Hej jag tänkte berätta om varför maffels sänksåg åker åttor kring alla andra sänksågar som finns få marknaden i dag.

Jag besökte trä&teknik mässan i Göteborg och fick en fantastisk genom gång av maffels sänksåg.

En av deras utvecklare visade mig tekniken och hur dom hade tänkt vid framställningen av sågen.
Jag har aldrig varit med om något likande det var helt otroligt att få prata med en av dom som verkligen har varit med och tagit fram en produkt.

Till saken sågen har en ritsfunktion som helt enkel är lika enkel som genial. Dom har ett litet vred som låser sågens djup till 3mm egentligen kan man använda det vanliga djup stoppet men det har man redan ställt in på det färdiga sågdjupet på så det är ändå väldigt smart och snabbt att använda rits funktion vredet. Det som händer är när man för ner sågen till det förinställda djupet på 3mm är att sågklingan flyttar sig 1tiondel närmare motorn eller rätare sagt åt det hållet. När man sågat det första snittet på 3mm så är det dags för det andra snittet då vrider man bara på det lilla ritsvredet och sågar det andra snittet som då blir 1 tiondel från motorn det betyder att risken för utslag är minimerad det funkar med andra ord som rits på stationära sågar där ritsklingan sågar ca 1-11/2 tiondel bredare än huvudklingan. I maffels variant så är det bara biten som ligger under skenan som blir den fina biten.
Om man nu vill använda ritsfunktionen så behövs det att skenan ligger helt still och då är det tvingar som gäller men inte hos maffel dom har löst det igen på ett helt magnifikt sätt. På änden av skenan där man börjar såga skall du fästa dammsugarslangen som kommer från dammsugaren infästningen sitter på undersidan av skenan på ovansidan så sätter du en till slang som skall gå till sågen den är dessutom ut töjbar (har set det på vanliga dammsugare) Det betyder att slangen inte är i vägen eller kan fastna i skenan eller kanten på det man sågar.
Det som händer kanske ni listat ut är att skenan suger fast sig på underlaget och den sitter fast som berget i sidledes och det gör inget om det är lite damm på underlaget går lika bra en då. Om man vill skarva så går det utmärkt men om man vill lägga skenan på golvet så går det inte för den plast historia som sitter på änden går ej att ta bort för det är en tun plåt integrerat i den på undersidan av skenan som lätt skulle bli förstörd om den var demonterbar. Så då tar man en annan skena som man då måste ha och flera skenor har väll dom flesta och monterar ett annat beslag på änden av skenan som har båda dammsugar kopplingarna på ovansidan då kan man lägga skenan helt plan mot underlaget. Det här med att den sugs fast gör att du kan tex såga av en dörr utan att ta bort dörren eller sätta upp den på väggen. Och fast sugningen av skenan tar inte någon märkbar kraft från damm upptagningen från sågen efter som det är ett slutet system under skenan om nu inte underlaget är väldigt poröst då läcker materialet luft.

För att åter gå till sågen du kan även vinkla sågen mer än 45 grader kommer ej ihåg hur mycket mer 47-48 grader du kan även vinkla några grader minus från 90 grader. En annan sak är att när du använder sågen utan skena så stämmer inte djupstopet då vrider du djupstopknappen 180grader så stämmer skalan enkelt och genialt. Det slutar inte där om man skall såga en vinkel så själva siktet som man använder när man skall följa en ritad linje som sitter en liten bit framför klingan framkant av botten plattan. Själva siktet är integrerat i vinkel upphängningen så när du vinklar sågen så följer siktet med så att du alltid kan följa din ritade linje vad säger man genialt. Själva låsningen av vinkel inställningen görs bara med en ratt och det är den som sitter fram till den är länkad till baksidan med en liten stång

När du vill byta klinga så är det en spak som öppnar hela sidan som skyddar klingan och samtidigt låser klingan och låser strömbrytaren som vanligt är det en insexnyckel som gäller. Sidan som öppnas är helt täkt vilket ökar dammuptagningsförmågan.

En annan sak är att på djupstoppet så kan man fin justera det med en insexnyckel.
Sen har den några tillbehör men det är inga direkta deal breaker.

Jag fick självklart en lika grundlig genomgång av deras sticksåg om varför dom har valt bort den traditionella bladstyrningen och tanken är hur bra som helst jag ser bara fördelar med det. Men om den är bättre än festools nya eller boschen det kan jag ej svara på. Men på vissa punkter är den det.

Jag provade själv aldrig sänksågen eller sticksågen men skulle jag köpa en sänksåg i dag skulle jag utan tvekan köpa maffels. Jag själv har föregående modellen av dagens festool och i dags läget så behöver jag ingen ny sänksåg.

Det är väldigt sällan som jag blir så imponerad av en demonstration.

För övrigt så kan jag säga att nu har jag varit på Sveriges största bransch mässa och kan bara konstatera att Sverige är ett väldigt litet land när det gäller snickeri branschen. Jag vart besviken kommer inte att åka ner till Göteborg igen för samma mässa.

Det är inte lätt att beskriva hur en sak fungerar märker jag men jag hoppas att det går fram

Mvh Pär H

Ha nu ser jag att det står "trå" i rubriken och jag kan inte ändra det
 
Redigerat:
pär h skrev:
Ha nu ser jag att det står "trå" i rubriken och jag kan inte ändra det
Fixat/mod
 
Det verkar verkligen intressant! Gillar tanken med att det är lätt att "suga fast" skenan. Även ritsfunktionen verkar trevlig, vet att makita har motsvarande (dock utan att klingan flyttas i sidled, mig veterligen) - jag som har festool tycker att det är segt att ändra djupet upp och ner hela tiden.

Men hur blir snittet när klingan flyttas i sidled? Blir det inte en "trappa" då? 0,1mm borde ju märkas lätt, med fingrarna om inget annat?
 
Intressant! Bland alla finesser du beskriver fastnar jag främst för funktionen att ändra djupskalan för användning med eller utan skena. Det saknar jag på min Festool. Inte för att jag någonsin glömt lägga till tjockleken på skenan och ställt in sågdjupet fel... :)
/B
 
Ritsfunktionen saknar jag på Festools såg, har man använt Makitas såg inser man att det är läge att Wendlingen snyter ur sig en ny sänksåg. Har klurat lite på om det går att göra någon enkel plastbit att montera på TS55:an för att kunna slå av och på ritsfunktion men inte kommit fram till en smidig lösning.
 
Hela sugfunktionen, men ffa att man slipper att slangen fastnar i skenan skulle underlätta enormt! Hoppas festool har något liknande på lut...
 
Daniel det blir som du säger en "trappa" den syns och känns men det lilla kommer inta att märkas på tex melamin blir i alla fall en mörk skarv även om ändbitarna vore frästa och skall limmas ihop så syns skarven så det har ingen betydelse.

Videon med styrskenan som Tobbe länkar till ser man en hurts med massor av olika skivor i. Likadan hade han som demade och på sidan av hurtsen satte han skenan och lyfte nästan hurtsen den lättade i alla fall
i ena hörnet så skenan sitter riktigt hårt fast.
Ser även att båda slang anslutningarna sitter på undersidan på den fasta fick för mig att den ena satt på översidan så fel man kan minnas.
Det där med att skenan sugs fast är så dj...a bra och otroligt smidigt bara det gör att man nästan vill byta ut diverse maskiner.

Tack Daniel för "trå"

Mvh Pär H
 
Senare i filmen flyttar han båda anslutningarna till ovansidan, när han kör "på golvet".
 
Kan inte kicka på bilder eller video där jag sitter just nu..
Om man kör ritsfunktionen så antar jag att den "ritsar sönder" den förmodade gummilisten på skenan. Mao blir samma effekt som att köra för tjocka klingor. Nu kanske inte 0,1mm är en katastrof, men jag antar man vänjer med tiden.
 
Nimajneb skrev:
Kan inte kicka på bilder eller video där jag sitter just nu..
Om man kör ritsfunktionen så antar jag att den "ritsar sönder" den förmodade gummilisten på skenan. Mao blir samma effekt som att köra för tjocka klingor. Nu kanske inte 0,1mm är en katastrof, men jag antar man vänjer med tiden.
Den ritsar 0.1 mm bort från gummilisten om jag inte fattat det helt fel.
 
den här väcker sannerligen ett sjukt ha-begär. Men vad skulle jag få punga ut om jag skulle vilja stilla detsamma?
 
jaha, det var ju inte så farligt ändå. Undrar just om det är struligt att importera från England
 
Se den klistrade tråden högst upp för tips. Det är inte det minsta struligt att importera, det enda som är lite trist är att man får engelsk kontakt. Men det löses snabbt och enkelt antingen med adapter, byta sladdställ eller bara klippa och sätta dit vanlig. Notera med att det finns både 110V och 220V maskiner, så du slänger rätt i varukorgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.