Status
Tråden går ej att kommentera.
Skönt forum där inte alla får komma till tals. Att fnissa åt jämförelsen mellan oss hantverkare och med judar och svarta gör man bara om man besitter lika svart humor som undertäcknad gör. Det sista min yrkesgrupp förtjänar är att bli stigmatiserade genom en sådan jämförelse men debatten är långt ifrån den första i sitt slag. Sveriges städer växer så det knakar vilket har satt balansen mellan tillgång och efterfrågan till hantverkarnas fördel. Med guldruschen följer många banditer. Vill ni ha en bra och seriös yrkesman kan ni få räkna med att vänta allt från några månader till ett par år. Medans ni väntar kan ni ju sitta vid detta forum och fortsätta bedriva hets mot yrkesgrupp medan det fortfarande är helt lagligt. Själv blir jag säkert avstängd från detta forum, samtidigt som jag lyckligt ovetande skrattar hela vägen till banken.
Hihi!
 
Egna erfarenheter av hantverkare.......

En svensk hantverkare lovar att komma 07.00 måndag morgon = Man får själv ringa på onsdag och fråga varför ingen kommer!
En svensk hantverkare lovar att komma 07.00 = Kommer tidigast 07:25 eller 06:45!!!
En svensk hantverkare åker iväg för frukost 09:00- 10:15, kommer tillbaka och ringer lite i mobilen, för att sedan behöva något som saknas,åker iväg för att hämta och tar samtidigt lunch- åter 13:20. Står mest ute vid bilen och river i bagagen efter något special verktyg som saknas- som du själv får åka och köpa på Jem&Fix åt honom. Mobilen ringer och han måste iväg hjälpa en rörkrökarkollega som har fått snegänga på rörkröken......!
Åtta dagar senare kommer hantverkaren hem till dig brunbränd och fin efter en veckas semester på Cypern och du får äntligen hjälp att skruva i fönsterhaken!!!
En Polsk hantverkare kommer kl 07:00 och åker hem när jobbet är klart......och kör inte BMW!!!!
 
falegname
Får inte vanligt folk åka BMW?

Känns som du är lite bakåtsträvare om du tycker att vi ska pressa lönerna så häftigt att vanligt folk ska åka fiat 126 som dina polska vänner gör.
images
Och ska inte vanligt folk få ha en vecka semester?

Sen kanske du inte ska anlita en rörmokare för att skruva i en fönsterhake :) då kan jag förstå att det blir problem.
 
H
falegname skrev:
Får inte vanligt folk åka BMW?

Känns som du är lite bakåtsträvare om du tycker att vi ska pressa lönerna så häftigt att vanligt folk ska åka fiat 126 som dina polska vänner gör.
[bild]
Och ska inte vanligt folk få ha en vecka semester?

Sen kanske du inte ska anlita en rörmokare för att skruva i en fönsterhake :) då kan jag förstå att det blir problem.
Det var väl inte riktigt det som var andemeningen i fredd72:s inlägg.
Utan att det är hantverkare som är oseriösa och som skor sig.
 
R
Det är som i alla yrken; det finns både bra och dåliga människor. Men de bra överväger dock till allra största del, vilket jag säger i egenskap av icke hantverkare.

Själv hade vi en gubbe här när vi fick problem med pumpen till den djupborrade brunnen. Den gick sönder och gubben som var här hade en "ny" att sälja till oss. Den var givetvis målad och även nummer osv var övermålade, men syntes igenom ändå. Jag mailade bilderna till företaget som tillverkat motorn och de sa att den var gammal.

Vid installation var det oerhörda problem att starta skiten.Efter många försök gick den igång, men det visade sig att denna "nya" maskin pumpade in mängder med smuts i befintliga ledningar.

Tyvärr gjorde vi ingen polisanmälan mot idioten, utan lät han ta med sig den pumpen tillbaka (som han påstod var ny). Betalning och allt sådant uteblev från vår sida.

Han hade sina lokaler i södra delen av Gårda, här i Göteborg. Vet inte om han är kvar där.
 
Redigerat:
R
Tilläggas bör att det är hantverkare som missköter sig som förstör för alla dem som faktiskt är seriösa, gör ett bra jobb och sköter sig!
 
HEM2121 skrev:
Man kan drömma:

Ja, tänk om det funnits en organisation för seriösa hantverkare!
Regler om hur offerter och kundbemötande skulle se ut.
Samma prissättning för samma arbete.
Organisationen skulle också vara uppdaterad om medlemmars F-skatt, skatte- och momsskulder, betalningsanmärkningar, ARN ärenden och konsumentvägledningen på orten att det inte finns någon anmärkning där.

Ett dokument som kunden för skriva på efter utfört arbete, innehållande bla kvaliten på arbetet, bemötande.....o.s.v.

Skulle hantverkarna inte följa organisationens regler, prissättning, kundbemötande....... skulle dessa hantverkare direkt uteslutas.


Drömmer vidare:

Då hantverkarna säger att det tar sån tid att skriva offerter.

Denna organisation skulle även kunna skriva offerter med spec. material och timersättning, antal timmar, vite, osv, orderbekräftelse, fakturor. Helt enkelt gemensamma dokument.
Ha gemensamma personal som åkte ut och tittade på arbeten.
Boka in tider och ringa till kunden eller maila om hantverkaren skulle få något förhinder.

Hantverkaren skulle få tid att arbeta och bara ett ställe att kontakta
om det blir några förhinder och anledningen till förhindret.


Fortsätter att drömma:

Vi kunder skulle bara ha ett ställe att ringa till för att få tag i en seriös hantverkare,
och dessutom få samordningen av olika hantverkare.

För varje hantverkare skulle det inte bli så stora kostnader, förmodligen inga kostnader alls utan bara förtjänst
då man slipper att "slösa" tid på att åka ut och titta på arbete, slippa att skriva offerter, slippa att kontakta kunder
om det blir förseningar. Osv.

Som sagt det är väl bara en dröm !?
Jag tycker detta låter lysande! O som sagt Svenska Hantverkarförmedlingen är bra, men bör kunna utvecklas och MARKNADSFÖRAS betydligt bättre!! För hur många har egentligen hört talas om dem..
Kan jämföras med när internet var "ungt" och man skulle leta information.. VART letade man efter det?! Så småningom kom Google, och nu finns t.o.m "att googla" i svenska ordboken!!
Ni kanske förstår min symbolik.. Nästa gång man är ute efter en seriös hantverkare, så är det första man gör är att " ***** " för att hitta lämplig hantverkare i sin närhet!
 
A
holmertz skrev:
Man löser knappast problemet genom att sopa det under mattan.
Så länge vi har ett system där Lundagrossisten (vid försäljning till privatperson) samt hantverkaren, tar en hundring för en rörkrök som kostar 18:- hos Rinkabyrör så är det bättre att man försäker göra jobben själv.

En boende i närheten kontaktade en enmans grävfirma för nedläggning av dagvattenledning. Det mesta var klart och tid för grävningen nästan bestämd.
Den boende observerade att grävfirmans pris för dagvattenrören var ca. dubbelt så högt som marknadspris. Han föreslog därför att han själv skulle köpa rören och transportera till grävplatsen.
"Jag ringer dig nästa vecka" blev grävkillens svar. Nummerrepresentatör gjorde att grävfirman inte heller svarade på kundens uppringningar och jobbet blev ogjort.

Så länge man fortsätter att gödsla hantverkare med ROT bidrag blir det knappast någon utslagning heller utan även de värsta klåparna blir kvar på marknaden och försämrar ryktet för de som är seriösa.

Så länge som kunderna inte vill betala vad det egentligen kostar att anlita en hantverkare så måste de ju ta in pengarna på materialet.
Om du lämnar in din bil på märkesbilverkstan så betalar du runt 1000:- / timme, men om du skall anlita en hantverkare så skall det helst vara gratis för polackerna tar ju bara 100:- / timme.
 
I princip är det ju bara vvs och el samt måleri där det pratas en massa om materialvinster.

Vanlige snickaren/plattsättaren har i princip inga materialförtjänster men är den som har största omkostnaderna har jag en känsla av, då dennes maskin/verktygspark och behov av större dyrare fordon krävs. :S
Dock är ofta både timpeng och materialförtjänst betydligt lägre än i både vvs , el och måleribranschen. :|

(Med risk för att bli bespottad) :blushing:
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
I princip är det ju bara vvs och el samt måleri där det pratas en massa om materialvinster.

Vanlige snickaren/plattsättaren har i princip inga materialförtjänster men är den som har största omkostnaderna har jag en känsla av, då dennes maskin/verktygspark och behov av större dyrare fordon krävs. :S
Dock är ofta både timpeng och materialförtjänst betydligt lägre än i både vvs , el och måleribranschen. :|

(Med risk för att bli bespottad) :blushing:
Agree.
 
Småhusägaren skrev:
Vi har ett gammalt hus och håller på att renovera detta. Hittills har vi råkat ut för detta:

* En idiothantverkare som fakturerade 60 % (!) över offertpriset och därefter hotade med kriminella hantlangare om vi inte betalade.

* Kanske 10 st hantverkare som kommit hit, tittat noga, tagit mått och hummat utan att därefter någonsin höra av sig igen. När vi frågat dem var offerten är har de svarat "Jaha, ville ni fortfarande ha en offert?" Nej, vi ville bara träffa er och låta er skita ner vårt hus en stund i bästa middagstid med skrikande småbarn i huset eftersom ni är så j**a trevliga?

* Fått offerter på samma arbete på mellan 750 kr och 15 000 kr. Vi tog arbetet för 750 kr och blev nöjda.

* Hantverkarna har gjort som de vill utan att fråga oss hur vi vill placera saker och ting i huset, trots att vi dagligen frågat dem "När ska ni göra xx, vi behöver veta eftersom vi vill informera var vissa saker ska placeras". Följden blir att hantverkarna får bygga om hela skiten.

* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast...

* Hantverkare som fakturerar 4 ggr Bauhaus-pris för exakt samma vara av samma märke.

* Hantverkare som stolt utlovar garanti på X kr vid försening av arbetet. Förseningen dyker upp och då får man ingen ersättning eftersom då har ju tidplanen ändrats- eftersom de blev sena och då gäller inte den ordinarie tidplanen?

och såklart en mängd inbokade möten när man går hemma och väntar, har tagit ledigt från jobbet utan att någon dyker upp.

Om ni inte skulle lägga massor av tid till att åka hem till folk i flera timmar utan att ha några planer på att lämna offerter, att bygga fel eftersom ni inte har frågat kunden vilket mått en dörr ska ha eller var lampor ska sitta eller andra detaljer, eller ha någon som helst ordning på er verksamhet skulle ni kunna sänka priserna utan att försämra kvaliteten.

Aldrig att jag anlitar en hantverkare när jag kan göra saker själv. Fattar inte hur denna yrkesgrupp kan uppföra sig hur som helst.

Känner inte igen detta, jag är anställd på ett större VVS-företag där vi är måna om att kunden ska vara nöjd, då det ger bra reklam för företaget. Likaså de byggföretag vi samarbetar med är alltid noga med att följa tidsplaner och utlovade priser.
Men visst kan det någon enstaka gång uppstå missförstånd, men det löser vi alltid.
Så jag skäms definitivt inte :)
Kan det du beskriver vara mer av ett storstadsfenomen kanske? Visst har vi några skumma byggare här också, men de låter man ju bara bli att anlita, hur billiga de än är.
 
På mitt jobb har vi en stående diskussionsfråga i fikarummet - Vad har hantverkaren hittat på för sattyg denna vecka...
Det finns ALLTID något att berätta!

Sista historien gäller en snickare som ska fixa en vattenskada.
När han kommer vi 8:30 tiden dag 2 har han med sig en släpvagn med lite regelvirke. Problemet är att det regnar och är grusväg de sista 3milen och det finns ingen täckning på virket.
Det regnar fortfarande dag 3 och det är fortfarande ingen täckning på det skitiga virket... Har kommit ca 30mm regn på det virket nu.
Det är inte i storstan den snickaren finns.
 
SaabAero skrev:
På mitt jobb har vi en stående diskussionsfråga i fikarummet - Vad har hantverkaren hittat på för sattyg denna vecka...
Det finns ALLTID något att berätta!

Sista historien gäller en snickare som ska fixa en vattenskada.
När han kommer vi 8:30 tiden dag 2 har han med sig en släpvagn med lite regelvirke. Problemet är att det regnar och är grusväg de sista 3milen och det finns ingen täckning på virket.
Det regnar fortfarande dag 3 och det är fortfarande ingen täckning på det skitiga virket... Har kommit ca 30mm regn på det virket nu.
Det är inte i storstan den snickaren finns.
Man får hoppas att kunden inte bara snackar om det på jobbet utan säger ifrån till snickaren att "det där virket får inte byggas in i mitt hus".
 
A
SaabAero skrev:
På mitt jobb har vi en stående diskussionsfråga i fikarummet - Vad har hantverkaren hittat på för sattyg denna vecka...
Det finns ALLTID något att berätta!

Sista historien gäller en snickare som ska fixa en vattenskada.
När han kommer vi 8:30 tiden dag 2 har han med sig en släpvagn med lite regelvirke. Problemet är att det regnar och är grusväg de sista 3milen och det finns ingen täckning på virket.
Det regnar fortfarande dag 3 och det är fortfarande ingen täckning på det skitiga virket... Har kommit ca 30mm regn på det virket nu.
Det är inte i storstan den snickaren finns.

På jobbet brukar vi diskutera vad de hopplösa kunderna har hittat på igen. T.ex. ändrat på ritningarna när halva jobbet är klart och sen kräva att vi skall förändra installationerna gratis. Beställa ett jobb som vi utför och sen säga att så vill jag inte ha det och kräva att vi gör om det gratis.


Givetvis är en överväldigande majoritet av kunderna vettiga som det går att snacka med och ställa frågor till om hur de vill ha det mm. så att allt blir rätt och kunden blir nöjd med arbetet.
 
faleke skrev:
för polackerna tar ju bara 100:- / timme.
du har en gammal timprislista :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.