Bara sådär? Då hade jag ringt tjänstemannen och begärt en förklaring.

Kör du fast kan det finnas andra lösningar på ditt problem, få upp 30m2 byggnaden tillräckligt bra för förvaring (den behöver inte ens bli 30m2), sedan då huvudbyggnaden är klar monteras denna temporära byggnad ned och byggs om så som det var tänkt från början.
 
Jag har bett om en förklaring men bara fått veta att dom, som jag själv konstaterat, inte ger tillfälliga bygglov pga att det inte är lämpligt. Jag kompletterade min bygglovsansökan med uppgifter, men fick bara veta att det inte är lämpligt. Min tanke var att jag skulle bygga garaget 30 kvm och en friggebod på detta tillfälliga bygglov, då skulle jag ha nånstans att vara, samt ha förvaring för material och verktyg och att dessa sedan skulle vara en del av det permanenta bygglovet. men det gick inte igenom.
 
Friggeboden behöver du inte bygglov till.

Har du redan ett bygglov för den permanenta fastigheten du skall bygga?
 
Man måste ha bygglov för första byggnaden på en tomt oavsett hur stor byggnaden är. En friggebod är en komplementsbyggnad som bara får uppföras ifall det finns en huvudbyggnad, det innebär att jag inte ens kan ställa upp en husvagn utan bygglov, vilket jag inte får enligt kommunen.
Permanent bygglov kan jag i dagsläget inte söka pga att tomten är beskaffad som den är och att någon "vänlig" på något sätt lyckats med konststycket att ta bort två av dom rör som markerar tomtgränsen, så INNAN jag kan lämna in om bygglov måste jag mäta upp tomten igen så jag vet var jag kan ställa byggnaderna på tomten. lite moment 22. vad jag tycker är mest märkligt att dom säger till mig att söka tillfälligt bygglov och sen ger avslag.
 
Jag har inte ngn erfarenhet av tillfälliga bygglov.
En husvagn/husbil får dock parkeras på en tomt om det inte kan anses som permanent.
Dvs du är i din fulla rätt att parkera en husvagn/van/lastbil eller vad som helst där om du ser till att inte ha dom i flera år på samma ställe (så tolkar jag iaf tidigare trådar om just uppställning av fordon på egen tomt).
Om tex husvagnen står parkerad hela året utom 4 v på sommaren så tillhör det normalfallet för en vanlig husvagnsägare som bara sommarsemestrar i princip.

Nu ligger du kanske lite mer risigt till då du troligen, inför framtida bygglov, inte vill stöta dig med kommunen. Men stadsbyggnadskontoret bör iaf inte kunna säga ngt om en tillfällig uppställd husvagn - så länge det inte är en ersättning för en bostad (vilket alltså det inte bör kunna anses vara om den inte står där orörd i över ett år iaf).

Om du dessutom pratar och är på god fot med dina närmaste grannar så skulle jag ha struntat i vad "ordföranden" säger - ordföranden skall dessutom rimligtvis väljas om om ngt år - så om du har ett antal grannar med dig och ni kanske kan enas om ngn annan kandidat (du själv kanske tom ?) så bör inte samfälligheten bli ett problem framöver heller.
Och är det så att majoriteten inte gillar om du har ett par bilar på din tomt så är det en annan sak - även om du egentligen har rätt till det.

Jag förespråkar vanligtvis inte konfrontation - men på din egen tomt har du faktiskt en hel del rättigheter !
Och om du vill parkera bilar där så går det bra, som sagt, så länge de inte kan anses permanent uppställda där !
Vart det står att man bara får ha "en bil" skulle jag också vilja veta - låter mest som ngn småpåves påhitt eller "välvilliga tolkning" av ngn regel om tex att parkering endast får utgöra en viss del av tomten eller liknande.
/K
 
Generellt bygglov i området är 80+30, problemet är att det är så fruktansvärt mycket arbete innan jag kan sätta igång med något så jag MÅSTE ha möjligheter att kunna stanna kvar ett par dagar när jag åker ut, men tanken är att den ena byggnaden sedan skall bli garaget och friggeboden är ju en friggebod. Jag förstår inte hur dom kan motivera ett avslag med att dom inte tycker det är lämpligt? suck
 
Generellt bygglov? Du menar inte att detaljplanen medger 80+30?
 
Jag har inte en susning om vad som menas med generellt bygglov, men jag antar att det betyder att så länge man bygger max 80+30 skall det inte vara några problem.så har jag fattat saken. Det är ett gammalt sommarstugeområde som börjat bli mer och mer permanentboende.
Jag har varit i kontakt med något som heter boverket och skall försöka få till en utredning om kommunens agerande i fallet, för jag tycker att dom agerat lite VÄL vasst =(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.