S
Myckling skrev:
Ni som tycker det är ok med träd som orsakar (om inte direkta skador så en massa merarbete) för grannen tycker alltså det är ok om er granne ställer sig och sprutlackar ute en blåsig dag med följden att era fönster, fasad och bil får ta del av färgen??
Sandlådefasoner...Enkelt, gillar du inte grönt, flytta till betongdjungeln!
 
Skyblue skrev:
Sandlådefasoner...Enkelt, gillar du inte grönt, flytta till betongdjungeln!
Tona ner maktspråket tack!

Nu var frågan hypotetiskt ställd och jag har inget alls emot träd. Däremot ska de naturligvis inte ställa till med skador på grannars egendom. Bor man inte helt ensam i skogen utan har grannar så måste man naturligvis ta hänsyn till dessa och göra vad man kan för att undvika att problem uppstår. Jag har en snöslunga men när vinden kommer från ett speciellt håll blåser snön in på grannens tomt och vid dessa tillfällen handskottar jag istället. Om träd orsakar arbete och skador på grannens fastighet kan man väl visa ett gott bemötande och försöka minska på dessa problem.
 
Myckling skrev:
Ni som tycker det är ok med träd som orsakar (om inte direkta skador så en massa merarbete) för grannen tycker alltså det är ok om er granne ställer sig och sprutlackar ute en blåsig dag med följden att era fönster, fasad och bil får ta del av färgen??
Är det en logisk slutsats?
 
Nyfniken skrev:
Är det en logisk slutsats?
Det är mer en frågeställning.
 
Myckling skrev:
Ni som tycker det är ok med träd som orsakar (om inte direkta skador så en massa merarbete) för grannen tycker alltså det är ok om er granne ställer sig och sprutlackar ute en blåsig dag med följden att era fönster, fasad och bil får ta del av färgen??
Det var bland det konstigaste jämförelser jag någon sitt sett, men rolig var den. d^_^b

När du ändå är på det, kan du inte dra till med något vassare, typ övningsskjuta med AK4an på din tomt mot grannens tomt.
:cool:

Skämt åtsido, att det fiins Träd i en Trädgård är nog något som alla måste inse o leva med.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Det var bland det konstigaste jämförelser jag någon sitt sett, men rolig var den. d^_^b

När du ändå är på det, kan du inte dra till med något vassare, typ övningsskjuta med AK4an på din tomt mot grannens tomt.
:cool:

Skämt åtsido, att det fiins Träd i en Trädgård är nog något som alla måste inse o leva med.
Bin finns i trådgården och det tycker jag alla ska lära sig att leva med :wow:
 
Nej, för vi kan lagen:

Skyldigheten, eller möjligheten, att ta bort grenar eller rötter regleras i 3 kap. 2 § 1 st. JB, som lyder:
” Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”

Tyvärr hittar jag inget om sprutlackering i jordabalken, men det kanske finns?

För att klargöra:
Om grannen inte gillar ditt träd får han ta bort grenar/rötter på sin sida gränsen. Du får om du vill göra det istället själv, men behöver inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Göran.W
Sprutlackering borde hamn brotts balken under skadegörelse och troligen uppsåtlig sådan med.
 
flygrc skrev:
Bin finns i trådgården och det tycker jag alla ska lära sig att leva med :wow:
Den där kommentaren var så fullständigt obegriplig för mig att jag bara måste fråga: Vad menar du?
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Ring skrev:
Om du tror att grannen är seriös i sina hot sätter du bara upp en kamera som spelar in hans eventuella agerande. Du kan få ta en smäll för inspelandet rent juridiskt men det är det värt...
Man får inte filma. Men man får ta stillbilder.. Så att ta några stillbilder/sek är ok d^_^b
 
Göran.W
Filma är ok så länge det sker med en handhållen kamera.
Det är även ok att filma in i någons hus\trädgård för att styrka ett pågende brott.
 
Karakorum skrev:
Den där kommentaren var så fullständigt obegriplig för mig att jag bara måste fråga: Vad menar du?
Det jag menar är att det är mycket man kan ha i sin trädgård som kan upplevas som mycket jobbigt för sin granne.
Sedan kan man ju bestämma sig för vilken väg man ska gå, stå på sig för man har lagen på sin sida eller kompromissa.
 
Filma är ok så länge det sker med en handhållen kamera.
Eller, snarare, en manuellt opererad kamera, dvs att du filmar det du ser med egna ögon. Om kameran sitter på ett stativ eller inte är ointressant.
 
Det bör också vara ok att videofilma spindlars fortplantning. eller ekorrars klätringsteknik.

Att man då samtidigt råkar fånga grannen när han hugger ner ens träd är ju otur.
 
Man får sätta upp övervakningskamera och filma sin egen tomt även om man inte är närvarande, enda kravet är att man skyltar. Övervakningskameran får inte filma in på grannens tomt (se: http://www.ab.lst.se/templates/FAQ____7563.asp).

Om man är med själv och filmar, så får man filma vad som helst utom skyddsobjekt, t.ex. så får man filma in genom grannens fönster om man vill. Man kan förbjudas att filma på privat område, men om man står utanför så är det tillåtet.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.