Närmsta dagarna väntar jag på förslag och offerter som i alla fall muntligen har legat på samma nivå prismässigt från A-hus och Trivselhus. Jag reserverar mig dock för detta i nuläget tills jag fått allting. Återkommer med detaljer kring detta sedan.

Båda husen är 2 plans på ca 166 resp. 173 kvm. De är i princip identiska i utseendet.

Det ena huset är en variant av Wise:10 hos TH fastän som 2-plan och det andra är ett A-hus, modell Skanör.

Trivselhus har en högre grundstandard på vad som ingår, ektrappa m.m. och fler val som inte kostar extra m.m.
De har dock plasten innanför gipsen i väggarna fortfarande, samt har inte råspont i undertaket som standard, något som jag troligen kommer välja till.
Trivselhus har däremot Bergvärme och 185l kombiberedare standard för uppvärmningen och huset ska hamna runt 40kwh/kvm.

A-hus på sin sida har RIKTIGT gedigna 3 skiktsväggar, som de anpassat efter de nya kraven. De har också råspont på taket. Plastfolien ligger längre in och vad jag har kunnat se har de lite mer isolering på alla håll och kanter också, samt bättre fönster (1.0 mot 1.2 hos TH). De levererar sina hus med Nibe F750 FLVP istället dock och de säger sig hamna runt 45kwh/kvm.

Låt säga att dessa hus med ungefär lika standard efter lite påplock på A-huset hamnar på ungefär samma prislapp, vad skulle ni då välja?

En gedignare konstruktion med ett riktigt klimatskal och FLVP eller lite enklare väggar som säkert räcker till och bergvärme?!

Nu väger jag inte in i detta vilket av husen vi i hjärtat kommer att känna mest för, eftersom vi inte sett de slutgiltiga ritningarna/planlösningarna på dem än etc.

Vill bara få in lite åsikter på vad man bör prioritera och inte, samt om det finns andra åsikter om dessa husleverantörer som vi ska väga in?

Tack på förhand!
 
Personligen hade jag inte tvekat en sekund att välja det huset som är det mest välisolerade. Att kompensera isoleringsbrister genom att helt sonika installera en bergvärmepump för att uppnå BBR16 krav istället för att satsa på att utveckla en energieffektiv vägg (minimera köldbryggor och isolera bättre) är enligt min mening förkastligt.
 
Visste inte att det var sådan skillnad?? Vi ska själva bygga med Trivselhus (variant av W.10), ska fråga vår säljare om skillnaderna faktiskt, de har redovisat för oss en förbrukning på 37kwh/kvm tror jag det var. I övrigt så kan vi alldeles för lite för att upptäcka allt du skriver om.

Men hade jag vetat allt detta och husen liknade varandra så hade jag valt det mer isolerade, dock ska husen inte vara alltför isolerade vad jag förstått? För alleririsken är väl större i alltför täta hus?

Lycka till
 
Hej, står själva i startgroparna i att bygga. Vi har fått ett pris av Ahus på Skanör på 2, 436 000 i standard utförande. Får jag fråga vad ni har fått för pris och har ni fått någon rabatt? Passar på att fråga när jag såg att ni var intresserade av Skanör.
 
Tack båda två för de seriösa svaren! :)

Mmm, det är nog inte helt omöjligt att Wise:10 kan hamna under 40 t.om.
Det kännsi själen mer "safe" med bergvärme tycker jag, men jag är nog på er linje att det väl kanske är det mest isolerade som har en liten fördel.

För att det skulle vara en korrekt jämförelse egentligen så vore det väl att jämföra vad man fick för värden på Trivselhuset med en FLVP. Det ska jag nog höra mig för om huruvida de kan leverera det eller ej och fortfarande uppfylla BBR16.

Nej, de ska väl som sagt inte vara för täta, och det här med allergi...har inte undersökt det. Jag är pollenallergiker av den större graden, så är det någon som har mer info om det så är det intressant?

mhg_3: Ska ni bygga Wise som sluttning eller som vanligt? Om ni bygger det som vanligt 2plan hade det varit kul se er variant/planlösning på det. :)
 
Marieal skrev:
Hej, står själva i startgroparna i att bygga. Vi har fått ett pris av Ahus på Skanör på 2, 436 000 i standard utförande. Får jag fråga vad ni har fått för pris och har ni fått någon rabatt? Passar på att fråga när jag såg att ni var intresserade av Skanör.
Vi har inte fått något pris än riktigt, men de har sagt att vi bör hamna runt 2.4, så gissar det är typ samma i grundutförande här.

Vi har dock i tankarna att göra en mer "New England" inspirerad variant med lite mindre och färre fönster med spröjs alltså, samt mer symmetri på fönstren, och det kapar priset en hel del sa de. De har nämligen skissat 2 varianter åt oss, en modern och en New England, och sistnämnda blev lite billigare som sagt.

Vet mer på måndag när jag fått den riktiga offerten. Vi har inte kommit så långt som diskussion om rabatter, men jag kan säga att de rent spontant verkar mer öppna för att diskutera än alla andra vi varit i kontakt med...
 
Hej, tack för ditt svar. Vi träffar a-hus på måndag. Jag skriver här igen när jag träffat dem och rapporterar eventuella rabatter :)
 
Hej blizzet,

om du är pollenallergiker ska du definitivt bygga ett så tätt hus som möjligt och dessuton installera ett FTX aggregat! Dessutom ska huset vara så välisolerat som möjligt eftersom man då minimerer energikostnaderna. Ett FTX aggregat återvinner upp till 90% av inneluftens energi men framförallt så får man som allergiker ett optimalt inomhusklimat då luften filtreras ofta och via filter (pollen etc kommer inte in). På 70-talet byggdes välisolerda hus men man glömde bort ventilationen med efterföljande mögelproblem. Min syster har astma och hon lovordar FTX aggregatet vilket har höjt hennes llivskvalitet väsentligt. Gå in på astma/allergiförbundets hemsida och läs om detta (vetenskapliga studier fr. flera länder visa entydigt på FTX aggregatens fördelar för personer med allergiproblem). En frånluftsvärmepump tar in luften via tilluftsventiler ovanför fönstren. Ofiltererad luft används med andra ord. För att inte tala om kallras som uppstår när det är minusgrader ute.:(

MAn ska också komma ihåg att nuvarande BBR16 regler kommer inom en nära framtid att skärpas ytterligare. EU direktiv fastslår att man senast år 2020 enbart får bygga hus med energiförbruknning enligt passivhus. Flera europeiska länder har bestämt att införa denna standard redan år 2015.

FTX kan bara värma luft, dvs du måste investera i tex solenergi, bergvärmepump, luft/vattenvärmepump + tillhörande vattenackumulator. Med andra ord kommer investeringskostnaden att bli högre (en bergvärmepump + FTX är bara försvarligt ur investeringssynpunkt om du bor i norra sverige). Politikerna kommer dock i framtiden att kraftigt begränsa att man använder ren elenergi till husuppvärmning, dvs även om en frånluftdvärmepump sparar en hel del energi kräver den även elenergi för att fungera. Vad tror ni händer vid kalla vintrar? Jo frånluftsvärmepupmpen fungerar mindre energieffektivt och elpatronen får stötta uppvärmningen. Dvs småhusägarna konkurrerar med energislukande industri om elenergi och det blir elbrist vilket ger höga elpriser och ramaskri fr. industri och allmännhet som i sin tur gör att politikerna hamnar i skottgluggen....

Kom också ihåg att en frånluftvärmepump är den smidigaste (läs billigaste) lösningen för en husleverantör. Man löser såväl ventilationen som uppvärmningen i en och samma apparat.
Och ur ett rent privatekonomiskt perspektiv så blir det även billigare för husköparen. MEN,
för allergiker/astmatiker innebär ett FTX aggregat en fantastisk förhöjd livskvalitet. Och glöm heller inte att BBR regelverket kommer att bli ännu strängare inom en mkt kort framtid. Värmepumpstillverkarna har stora problem med att uppfylla BBR16 reglerna och NIbe tvingades ta fram den nya F750 modellen. Det råder heller inget tvivel att hustillverkarna inom en snar framtid måste bygga mer välisolerade OCH täta hus för att de överhuvudtaget ska uppfylla kommande BBR regler. Idag slipper tex hustillverkarna att provtrycka sina levererade hus, det kommer framtida skärpta BBR krav att tvinga dem till att göra:)

Avslutningsvis råder jag dig att prata med kommunens energirådgivare. De kan det här och kan komma med goda råd.
 
knauer skrev:
Hej blizzet,

om du är pollenallergiker ska du definitivt bygga ett så tätt hus som möjligt och dessuton installera ett FTX aggregat! Dessutom ska huset vara så välisolerat som möjligt eftersom man då minimerer energikostnaderna. Ett FTX aggregat återvinner upp till 90% av inneluftens energi men framförallt så får man som allergiker ett optimalt inomhusklimat då luften filtreras ofta och via filter (pollen etc kommer inte in). På 70-talet byggdes välisolerda hus men man glömde bort ventilationen med efterföljande mögelproblem. Min syster har astma och hon lovordar FTX aggregatet vilket har höjt hennes llivskvalitet väsentligt. Gå in på astma/allergiförbundets hemsida och läs om detta (vetenskapliga studier fr. flera länder visa entydigt på FTX aggregatens fördelar för personer med allergiproblem). En frånluftsvärmepump tar in luften via tilluftsventiler ovanför fönstren. Ofiltererad luft används med andra ord. För att inte tala om kallras som uppstår när det är minusgrader ute.:(

MAn ska också komma ihåg att nuvarande BBR16 regler kommer inom en nära framtid att skärpas ytterligare. EU direktiv fastslår att man senast år 2020 enbart får bygga hus med energiförbruknning enligt passivhus. Flera europeiska länder har bestämt att införa denna standard redan år 2015.

FTX kan bara värma luft, dvs du måste investera i tex solenergi, bergvärmepump, luft/vattenvärmepump + tillhörande vattenackumulator. Med andra ord kommer investeringskostnaden att bli högre (en bergvärmepump + FTX är bara försvarligt ur investeringssynpunkt om du bor i norra sverige). Politikerna kommer dock i framtiden att kraftigt begränsa att man använder ren elenergi till husuppvärmning, dvs även om en frånluftdvärmepump sparar en hel del energi kräver den även elenergi för att fungera. Vad tror ni händer vid kalla vintrar? Jo frånluftsvärmepupmpen fungerar mindre energieffektivt och elpatronen får stötta uppvärmningen. Dvs småhusägarna konkurrerar med energislukande industri om elenergi och det blir elbrist vilket ger höga elpriser och ramaskri fr. industri och allmännhet som i sin tur gör att politikerna hamnar i skottgluggen....

Kom också ihåg att en frånluftvärmepump är den smidigaste (läs billigaste) lösningen för en husleverantör. Man löser såväl ventilationen som uppvärmningen i en och samma apparat.
Och ur ett rent privatekonomiskt perspektiv så blir det även billigare för husköparen. MEN,
för allergiker/astmatiker innebär ett FTX aggregat en fantastisk förhöjd livskvalitet. Och glöm heller inte att BBR regelverket kommer att bli ännu strängare inom en mkt kort framtid. Värmepumpstillverkarna har stora problem med att uppfylla BBR16 reglerna och NIbe tvingades ta fram den nya F750 modellen. Det råder heller inget tvivel att hustillverkarna inom en snar framtid måste bygga mer välisolerade OCH täta hus för att de överhuvudtaget ska uppfylla kommande BBR regler. Idag slipper tex hustillverkarna att provtrycka sina levererade hus, det kommer framtida skärpta BBR krav att tvinga dem till att göra:)

Avslutningsvis råder jag dig att prata med kommunens energirådgivare. De kan det här och kan komma med goda råd.

Stort tack, det var mycket bra information! Ska försöka få tag på kommunens energirådgivare nästa vecka. Jag har läst lite om FTX tidigare och fördelarna, men vad jag läste då så kostar det väl ganska rejält mycket, typ 70 000kr?

Men tolkar jag dig rätt då att A-huset som är bättre isolorat med t.ex. Bergvärme + FTX vore det optimala? :)
Problemet är väl att kostnaden för det kommer att bli för hög för oss tyvärr för att få till detta...

Trivselhus provtrycker alla sina hus standard, vilket är en klar fördel.
I A-hus fallet är det nog inte standard, men det är nog värt en slant för att veta att saker och ting har blivit rätt gjort i snickeriet, så det vill jag ha.

Apropå täthet, att Trivselhus har plastfolien direkt innanför gipset fortfarande. Varje gång man spikar/skruvar upp någonting lär man ta hål i den. Hur allvarligt ska man se på detta?
Är det något problem med detta egentligen i realiteten? Jag menar de flesta äldre hus har det så, och ur energisynpunkt för varje litet hål som blir i den borde väl vara försumbar?

A-hus själva säger att Bergvärme ev. fungerar sämre i deras såpass täta hus, att det kommer bli så många av/på att livslängden försämras på BVP o.s.v. och att energiåtgången inte kommer bli mkt mindre, om mindre överhuvudtaget.

Detta förbryllar mig lite eftersom Trivselhuset ligger lägre lite lägre enligt specen och ändå har mindre isolering? (Och jag vet inte ens om de klarar bbr16 med FLVP).
 
Redigerat:
det är inte ur energisynpunkt plasten sitter där, utan för att hindra vattnet i den varma luften inne komma ut i isolationen/konstruktionen och kondensera på kalla sidan och orsaka diverse obehagligheter. ;)

men har även jag tänkt tanken om alla skruvhål osv i ett gammalt perforerat hus. oftast fogas dem ju och målas över, vilket förhindrar mycket av fukten att vandra ut genom det lilla hålet i plasten antar jag? om det är dåligt isolerat och kalldrag i väggen borde problemet vara lite större, eller kanske mindre om man har korrekt undertryck...
 
zsimpey skrev:
det är inte ur energisynpunkt plasten sitter där, utan för att hindra vattnet i den varma luften inne komma ut i isolationen/konstruktionen och kondensera på kalla sidan och orsaka diverse obehagligheter. ;)

men har även jag tänkt tanken om alla skruvhål osv i ett gammalt perforerat hus. oftast fogas dem ju och målas över, vilket förhindrar mycket av fukten att vandra ut genom det lilla hålet i plasten antar jag? om det är dåligt isolerat och kalldrag i väggen borde problemet vara lite större, eller kanske mindre om man har korrekt undertryck...

Absolut, det är väl primärt för fuktens skull. Ur energisynpunkt borde det ha liten betydelse, men citerar ur A-hus broschyr: "God lufttäthet tack vare plastfoliens strategiska placering". De verkar alltså tycka att plastfolien har med luftläckaget att göra också utöver fuktskyddet... :)

Fördelen med deras väggar är att man aldrig kan ta sönder plastfolien där, även om det kanske inte har någon direkt jättebetydelse.
 
Ska även tillägga att Fjärrvärme är en möjlighet. Hur står sig det i förhållande till de andra alternativen egentligen?
 
blizzet skrev:
Absolut, det är väl primärt för fuktens skull. Ur energisynpunkt borde det ha liten betydelse, men citerar ur A-hus broschyr: "God lufttäthet tack vare plastfoliens strategiska placering". De verkar alltså tycka att plastfolien har med luftläckaget att göra också utöver fuktskyddet... :)

Fördelen med deras väggar är att man aldrig kan ta sönder plastfolien där, även om det kanske inte har någon direkt jättebetydelse.

Sant. blåser det runt i isolationen har du dock en väldigt dåligt monterad diffspärr ute. men alla har vi väl varit bort i kalldrag från ex eluttag pga dåligt isolerat och tillpassat samt felaktig tätning runt dosorna. den risken slipper du med plasten längre in i konstruktionen som sagt.
 
Ett förtydligande: jag vet inte huruvida A-hus de facto är bättre isolerat jmfrt med Trivselhus (jag tolkade din kommentar som att a-hus hade en mer gedigen väggkonstruktion jmfrt med Trivselhus, har ej själv kontrollerat detta). Men jag vet dock att A-hus nyligen implementerade en ny väggkonstruktion med tanke på BBR16 reglerna.

Själva FTX aggregatet kostar 25-32.000 och energimyndigheten har nyligen utfört ett test:
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/
Sedan tillkommer vattenackumulator + rör/dämpare. Lämpligt uppvärmningssytem för vatten bör man också investera i (solpanel alt. värmepump). Jag skulle grovt uppskatta
en totalkostnad på ca 100.000 för FTX på vilken man dockar in en luft/vattenpump. Personligen skulle jag valt FTX+bergvärme (då får man gratiskyla på sommaren samt låg energiförbrukning) om jag hade råd. Tyvärr blir investeringskostnaden för bergvärme hög och den merkostnaden torde man inte tjäna in under bergvärmepumpens livslängd (inte i södra sverige).

Det är bra att Trivselhus provtrycker sina hus. Men fråga dem om de har specificerat ett värde på ett högsta tillåtet läckage? Finns ett sådant gränsvärde och vad händer om de överstiger detta? Om inte Trivselhus har ett gränsvärde samt åtgärdsprogram för att åtgärda ett för högt läckage är deras provtryckning bara ett spel för gallerian. Lita heller inte på a-hus som påstår sig bygga täta hus. Det gäller att ha duktiga snickare och ev. slarv fr. deras sida kommer att resultera i sämre täthet punkt slut. Jag anser vidare att alla hus borde termofotograferas för att upptäcka köldbryggor som man därefter åtgärdar.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad A-hus representanten menar med att deras "täta" hus (utan att provtrycka....) skulle vara mindre lämpliga för bergvärme. Kvalificerat skitsnack, likaledes kommentaren om bergvärmepumpens minskade livslängd pga för mkt start/stopp. Däremot levererar A-hus Nibes senaste F750 och det stämmer att skillnaden i enegiförbrukningen mellan den och bergvärme är marginell (om du bor i södra sverige).
 
Jag ska inte försöka komma med några finlirskommentarer då jag inte har den kunskapen, men ska delge hur vi resonerade i vårt val.

Under våran köpprocess träffade vi representanter för både Trivselhus och A-Hus, samt tittade igenom deras standard och deras utbud. I slutändan valde vi ändå inte någon av de två, men det berodde mest på att husmodellen vi ville ha fanns hos en annan leverantör.

Min uppfattning är kortfattat att Trivselhus är mer yta och A-hus mer gediget. A-Hus uppfattade jag som att de hade mer rejäla hus, ordentligare, och Trivselhus sålde mer på yta, finish och annat finlir.

Jag vill även flika in vad jag fick förklarat för mig från andra säljare på andra bolag, i just diskussionen kring bergvärme kontra 750.. Det tar väldigt många år, om alls, att tjäna in den minskade förbrukning som bergvärme ger på den högre installationskostnad som den har. Och skulle kraven skärpas ytterligare framöver för ditt hus, säg vid ombyggnad eller annat, och du redan har bergvärme... tja, då sitter du liksom lite där.. om du förstår hur jag menar..

Vi valde därför i slutändan att satsa på ett rejält byggt hus med bra isolering och ordentliga materialval (trappans materialval t ex känns mer finish än säg väggar och tak kanske..) vilket mer bekräftar min uppfattning ovan, och valde sen en 750 till huset. Framtida utbyggnader, pool eller vad man nu kan tänka sig, ja då har vi alternativet med bergvärme att ta till den dagen istället..

Så utan att gå på känsla för huset, skulle jag definitivt slå ett slag för A-hus i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.