OK nu vill jag höra allas bästa argument att slå till på ett renoveringsobjekt.

Min sambo är inte lika övertygad som jag att det är det absolut bästa sättet att skaffa sig sitt drömboende. Jag har liksom lite problem att förmedla visionerna...
 
Låter spontant som en dålig idé om inte båda är tända på att renovera i åratal utan bara den ena. Möjligen är argumentet "Allt går att ändra utom läget" det bästa, om ni båda tycker att fastighetens läge inte kan bli bättre och att det bara är kåkens skick som ni inte gillar.
 
- Vi slipper träffas på kvällarna.
- Det är så skitigt att ingen märker att vi aldrig dammsuger

Tänk dig för, inget hus är värt en skilsmässa

(bor själv i renovering och tillbygge)
 
Får hålla med. Om enda sättet att få huset är genom att övertala henne, då vet du redan att det är en dålig idé. Det där kommer vara ert ständiga tjafsområde när det börjar ta emot med renoveringen.

Vi är båda inställda på renovering och vi jobbar båda två på huset. Men vi tjafsar likväl om eländet. För man blir trött, hur kul det än är. För kul är det, hur trött man än blir.
 
Nu måste jag säga att min sambo inte är tvärnegativ men lite mindre riskbenägen än jag dvs inte som så att hon inte vill utan är mer osäker på att vi klarar av det. Ekonomiskt så skulle vi kunna leja någon att göra rubbet men jag tycker det är roligt och kommer från en bakgrund där man har gjort mer för egen hand. Jag vill att min sambo skall få blodad tand och få uppleva det roliga i skaparglädjen som ändå infinner då och då under en process som denna.
 
Rent generellt håller jag absolut med de som avråder, men i slutändan kan bara du veta om det "är värt det", var noga med att göra vettiga uppskattningar av tiden och insatsen det kommer att ta, (tänk arga snickaren...) och gå sen igenom det hela ordentligt med din sambo, och betona då även ditt syfte och hur du känner inför det hela :)
 
Det må vara roligt och spännande att skapa något eget om man är envis och uthållig som satan. Däremot är det inte roligt att bo i skiten och röran i flera år. Finns det dessutom barn som tar tid och har behov kan skiljsmässan vara närmare än du anar.
En modell är om det finns två hus och man kan bo i det ena medan man renoverar det andra. Trevligare och rationellare. Sen gör man inte allt själv utan köper in en del hjälp ibland. Jag började göra i ordning ett uthus som blev lager och snickarverkstad. Guld värt för fortsättningen.
 
Hon slipper springa på gym de e bara och bära lite gipsskivor.

Eller så lär du dig lite snabbt att rita huset på datan med typ Google SketchUp och visar henne din bild. De var så jag övertala min att bygga nytt hus.
 
Om du kan dela upp renoveringen i två avdelningar blir det lättare. En avdelning som krävs för att bo i som snabbrenoveras med inhyrd hjälp, och en avdelning som man inte behöver "bo" i och som kan avskiljas från boendeavdelningen. Den senare avdelningen kan renoveras i den takt man känner för. Planlösning av huset avgör om det ens går och sedan krävs en hel del bra planering. Renovera inte bort ert förhållande... men lycka till. Lyckas det så är slutresultatet oftast värt det.
 
När vi sålde vårt hus i Uppsala så sa besiktningsmannen att det inte var ett Skilsmässohus.
Dvs ett hus som slukar alla pengar så att man inte har råd att ha något roligt, samtidigt som det tar all fritid för mannen. Kvar blir en frustrerad fru - en tid.
Försäkra dig om att det inte är ett sådant!
 
Ha, ha, ha....
Här är två till som bor i rena kaoset sedan 23 år tillbaka (men i flera hus). Att renovera och fixa har blivit som en drift för oss båda. Ibland är vi bra på det ibland gör vi fel och får göra om - men fint brukar det bli! Tyvärr när det är som bäst brukar det säljas och sedan är nästa projekt på gång! Vi jobbar alltid tillsammans och vi har alltid något att prata om. Vi har under lång tid delat samma intresse och byggbutiker har blivit det självklara utflyktsmålet så semesterutflykterna är alltid lösta. Förr renoverade vi bara trähus, men det sista huset är ett gammalt stenhus och det ställer alla tidigare byggtekniker på ände - vilket är insiprerande.
Men är det så att sambon är tveksam kan det nog bli svårt att få projektet i hamn. Hon kommer bara att bli irriterad och du kommer att arbeta ihjäl dig - man måste nog gilla att leva lite i kaos om man bygger om och renoverar ett större projekt! Det blir en livsstil!
 
Lycka till!!! Som tjej som har bott mitt uppe i en renovering i över ett år nu känns det nog som om jag blev lite övertalad (o tur är la det nu). Min man argumenterade väldigt hårt på att det var så bra med att det fanns mark till vårt hus och att jag skulle få 45 kvm stort kök (nått jag alltid drömt om). Sen sa han att jag skulle få fria händer inredningsvis (tack). Vi har gjort PRECIS allt själva och det sliter på. Men som tur var älskar vi båda att renovera men många tjejer kan nog INTE tänka sig att bo 57 nätter i husvagn, när det går mot vinter:) Och duscha ute i vattenkanna till oktober. Så kan ni ha dubbla boende ender ett år blir hon nog mer lätt övertalad. Visa även bilder på hur du tänkt dig... Visa andra hus som liknar din vision. Ja med andra ord låt henne få se hur huset kan se ut färdigt! Men vill hon inte finns det nog inget du kan göra:(
 
Köp huset och renovera, det är skoj. Men bo inte där samtidigt som ni renoverar - det är skitjobbigt helt enkelt... bor man inte där är det väldigt skoj att åka till "projektet".
 
Nja, hade svårt att hålla sams vid den senaste visningen av ett objekt som definitivt skulle defineras som ett renoveringsobjekt... avgör saken. Vi kör på ett hus som inte slukar all fritid fem år framöver.
 
A
Har ni barn? I så fall KÖP DET INTE!

Jag är ofta inne även på familjesidor och eftersom jag har 4 barn själv samt jobbar med barn så har jag inblick i många familjesituationer.

Det här med att renovera hus är en väldigt vanlig orsak till skilsmässa. Räkna med att ni ligger i vårdnadstvist inom 36 månader om ni köper ett renoveringsobjekt. När man skaffar familj är det viktigt att ha tid för varandra och relationer inte matriella saker som hus.

Har ni inte barn och inte tänker skaffa barn på ett tag så hoppas jag att ni kommer att renovera huset tillsammans. Annars kommer hon bara att se husrenoveringen som ett sätt för dig att "smita undan" på. Du får lixom en hobby som gör att hon klänner sig utanför och ensam. Det är en trad könsrollsfälla om DU bara ska hålla på och renovera även om du tycker det är kul men innebär det att hon ensam får sköta allt hushållsarbete så är ni snart skilda.

OM ni inte har barn klarar DU av att låta henne vara med ioch renovera även om hon inte är lika händig och kunnig som du? Klarar er relation av att DU bli lite typ arbetsledare äver henne?

Nej Usch Köp inget renoveringsobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.