LB-hus för värde? Vilket LB-hus är det du har av ren nyfikenhet? Vi hade dem med i våra kandidater.
 
blizzet skrev:
mhg_3: Ska ni bygga Wise som sluttning eller som vanligt? Om ni bygger det som vanligt 2plan hade det varit kul se er variant/planlösning på det. :)
Vi ska bygga sluttningshus så det går nog inte att jämföra våra planlösningar gissar jag :)
För övrigt så tror jag att de flesta hus som byggs idag är väldigt välisolerade, vissa bättre än andra men vad du tjänar energimässigt kan inte vara så mycket? Enligt vår säljare så kommer vi hamna på en drift på under 8000kwh per år, i vår nuvarande villa ligger vi nog närmare 30000...

Hoppas ni lyckas komma till ett bra beslut iaf!
 
mhg_3 skrev:
Vi ska bygga sluttningshus så det går nog inte att jämföra våra planlösningar gissar jag :)
För övrigt så tror jag att de flesta hus som byggs idag är väldigt välisolerade, vissa bättre än andra men vad du tjänar energimässigt kan inte vara så mycket? Enligt vår säljare så kommer vi hamna på en drift på under 8000kwh per år, i vår nuvarande villa ligger vi nog närmare 30000...

Hoppas ni lyckas komma till ett bra beslut iaf!
Håller med dig, jag tror isoleringen räcker till bra och med bergvärme kommer det bli riktigt låg driftkostnad. I slutändan nu känns det som att vi kommer gå på det hus vi gillar mest snarare. Tackar!
 
blizzet skrev:
Vi har inte fått något pris än riktigt, men de har sagt att vi bör hamna runt 2.4, så gissar det är typ samma i grundutförande här.

Vi har dock i tankarna att göra en mer "New England" inspirerad variant med lite mindre och färre fönster med spröjs alltså, samt mer symmetri på fönstren, och det kapar priset en hel del sa de. De har nämligen skissat 2 varianter åt oss, en modern och en New England, och sistnämnda blev lite billigare som sagt.

Vet mer på måndag när jag fått den riktiga offerten. Vi har inte kommit så långt som diskussion om rabatter, men jag kan säga att de rent spontant verkar mer öppna för att diskutera än alla andra vi varit i kontakt med...
Hej!

Är också intresserad av A-hus Skanör. Dock undrar jag om ni har gjort tillvalet med den svarta utbyggnaden som finns med i deras katalog och om de priser ni har fått innefattar den?

(ny på forumet men har läst här en hel del under en tid)
 
Vi har nog i princip uteslutit Skanör nu i det normala utförandet tyvärr, då offerten blev något av en överraskning mot vad som hade sagts muntligen. Ser ut att bli någon annan variant av det huset, eller liknande nu från dem som vi ställer mot Trivselhuset istället. Vi väntar på ett förslag från A-hus säljare.

Vi fick nämligen en offert på Skanör med terrassen/garaget, utan vinkeln och utan entrétillvalet med lite tillval vi gjort och det gick loss på drygt 2.9 ink utvändig målning och med fylle inräknat för 50 000kr.

I runda slängar är slutsatsen att huset bara kostar dryga 2.4mkr, terrassen med garage knappt 300 000 och vinkeln också runt 300, färdigmålat och klart.

Vi hade nog tillval med också för minst 100 000 som ektrappsteg, provtryckning, induktion mm. Sådant som är std i Trivselhuset kort och gott för att det skulle bli en rättvis jämförelse...
 
Hej!

Tänk på att allt kan se bra ut på pappret när leverantören vill få kontraktet signerat, vad du sedan får levererat samt kvalitén på mtrl är något helt annat. Korrekta leveranser är bl.a. inte A-hus starka kort. Det är min erfarenhet av A-hus. Jag kan ej rek A-hus.
 
Svajo skrev:
Hej!

Tänk på att allt kan se bra ut på pappret när leverantören vill få kontraktet signerat, vad du sedan får levererat samt kvalitén på mtrl är något helt annat. Korrekta leveranser är bl.a. inte A-hus starka kort. Det är min erfarenhet av A-hus. Jag kan ej rek A-hus.
Det lät intressant, får man fråga vad det är som A-hus lämnat papper på ska levereras och vad som sen skiljt sig åt?
 
Har också hört detta om A-hus innan vi kontaktade dem, och det var delvis därför de inte ens var med bland kandidaterna först.

Men i Kalmar här har vi fått ytterst goda referenser av ett par som byggt A-hus helt problemfritt. Några exempel som Timmelstad frågar efter vore intressant, samt hur längesedan det var o.s.v.?
 
I ett inlägg högre upp skrev nån att A-hus inte körde m bergvärme pga av att pumpen skulle slå av o på hela tiden o sänka livslängden...
Kanske inte ska ha en så kraftig panna då? Det finns ju olika starka. Den måste ju anpassas till husets storlek. Vi kör jordvärme idag och är supernöjda. Dock är det ett gammalt timmerhus med tillägsisolerad vind.... Vilket oxå är 1 av de 2 viktigaste ställena att isolera på. Tak och grund....

Jag skulle i ditt fall TS faktiskt välja trivselhus...
 
Är det någon som vet hur TH:s vägg är uppbyggd? Det redovisas inte på deras hemsida.

Vilket hus ni än väljer skulle jag lätt välja bergvärme.
 
Det var ett tag sedan jag skrev i denna tråd nu. Vi håller fortfarande på med båda leverantörerna men närmar oss ett beslut dag för dag...

Bergvärme väger som sagt tungt till Trivselhus fördel eftersom man får nytta av det direkt i form av driftkostnad som man inte vet skenar iväg om det blir jättekallt, möjlighet till FTX eftersom jag är allergiker, samt även möjlighet till kyla och vatten.

A-hus bättre klimatskal med råspont standard på taket, 3 skiktsvägg, lite mer isolering känns inte som att man får nytta av förrän i framtiden.

Säljaren vill framhålla att deras nya vägg kommer att klara ytterligare skärpta energikrav i och med att man kan tillsätta nya tekniker smidigt och då vet att klimatskalet håller måttet. Hon menar alltså att i Trivselhuset så kommer inte klimatskalet hålla måttet i framtiden och kunna uppfylla kraven med samma uppvärmingsmetoder som A-huset.

Säkert ligger det något i det, men vem vet om man ens bor kvar då? Lär ju inte vara aktuellt att byta uppvärmingskälla eller komplettera de första 10 åren antar jag...

Detta finns det säkert en mängd olika åsikter om beroende på vad man prioriterar. De flesta här har förespråkat det mer välisolerade huset tidigare....

Man ska dock betänka att det är samma pris vi har fått, men då har TH bergvärme och högre std invändigt på i princip allt skulle jag nog vilja påstå.

De provtrycker också sina hus standardmässigt och åtgärdar om inte riktvärdena uppfylls. Enligt deras säljare ligger husen på mellan 0.2-0.3l vid provtryckningarna.

Angående TH:s väggar så skulle jag inte säga att de är dåliga utan är uppbyggda som de flesta 2-skiktsväggar. Det enda är väl att plastfolien ligger kvar innanför gipset i ytterväggar, vilken många har flyttat in längre i väggen. Tyckte mig dock se att t.ex. LB-hus har det så också än.

Deras innerväggar är isolerade och de har spån innanför gips både i inner och ytterväggar. Jag har deras LDV liggande på jobbet för den som är intresserad av exakt väggkonstruktion, så kan jag återkomma med det.

Hade en diskussion om väggar och tak med teknikansvarig på Trivselhus och han sa att det inte var något som påverkade, och att man inte behövde vara orolig för fukt i väggarna även om det blev hål i plasten p.g.a. undertrycket som skapas av den mekaniska frånluftsventilationen. Han rek. mig heller inte att uppgradera till råspont på taket.

Vad säger ni? :)
 
Vad kostar det att uppgradera a-huset med bergvärme? Lägg till det och de andra saker som ni saknar i a-huset jämte trivselhuset, sen prutar ni på det. Tillval kan man alltid pruta på.

Att klimatskalet inte skulle hålla måttet i framtiden spelar ju igentligen ingen roll, mer än på din elräkning. För även om det kommer nya hårdare regler så kommer ju dessa inte att gälla för befintliga hus, bara nybyggen. Så de argumenten känns ju lite konstiga från a-hus sida.

Men med bergvärme och A-husets klimatskal kommer du bli glad när elräkningen kommer och du kommer få bättre betalt när du säljer huset om 10 år. :)

Ska tillägga att jag sitter i ett a-hus med FLVP:n F750. De senaste 7 dygnen har den gått 6 timmar för uppvärmning av huset, och då har det varit en bit under 10 grader på nätterna.
 
snillefille skrev:
Vad kostar det att uppgradera a-huset med bergvärme? Lägg till det och de andra saker som ni saknar i a-huset jämte trivselhuset, sen prutar ni på det. Tillval kan man alltid pruta på.

Att klimatskalet inte skulle hålla måttet i framtiden spelar ju igentligen ingen roll, mer än på din elräkning. För även om det kommer nya hårdare regler så kommer ju dessa inte att gälla för befintliga hus, bara nybyggen. Så de argumenten känns ju lite konstiga från a-hus sida.

Men med bergvärme och A-husets klimatskal kommer du bli glad när elräkningen kommer och du kommer få bättre betalt när du säljer huset om 10 år. :)

Ska tillägga att jag sitter i ett a-hus med FLVP:n F750. De senaste 7 dygnen har den gått 6 timmar för uppvärmning av huset, och då har det varit en bit under 10 grader på nätterna.
Jag har inte fått något pris från A-hus på uppgraderingen, har frågat, men det känns som att hon vill undvika det. Även om hon samtidigt säger att jag kan få det om jag vill. Jag räknar med att det säkert är c.a. 100 000 extra. Därmed kommer de hamna minst 100 000 över Trivsel om man slår på tillvalen.

Vilken modell A-hus har du av ren nyfikenhet? Och de nya väggarna alltså antar jag?
Tolkar det sista som att du är väldigt nöjd med din 750, och att den lever upp till förväntningarna?
 
Jag har ett specialritat A-hus, 1,5 plan. Vi utgick från skissen på A-hus Basic 150 och ändrade taklutning och lite annat. Så kolla på Basic 150 så ser du ungefär hur det ser ut.

Vi har de nya väggarna och F750:an. Har bara bott i huset i ett par veckor nu, men är väldigt nöjd hittils och f750:an är väldigt läcker. Väldigt fint menysystem, enkelt att modda inställningar och man ser i realtid precis vad den håller på med. Lite high-tech känsla över den. Men vi får väl vänta några månader innan vi ser om energiförbrukningen når upp till förväntningarna.

En liten bonus med de tjocka väggarna, förutom att de håller värmen inne, är att man får väldigt djupa och fina fönsternischer ;-)
 
Vad satte ni för taklutning? Okej, vi har kikat litegrann på 150 då tjejens kusin precis byggt ett sådant med, men så fort jag börjat nämna ändringar på de husen i den serien har det varit totalstopp från båda A-hus säljare. Fick ni betala för att ens börja göra ändringar?

Mmm, kan tänka mig att känslan i den är lite high tech. Fönsternischerna la jag märke till i ett A-hus Stocksund som vi kikade på, det är nice. :)
Provtryckte ni huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.