Hej,

funderade över det här med klyvknivar och olika tjocklekar på klingor till cirkelsågar.

Vilket förhållande skall råda mellan klingans tjocklek (där den är som tjockast antar jag?) och tjockleken på klyvkniven?

Gäller detta samband både vanliga cirkel/sänksågar och bordsågar (dewalt 744 tex)?

någon som vet?

//Daniel
 
Daniel_N skrev:
Hej,

funderade över det här med klyvknivar och olika tjocklekar på klingor till cirkelsågar.

Vilket förhållande skall råda mellan klingans tjocklek (där den är som tjockast antar jag?) och tjockleken på klyvkniven?

Gäller detta samband både vanliga cirkel/sänksågar och bordsågar (dewalt 744 tex)?

någon som vet?

//Daniel
Klyvkniven ska vara tjockare än stommen på klingan och för att det inte ska gå tungt ska den vara tunnare än tandbredden. På min Hilti är klyvknvien 1,3, klingans stomme 1,2 och tandbredden 2,0 mm.
 
Betong har alldeles rätt. Jag brukar dessutom oftast linjera klyvkniven på min DW744 mot den högra sidan av klingan då det är den sidan som jag oftast har anhållet mot. Det får den positiva effekten att klyvkniven alltid (i alla fall den sida jag kör mot mest) håller ifrån arbetsstycket från klingan så att den inte åker in i klingan vid utgången mellan klinga och anhåll..
 
Hur linjerar ni andra klyvkniven? I linje tänderna (inte stommen alltså) på höger sidan?
 
Daniel_N skrev:
Hur linjerar ni andra klyvkniven? I linje tänderna (inte stommen alltså) på höger sidan?
Som hecke, dvs i linje med tänderna mot anhållet. Eftersom jag har anhållet på höger sida så blir det också klingans högra sida.
 
Då blir det en bonusfråga:

Till min ELU 744 bordssåg så finns det en klyvkniv som är 2,3mm tjock. Klingorna jag använde till denna såg har en stommar som är mellan 2,0 och 2,15mm tjocka. Tandbredden varierar mellan 2,8 och 3,0mm.

Kommer det att fungera bra att göra en ny klyvkniv som är 2,5mm tjock till denna såg? Jag känner väl instiktivt att det borde kunna funka bra. Men det känns som vitkiga saker så jag vill inte göra något dumt....Jag har en gång lyckats skjuta iväg en mycet tunn och bräckligt bit MDF halvvägs genom en gipsvägg så jag tar klyvkniven pa allvar;)
 
Daniel_N skrev:
Då blir det en bonusfråga:

Till min ELU 744 bordssåg så finns det en klyvkniv som är 2,3mm tjock. Klingorna jag använde till denna såg har en stommar som är mellan 2,0 och 2,15mm tjocka. Tandbredden varierar mellan 2,8 och 3,0mm.

Kommer det att fungera bra att göra en ny klyvkniv som är 2,5mm tjock till denna såg? Jag känner väl instiktivt att det borde kunna funka bra. Men det känns som vitkiga saker så jag vill inte göra något dumt....Jag har en gång lyckats skjuta iväg en mycet tunn och bräckligt bit MDF halvvägs genom en gipsvägg så jag tar klyvkniven pa allvar;)
Om jag förstår dig rätt befarar du att 2,5 mm skulle kunna vara i tjockaste laget. Jag ser inga problem med det i varje fall. Som jämförelse är CMS:ens klyvkniv 2,0 mm (gick o mätte för att vara på säkra sidan), och där funkar det bra att köra med klingor med 2,2 mm tandbredd. Bara 0,2 mm skillnad alltså, och du har 0,3 mm i worst case.
 
Alltså, klvykniven skall relateras till tandbredden (när vi talar om hårdmetallklingor). En för tjock klyvkniv är inte farlig, bara ineffektiv, medan en för tunn riskerar att inte göra sitt jobb. Troligen vet nån här ett lämpligt standardmått på såna knivar, kanske Snickarboden?
 
Ja, för att vara helt ärligt så hade jag egentligen ingen specifik tanke om vad som skulle kunna vara ett problem med att gå från 2,3 till 2,5mm, utan jag slängde mer ut frågan för att se om det var någon som hade mer erfarenhet eller fantasi till att komma på vad som skulle kunna vara ett problem.

Har i alla fall tillverkat en klyvkniv för spårning/sågning från 2 håll idag - återstår att se om jag bör ta fram bandslipen och göra den lite tunnare också.
 
Kul med trådar som får nytt liv.

Har du mätt med ett skjutmått eller bladmått hur brett sågspåret blir efter klingan som är 2,3 mm? Jag skulle tro att spåret blir ca 0,1-0,2 mm tjockare än klingan, då den slår något samt att du kanske inte matar exakt 90 grader mot klingan. Då blir det ju inget problem att klyvkniven är lite tjockare än klingan.

Enda problemet jag kan komma på med en för tjock klyvkniv är att det ev. skulle gå trögt att mata arbetsstycket igenom.
 
Då försöker jag också liva upp denna ytterligare en gång...

Även jag står i begrepp att beställa en GTS 10 från Axminster. Jag funderade på detta med klingor och klyvkniv. I en annan tråd så tipsades jag om Axminster's klingor: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-250mm-tct-saw-blades-prod826567/
Så jag funderar på att åtminstonde ta med en 24T klyvklinga. Enligt beskrivningen så har dessa "3mm kerf", jag antar att det är tjockleken på tänderna som avses.

I denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19002-klyvkniv-pa-bordscirkelsag.html
så säger Mr. Handyman att klyvkniven på GTS 10 är 2mm och han verkar tycka det är ganska OK att köra med 3mm klinga.

Någon som har koll på om det är exakt 2mm tjocklek på klyvkniven? Jag har en DW 711, om jag minns rätt är kniven 2,3mm och originalklingan 2,6mm. När jag satte en Makita klinga på som jag tror var 2,3 mm(?) (eller ivarjefall något tunnare än originalet) så gick det klart trögare att klyva även om det funkade.

Någon som vet tjockleken på Bosch originalklingor till GTS10?


Sedan hade jag tänkt skaffa en extra klyvkniv (borde väl finnas som reservdel) och modifiera enligt denna länk: http://www.garymkatz.com/ToolReviews/riving_knife.html
Då kan jag köra med originalkniv + skyddet för det mesta och köra utan skydd vid behov men ändå ha kniven på plats. Jag inbillar mig nämligen att klingskyddet fyller en funktion och vill inte plocka bort det "för alltid" utan bara när det är nödvändigt. Alternativt kanske det skulle gå att fixa ett eget SUVA skydd som inte sitter fast i kniven men då är frågan var man hänger upp det?
 
Ja, det blev lite svammel där men det är alltså två konkreta huvudfrågor jag har:

Var kan man enklast köpa extra klyvkniv till GTS10 till rimliga pengar?

Fler synpunkter på Axminster's klingor, framför allt om det är bättre att satsa på Bosch original där tjockleken matchar klyvkniven bättre? Eller det kanske inte spelar någon roll?
 
jac skrev:
Fler synpunkter på Axminster's klingor, framför allt om det är bättre att satsa på Bosch original där tjockleken matchar klyvkniven bättre? Eller det kanske inte spelar någon roll?
Inget svar på din fråga men hur är det med Hammer och Felders klingor, passar inte dom på GTS 10? Tycker dom verkar hålla ett bra pris, och hög kvalitet, även om det förmodligen är billigare ett beställa från Axminster. Men hammer och felder klingan kan du köpa lokalt från t.ex theofils. Jag använder själv såna på en PTS 10 och det blir en annan såg (vilket kan behövas på den sågen :)).
 
Det är ju en ide, jag skall kolla på dessa också. Någon aning om vad priset ligger på?
Jag tror jag behöver en klyvklinga + en finare kapklinga. Nu har jag ju inte provat den medföljande "universalklingan" ännu så jag vet inte hur den är. Jag bara utgår från att man levererar sågen med en biligare klinga från början som "duger" men inte mer. Men det förstås, jag måste ju inte köpa allt på en gång. Å andra sidan, det första jag tänkte göra är att klyva upp ett antal reglar som skall vändlimmas så det vore trevligt att kunna kapa både lätt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.