Jag letar efter LED-downlight till mitt nybygge och har hittat lite olika lampor som verkar vara intressanta. Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor eller har andra tips?

K1009 på http://www.ledochled.se/produkter/infallda-downlights/

Takspot.006 på http://www.ledbutik.se/infalld-leddownlight-3x3w-dimbart-paket-inkl-transformator-p-37.html

9w Downlight på http://nseffektivareenergi.se/epage..."9W Downlight"/SubProducts/"9w downlight VIT"

Hide-a-lite (kanske för svag dock): http://www.cleanshift.se/ebutik/led-downlights/3-bright-eye-led-45-vit-7392971113784.html

Det är en djungel....

Tack för alla som orkar läsa och svara på denna fråga...igen :)
 
Ja - det kan ju vara bra med lite tankar om mina krav.

Jag tänker varmvita LED's som kan sättas som direkta ersättare för 12/230V-halogen. Jag vet inte 3x3W är overkill? Jag ska sätta LED's i hall, kök och WC/badrum. Dimbara lampor är ett måste. Jag vill ha stor spridningsvinkel - minst 45 grader.

Just nu projekterar jag med tanke på att ha cirka en downlight per 1-1,5m2 i kök och badrum samt en downlight per 2-3m2 i hall (som är mer än entré, det gäller också "korridorer" uppe och nere i huset).
 
Om du ändå ska ha lampor som går att dimmra, välj 3x3W, bra med lite styrka ibland, när man vill ha upplyst."Men" ska du dimmra LED, ska du använda en för "high power" LED dimmer, finns även med IR fjärrkontroll. Välj lampa med stor spridningsvinkel, K1009 finns med 60 grader ser man på hemsidan.
 
Saken är ju den, att ju bredare spridningsgrad desto svagare ljusstyrka rent allmänt. 40 grader räcker gott och väl om man inte snålar på antalet spottar.
Kör man 12V LED så är det ju transformatorn man dimmrar, finns flertalet nu som funkar med de vanligaste sorterna.
 
Jacro skrev:
Saken är ju den, att ju bredare spridningsgrad desto svagare ljusstyrka rent allmänt. 40 grader räcker gott och väl om man inte snålar på antalet spottar.
Kör man 12V LED så är det ju transformatorn man dimmrar, finns flertalet nu som funkar med de vanligaste sorterna.
Men vad är snålt? Någon som har någon klurig beräkniongsmodell för hur jag bör tänka?
 
Tackar! Dock undrar jag över:

"Som en riktlinje kan man säga att vid
lägre takhöjder eller om man önskar en
mjukare belysning, använder man sig av
1st 20-35W 12V halogen eller 1st 1W LED
per kvadratmeter.
Vid allmänbelysning normal takhöjd
1st 35-50W 12V halogen eller 1st 3-4W
LED per kvadratmeter."

Jag tycker det låter sjukt mycket downlights med en per kvm... Det blir ju rena rama stjärnhimmeln...
 
Jag kör med 5w led från NS som jag är jäkligt nöjd med.
I nybygget kommer det bli NS 9w som du länkade till.

Ns priser är ju riktigt bra
 
Är det inte overkill med 9W:are? Beror ju såklart på hur tätt man sätter dom... Men min erfarenhet är att ljusstyrkan inte ökar i samma takt som watten. Dvs man får mer lumen per watt om man satsar på 3x1w än 3x3 el liknande. Snart flyttar vi in i vårt hus där vi satt upp 50st 3x1w downlights, så det återstår att se om vi tycker det räcker. Har dock varit inne i ett hus med likadana downlights och det kändes helt klart som att man ville dimma ner de en aning för att få lagom belysning, förutom i ljuskrävande platser såsom kök/badrum etc.

Vad gäller val av LED-downlight så tror jag att det är helt omöjligt att avgöra vilken som är bäst utan att se de lysa side-by-side. Så har du möjlighet att beställa provexemplar, så gör det. Du kommer bli förvånad hur olika ljus de levererar. Det kan vara svagare/starkare, blåare/grönare etc... Svårt.
 
Det kanske hade varit billigare att sätta 20st 9 w än 50st 3*1w?
 
Du tänker så... :) Ja det hade nog blivit lite billigare. Men jag vet inte om jag hade lyckats lysa upp alla vrår lika bra. Eller så hade jag kanske det, jag är ju lite partisk eftersom jag redan gjort mitt val. Jag återkommer när jag fått känna in mig i huset, huruvida jag är nöjd och vad jag skulle gjort annorlunda.
 
Det är inte watten som är det viktiga utan vilket LED chip som sitter i.
En 3W med Nichia LED chip lyser bättre än en 9W Edison. Detta beror oftast på att Edison lampan inte är laserskärt och märkt chip.
 
"Det är inte watten som är det viktiga utan vilket LED chip som sitter i.
En 3W med Nichia LED chip lyser bättre än en 9W Edison. Detta beror oftast på att Edison lampan inte är laserskärt och märkt chip."

Riktigt, välj LED där belysningskällan antingen kommer från Nichia eller CREE. Men det är inte alltid det framkommer vilken lampa som sitter i, men rent generellt kan man säga att en 3x3W LED som kostar mindre än ca 400 kr bör man unvika. Det bör även framgå att lampan håller i ± 50 000 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.