Hoppas bankerna blir stenhårda med 85% :)
 
kinglolle skrev:
Därefter finns andra möjligheter att komma runt men då krävs en bra kundrelation och stort intresse från bankens sida för att göra undantag.
Så bankerna kör stenhårt på den här 85% gränsen? Nå, det kommer kanske luckras upp efter ett tag.

Har du lust att utveckla hur man kan komma runt?
 
Skaneman skrev:
Hoppas bankerna blir stenhårda med 85% :)
För snittvillan i Stockholm (3 857 000:) behöver man då 579 000:- till kontantinsatsen.
Sen ska man ha 58 000:- till lagfarten.
Med befintliga pantbrev på säg 2 000 000:- så behöver man 24 000:- till nya pantbrev.
Sen behövs en slant över för dubbla boendekostnader, själva flytten och eventuellt någon akut renovering/reparation.

700 000:- :x

Jag undrar hur stor andel av husköparna i Stockholm som har en sådan nettoförmögenhet. Frågan är ju naturligtvis även var gränsen för ett blancolån går. Jag skulle tro vid halva den summan kanske.

För genomsnittshuset i Sverige ligger summan på 400 000:-

Jag är skeptisk...
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Så bankerna kör stenhårt på den här 85% gränsen? Nå, det kommer kanske luckras upp efter ett tag.

Har du lust att utveckla hur man kan komma runt?
Njae än sålänge är det 85 % bottenlån som gäller då ingen riktigt vet hur FI kommer att agera.

Flera sorts lösningar finns där kundrelationen påverkar hur kreativ man är. Den enklaste är helt enkelt en separering av blancolåneräntan där det är inofficiellt uttalat av vissa banker att de kan erbjuda lägre ränta på en del som tidigare hade ingått som bottenlån eller topplån medan övriga blanco som man anser saknar säkerhet helt och hållet kommer ha en högre ränta. Alltså helt enkelt liknande som dagens botten och topplånesystem med skillnaden att blancolånet ej har pantförskrivning men du är ju ändå bunden till betalningsskyldighet och du äger fortfarande fastighet med ett visst värde som banken kan begära utmätning av via kronofogde.

En annan är att för rätt kund precis som andra skrivit lägga en låg blancoränta bara för att bibehålla kundrelationen. Jag vet kunder som fått under 1 % på belåningsgrad av 120 % redan idag uppdelat i olika sorts lån men alla för samma syfte - husköp med renovering

Försäkringsbiten är en annan där man tecknar en försäkring för prisbortfall precis som andra skrivit, detta återförsäkras då via flera bolag och tryggar för banken att inte stå ensam vid större ras medan kunden får betala en försäkringskostnad fördelat som ett kollektiv istället

Jag håller med Nyfniken att lösningar kommer göras då man vill bibehålla försäljningsvolym och det helt enkelt inte gagnar den finansiella världen att påtvinga kunder en sådan kontantinsats då alltför många helt enkelt inte skulle klara av detta.

Bara tiden kan utvisa
MVH Lorant
 
Idag fick vi detta erbjudandeav SEB.

Bottenlån på 1.53% och topplån på 2.06
Detta gäller för ett lån på 2.600.000kr för våran villa som just nu blev värderad till 2.950.000kr
 
bengan24 skrev:
Idag fick vi detta erbjudandeav SEB.

Bottenlån på 1.53% och topplån på 2.06
Detta gäller för ett lån på 2.600.000kr för våran villa som just nu blev värderad till 2.950.000kr
Vilken belåningsgrad fick ni på bottenlånet?
 
jhenrikj skrev:
Vilken belåningsgrad fick ni på bottenlånet?
Tjenare.

Vi fick 2.360.000kr i bottenlån och 240.000kr i topplån.
Sedan skall huset värderas igen när det är klart, det är bara tomten som skall göras klar iår.
Skall bygga till en carport i vår, så en ny värdering görs till nästa sommar.

Vi har valt att amortera 1500kr extra varje månad förutom dom 2000kr som vi betalar av på topplånet.

Mvh bengan
 
Redigerat:
Sedan kan jag till lägga vårat erbjudande ifrån Swedbank.

2.507.000kr botten med 1.85%
93.000kr i topplån med 3.5%

Inte klart till 100% att vi väljer SEB.

Vad skulle ni andra gjort?
 
Det är väl bara att räkna på det....

SEB
Bottenlån (2 360 000 * 0.0153)/12=3009
Topplån (240 000*0,0206)/12=412
Summa ränta = 3421kr

Swedbank
Bottenlån (2 507 000*0,0185)/12=3865
Topplån (93 000*0.035)/12=271
Summa ränta = 4146kr

Amortering 3500 kr per månad gör att man på swedbank har betalat av topplånet på drygt 2 år, på SEB har man betalat av på drygt 5 år...Efter de första två åren har man alltså 3500 kr mer i månaden över på Swedbanks alternativ. Dessutom känns det som om man kan lägga ytterligare lite krut på att amortera av topplånet på swedbank lite snabbare så man kanske redan efter ett år kan vara av med det.

Alltså...jag hade tagit Swedbanks erbjudande, traskat över till SEB och sagt att efter två år blir det här erbjudandet mycket billigare för oss, kan ni ge oss nåt bättre?
 
När jag förhandlade med Swedbank i Nybro så fick jag en offert på att toplånet upp till 95% skulle hamna på 3-månadersräntan + 0.5, så 3,85% låter ju inget vidare. Hör dig för med fler banker.
 
Vi flyttade in i juni (i slutet av maj sattes villkoren).
93% av husets värde behövde vi låna till. (Vi hade mer pengar men har lagt dem på ganska omfattande renovering istället)
Mellan 75% och 93% hamnade som "topplån".
Vi fick samma villkor på den lånedelen som resten av lånet, dvs listräntan (3-månaders) -0,2%.
Dock med ett litet amorteringskrav. (Vi amorterar ändå betydligt mer än vad kravet är)
 
Vi tog ett lån för ett år sedan för ett villaköp. Blev Handelsbanken eftersom dom var de enda som var villiga att stoppa in handpenningen i topplån. Jag fick lån på 100% av köpepriset, tack vare att jag var en trogen kund, enligt banken.

Topplånets ammorteringsnivå baserades helt på att man måste bli av med det inom 10år, så storleken på lånet/10/12 blir minsta möjliga ammortering per månad. Räntan ligger närmare 4% i dagsläget.

jag har då aldrig kunnat förhandlat med banken. Frågar man banken, så säger de bara att det som står på listorna är de nivåer som gäller.
 
omix skrev:
Vi tog ett lån för ett år sedan för ett villaköp. Blev Handelsbanken eftersom dom var de enda som var villiga att stoppa in handpenningen i topplån. Jag fick lån på 100% av köpepriset, tack vare att jag var en trogen kund, enligt banken.

Topplånets ammorteringsnivå baserades helt på att man måste bli av med det inom 10år, så storleken på lånet/10/12 blir minsta möjliga ammortering per månad. Räntan ligger närmare 4% i dagsläget.

jag har då aldrig kunnat förhandlat med banken. Frågar man banken, så säger de bara att det som står på listorna är de nivåer som gäller.
Jo men då går man till nån annan bank istället...problemet för dig är ju att du behövde låna så mycket och då försvinner ditt förhandlingsutrymme. Bankerna vill ha dina pengar om det inte innebär nån större risk för dem, ditt lån är lite för stor risk.
 
omix skrev:
jag har då aldrig kunnat förhandlat med banken. Frågar man banken, så säger de bara att det som står på listorna är de nivåer som gäller.
Det har du väl visst gjort? Du fick ju låna 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.