Jag har ett hus byggt -39 med stående 13cm trästockar som väggar. Fasaden ändrades på 70 talet till mexitegel.
Innanför teglet, dikt mot stockarna, är det fäst 30mm. frigolitskivor. Jag bygger nu om invändigt och tänkte isolera med en 45:a mineralull. Ska jag använda plast invändigt eller kommer stockarna bli instända mellan två spärrskikt med fuktskador som följd.
Eller är det bara att köra på med plasten?

Mvh
 
...låter som en mardröm för mig. Hur tusan skall du säkert kunna tilläggsisolera den konstruktionen utan att skaffa dig bekymmer med fukt i framtiden!

Jag passar men att lägga på 45mm invändigt och sedan plasta låter som en dålig lösning i mina öron men å andra sidan - vad är alternativen...

P.S. Mexitegel är ju rätt fult ;) riv skiten, ta bort frigoliten och smacka på 90mm mineralull samt en vacker läktad träpanel. Plasta invändigt. :D D.S.

JoGi
 
Husbocken skrev:
Jag har ett hus byggt -39 med stående 13cm trästockar som väggar. Fasaden ändrades på 70 talet till mexitegel.
Innanför teglet, dikt mot stockarna, är det fäst 30mm. frigolitskivor. Jag bygger nu om invändigt och tänkte isolera med en 45:a mineralull. Ska jag använda plast invändigt eller kommer stockarna bli instända mellan två spärrskikt med fuktskador som följd.
Eller är det bara att köra på med plasten?

Mvh
Nej för sjutton, ingen plast på insidan!
Det är tillräckligt illa att den ligger på utsidan - men det är väl hyfsat bra gjort om det hållit utan skador fram till nu.
Det här är ju ett klockrent case för Ekofiber, som inte behöver någon plast. Regla upp med 45mm, eller ännu hellre 70 mm och skruva dit OSB-board. Sen ringer du ekofiber så kommer de och sprutar spalten..
 
Hej!

Kul att några svarade tillsist. Att riva fasaden är inget alternativ då det skulle bli alldeles för dyrt.
Vad händer om man sätter isoleringen utan plast på insidan? Försvinner isoler egenskaperna då?

Med vänliga hälsningar.
 
ByggarBjorn skrev:
Nej, isoleregenskaperna är opåverkade av plasten. Men däremot minskar plasten i sig värmekostnaderna. Ett lager plast på insidan och så få hål som möjligt i detta och så mycket isolering plånboken och utrymmet tål utanför detta lager är grundprincipen.

Att fylla väggar med fiber tror jag av princip inte på, den kommer alltid att packas ihop. Kontrollera med cellplasttillverkare ang. täthet på 30 mm isolering, men det borde inte vara några problem med instängd fukt mellan två täta lager.
Vänta nu..
Inte för att vara oförskämd, men där var det inte många siffror rätt... ;)

Isoleregenskaperna är opåverkade, men plasten i sig minskar värmekostnaderna?
Isoleregenskaperna ÄR opåverkade, men plasten minskar inte värmekostnaderna. Den är bara där, i princip, för att skydda isoleringen från fuktvandring inifrån. Fukten kommer inifrån och sugs upp av isoleringen. Mineralull kan inte hantera fuktvandring på samma sätt som ekofiber, utan tappar en del av sin isoleringsförmåga och lagrar fukten vilket i sin tur kan ge upphov till mögel/rötskador där den fuktiga isoleringen ligger an mot byggnadsdelar i trä.

Att fylla väggar med fiber tror jag av princip inte på, den kommer alltid att packas ihop.
Fel. Sågspån och kutterspån packas ihop med tiden, men inte ekofiber. Man har rivit hus från 50-talet med fulla fack med ekofiber. Man har också byggt skakmaskiner som vibrerar väggsektioner för att försöka packa ihop fibern utan att lyckas.

Kontrollera med cellplasttillverkare ang. täthet på 30 mm isolering, men det borde inte vara några problem med instängd fukt mellan två täta lager.
Det här är ett riktigt dålig råd, och närmast en garanti för omfattande skador på stommen. Det skall ALLTID vara en diffusionsöppen sida i en isolerad vägg.

Ett lager plast på insidan och så få hål som möjligt i detta och så mycket isolering plånboken och utrymmet tål utanför detta lager är grundprincipen.
Här är ett riktigt bra råd, å andra sidan. Men inte i det här fallet.

 
Nu kommer mitt bästa råd... Sälj huset och friskriv dig från eventuell framtida fel. :-X

Förlåt om jag är lite oförskämd men stommen du har att jobba med lovar inte gott.

I övrigt instämmer jag med KarlXII, vi har tydligen gått i samma "skola".

Övrig kommentar: 30mm frigolit innebär kanske inget absolut yttre fuktskydd (vilket är dåligt) men den skapar en fukttröghet som är farlig nog om du plastar på insidan!

Med glimten i ögat... ;)

JoGi
 
Nu blir man lite kluven.
Om jag har förstått allt rätt så ska inte mineralull användas utan plast då den inte kan hantera fukt som vandrar igenom den?

Jag har införskaffat ett nytt ventilationssystem med mekanisk till och frånluft, tar inte den hand om fukten så det inte blir någon fuktvandring?

Eller finns bara alternativen mineralull+plast och hoppas på att det fungerar utan mögelskador.
Eller använda ekofiber utan plast. Är ekofiber en dyr isolering? Är den så beprövad att man vet att det inte är större risk med ekofiber? det verkar ganska bökigt att använda ekofiber då det måste sprutas in i facken.

Är det kanske så att cellplast släpper igenom en viss del ånga så att den inte klassas som en diffspärr?
och man då kan använda plast på insidan.
 
Så med bra ventilation så ska det vara ok att sätta plast på insidan, om man ska tro vad sundolitt och säger eftersom inte cellplasten är diffusiontät.
Detta var inte lätt, verkar bli fel hur man än gör.
 
Jo, du...det är inte lätt att veta vad man ska göra. Extra jobbigt blir det när de man frågar har olika åsikter. Det är iofs inte så konstigt i det här fallet eftersom det är en aningen märklig konstruktion.

Det kanske till och med är så illa att du inte BÖR tilläggsisolera väggarna. Nu är jag ute på riktigt hal is och spånar, men fundera på detta:
När du tilläggsisolerar kommer den befintliga väggen att bli kallare. Daggpunkten, den temperatur på material där vatten kondenseras ur luft, kommer att flytta sig jämfört med idag. Ponera att det skulle ske exakt där timret möter cellplasten...svårventilerat? :surprised:
Som sagt, det var bara spån men kommentarer önskas.

Oavsett vad de skrattande grabbarna på Sundolitt och vad Byggarbjörn säger är jag fortfarande tveksam. Jag skulle aldrig sätta plast på insidan om det var så att jag hade ytterligare ett lager plast på utsidan. Mögel och fuktskador är ingen lek, och bara faktumet att det fortfarande förekommer här och där är väl bevis på att den samlade expertisen inte riktigt har full pejl på vad som händer. Det gäller helt enkelt att inte ta några risker - man har ju ett hum om vilka principer som funkar och vilka som inte funkar.

Att det skulle bli drag bara för att du inte sätter plast är ju minst sagt en överdrift. Det finns diffusionsöppna, vindtäta väver man kan använda istället. Rockwool har en produkt som heter Vindtät, den borde ju vara idealisk i det här fallet.

När du som sitter och är nostalgisk över otäta, dragiga hus lurar du inte bara dig själv utan det finns risk att du får med andra på samma tankebanor och det är värre. Visst finns det faror med plast om man stänger in fukt mellan täta skikt eller om man inte har tillräcklig ventilation, men bara för det ska man inte gå tillbaks till Karl den 12:es tid
Visst, jag har byggt timmerhus - men det behöver ju inte innebära att jag sitter och tätar med mossa mellan stockarna för att det drar... ;)
Mitt hus är en modern dragfri diffusionsöppen konstruktion som dessutom är dragfri. Att de ingående materialen är betydligt sundare och miljövänligare än i en vanlig huskonstruktion är bara en bonus. Ytterligare en bonus är att huset använder mindre energi för uppvärmning än en konventionell konstruktion tack vare att både isolering och stomme är tyngre vilket gör den värmetrögare.

Husbocken, du gör ju naturligtvis som du vill, men min åsikt är fortfarande att det vore vansinne att ha plast på bägge sidor av timret...
Vill du ha mer info om ekofiber finns det på www.ekofiber.se
 
Jag ringde idag till Thermisols tekniska service och förklarade problemet. Hans kommentar var att cellplast är diffusion öppen och att 30mm. inte ens kan ses som tilläggsisolering, och att principen inte var helt förkastlig.
Han tyckte också att istället för mineralull som måste plastas, fästa spåntade frigolitplattor med skruv och sättlim även på innerväggen och sedan skruva gips med långa skruv samt även där sättlim.
På detta sätt skulle konstruktionen bli helt diffusionsöppen. Det som även skulle bli ett plus med denna konstruktion är att man slipper ködbryggorna som 45 mm. reglarna ger.
Kanske en bra lösning, vad vet jag ?
Börjar bli lite snurrig.
 
Nu har jag även talat med tekniker hos Isover och dom såg inte heller någon risk med konstuktionen. Han sa att man idag bygger moderna hus med samma princip när man har putsad fasad. Han rekomenderade att plasta insidan för att hindra fuktvandring innefrån och ut. Han nämde också att cellplast är diffusionsöppen.
Börjar luta åt plastade väggar iallafall.
 
Lycka till.. :)
 
ByggarBjorn skrev:
Var och en har rätt till sin åsikt och jag hoppas att du inte tog illa upp. Båda verkar dock ha samma åsikt om mexitegel och det är ju alltid något  ;D
Nej, nej. Det är ju ett forum för att vädra tankar och åsikter. Som Fredrik den andre sa: Låt var och en vara salig på sin fason. ( Egentligen: »I preussiskt
land kan hvar och en blifva salig på sin fason.»)
Det är ju så när man diskuterar byggen av olika slag - det spelar ingen roll om man bygger en bil eller om man renoverar en båt: Frågar man 10 förståsigpåare så får man minst 9 svar. :)
 
Lyfter denna tråden lite...vill gärna veta var Husbocken valde att göra. *härlig tråd*
 
Jag valde att regla och plasta. Hoppas att jag valde rätt och slipper bekymmer.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.