Har takfirma som lägger taket hemma nu....

ny papp, läckt och betongpannor...

vart lite fundersam över takpappen, de använder

MATAKI MB 320 YAM 2000, utan klisterkant.

Är detta rätt och kommer det funka? vårt tak lutar över 18 grader om det gör nån skillnad, jag frågade byggledaren på plats och han sa eftersom taket lutar mer än 18 grader så kan man anävnda denna papp...

stämmer detta? behöver svar snabbt....


tack
 
Ja, den är helt okej. Vid flackare vinkel än 18 grader så ska skarvarna klistras.

Edit: Fast det verkar vara YAP 2200/Mataki MB 350 eller Mataki MB 351 som ska läggas under pannor. MB 320 YAM 2000används enligt vad jag kan se under ytpapp?

Från tillverkaren

Vattenavledande underlag under taktegel och takshingel (JSC.111):

  • YAP 2200/Mataki MB 350 eller Mataki MB 351

Vattenavledande underlag under profilerad plåt och planplåt

(JSC. 113 och JSC. 114):

  • YEP 2500/Mataki MB 369

Vattentätt tätskikt av bitumen eller annan ytpapp (JSB. 111):

  • YAM 2000/Mataki MB 320 eller Mataki MB 330

Tänk även på följande:

  • Vid taklutning flackare än 18º (1:3) välj en underlagsprodukt med frilagd kant eller klistra samtliga skarvar. Samma gäller om taktäckningen inte omedelbart läggs på plats.
 
Redigerat:
även fast den är rekomenderad till att använda under ytpapp?

MB351 såg jag är den som rekomenderas till under pannor, men det kanske inte spelar någon roll?

edit: precis som ovan läste jag också, men spelar det någon roll? bör jag stoppa dem å säga att det borde vara annan papp?
 
Du kan ju fråga dem varför de valt en undarlagspapp som ska användas under ytpapp och inte under pannor. Vill minnas att underlagspapp av typen YAM2000 är billigare än dito YAP2200.
 
Ja, ska ringa och fråga,

Kan det bli problem med taket pga. att de valt denna papp?
 
Problem kan det kanske bli. De följer inte HUS AMA i alla fall. Vad står i ert kontrakt om detta?
 
Det står inte vilken sorts papp vi skulle ha, bara takpapp
 
Har de ingen standardformulering om att de åtar sig att följa HUS AMA? Ring och fråga om de följer HUS AMA och fråga sedan varför de använder fel papp.
 
Kollade med dem angående pappen, de sa att de alltid använder denna papp på hus med sån lutning som vi har, sen sa dom att eftersom de lägger benderspannor så igentligen skulle man kunna klara sig utan papp och använda nån plastdifusitionsspärr bara... Sen fick vi 3 års garanti på jobbet och 10 på matriallet så om de vart nå problem så fixade dom det...

ska man godta detta?

d^_^bq(;^;)p?
 
ranzor skrev:
sen sa dom att eftersom de lägger benderspannor så igentligen skulle man kunna klara sig utan papp och använda nån plastdifusitionsspärr bara
http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong2009-12_LU.pdf

Innan du lägger nya takpannor på ett gammalt
hus, bör du först noggrant kontrollera taket. Besiktiga
taket både invändigt och utvändigt. Läckage, fukt och
mögel kan ställa till stora problem och måste åtgärdas.
Titta särskilt uppe vid nocken samt vid genomföringar
i taket. Undertak och befintlig läkt måste också vara
hel.
- Vid nybyggnation ska undertaket vara helt färdigt.
- Ev fotplåtar, rännkrokar och dyligt ska vara monterat.
- Pappkvalitet minst YAP 2200 krävs alltid. Vid taklutningar
under 22° skall underlagspappen vara skarvklistrad.
 
YAM är inte uppbygd på samma sätt som YAP som är baserad på polyester den andra är en mineralstomme.
de flesta säger att YAM används på enklare byggnader förråd, vedskjul och liknande.
YAP 2200 är vad jag vet minimum att lägga under pannor. Visst det är lite dyrare men en liten kostnad i sammanhanget. Ta ett ordentligt prat med dem och få en bra förklaring varöfr de inte följer Hus AMA.
 
Jag hade inte godtagit det q(;^;)pmen det är lätt att säga när man inte står där med en byggare som precis blottat råsponten.
Hoppas det löser sig.
 
gt_anders skrev:
de flesta säger att YAM används på enklare byggnader förråd, vedskjul och liknande.
YAM används endast vad jag vet som underlagspapp till ytpapp och shingel. Sedan finns det enklare YAP för förrådsbyggnader.

Oavsett så följer dessa takläggare varken HUS AMA, papptillverkarens riktlinjer eller Benders lägganvisningar. Enda anledningen som jag ser det är att spara in lite pengar på billigare material.
 
Blir nog sista gången man anlitar firma till nått nu, det bara fuskas...

problemet är att man inte kan be de sluta bara heller då taket är helt öppet nu.... och det kommer regnt ikväll... eller öppet och öppet,, pappen är nästan färdiglagd nu...

har pratat med arbetsledaren och chefen, båda säger samma sak, ordentlig lutning denna papp, inga problem å garanti....

påtalat allt men de säger inga problem...

å nu är pappen nästa färdiglagd också och viss läkning, de jobbar fort iallafall, pannor skulle dom tydligen lägga imorrn, så jag vet inte hur man ska göra nu... Har dock inte betalat något, samt påtalat att det borde vara yap... kanske man kan hålla inne med betalning å de får lägga ny papp?

Som sagt, är inte lätt när man står där å pratar med dom medans de övriga fortsätter lägga pappen på taket och jobba på... :/
 
Surt... Problemet är bara att företaget i sin tur får stå för hela garantiåttagandet om något skulle hända. Mataki kommer att säga att de gjort fel och att pappen inte ska användas för detta ändamål, deras försäkringsbolag att de inte följt HUS AMA. Det är sådant här som gör att firmor går i konkurs. Allt för att spara några futtiga tusenlappar på att använda en billigare papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.