Hej!

Efter strömavbrott har vi problem med att vattenpumpen inte fyller hydroforen längre. Pumpen går konstant men det verkar inte komma in något alls i hydroforen. Det hörs ibland ett rasslande ljud från pumpen. Kan det vara så att det har hamnat nått i ledningen och att det därför inte kommer fram vatten till pumpen?

Jag ser också att jag har kondens både på vattenslangen till pumpen och på den som går från pumpen men inget på ledningen till hydroforen. Som jag ser det innebär det att jag får upp kallt vatten till pumpen och att det åker tillbaka i returen. Kan det vara så och vad är i så fall problemet?

Mvh
 
Hur ser det ut - pump och hydrofor i ett eller?
Låter pumpen likadant som förut (förutom rasslandet ibland)?
Är det en 1-fas 230V eller 3-fas? Effekt? Kollat säkringarna?
Hade ni åska i samband med strömavbrottet?
 
Pump och hydrofor är separata. Pumpen är "ny", bytt för 4 år sen.
Pumpen låter bortsett från rasslet likadant som förut. Rasslet hörs främst när jag startar eller stänger av pumpen.
Säkringarna i huset som är till pumpen är hela. Anledningen till strömavbrottet är att vi hade en kortis på inkommande el som elektriker har fixat idag.
50 Hz står det på pumpen och jag tror at det är 230V. Går inte riktigt att utläsa men det är vanlig kanel fram till strömbrytaren. På strömbrytaren står det iofs 6A 380V.
 
Svårt att se ett samband med strömavbrottet.
Rasslet skulle ju kunna vara att skoveln har lossnat från motoraxeln i pumpen, eller möjligen brist på vatten i brunnen?
Har ni inget vatten alls i kranen eller får ni inte upp trycket i hydroforen tillräckligt för att pumpen ska stanna?
 
Brist på vatten i brunnen är det ingen risk för.

Trycket i hydroforen går inte upp alls, ligger under 1 bar. Ser även att vattennivån i hydroforen är kanske 10% av max.

Lite vatten kommen genom kranen men det är inte mer än att detbara rinner ut ur den.

Skoveln är ju en tänkbar teori men borde ju inte hända på en sån fräsch pump. Tror inte heller att strömavbrottet påverkade men den fungerade innan?!
 
"Ny och fräsch" betyder inte alltid bra kvalité längre - den kan vara "ny och billig" också...
Jag tror du behöver börja skruva isär.
Det kan inte komma in luft i inkommande slang? Kortslutningen kan ha åkallat dom PEM-ätande gremlingarna.
 
Hade samma problem i helgen. Vi hade också strömavbrott, det visade sig backventilen i brunnen var kass.
Vattnet i slang och pump rann tillbaka ner i brunnen. VI har även backventil mellan pump och hydrofor så hydroforen kan ej spä pumpen när vattnet rinner tillbaka. Det sluta iallfall med att pumpen brände, så jag fick både pump och backventil bytt. (Vår gamla pump rassla också när den inte fick vatten)

Ovanpå pumpen ska det finnas en bult som man luftar och spär pumpen genom. Skruva loss den och fyll på med vatten, skruva tillbaka bulten och starta pumpen. Gör om detta tills pumpen börja suga vatten från brunnen (fick göra det ca 10 gånger). Var bara försiktig med att köra pumpen för länge utan vatten.
 
Tack för idéerna!

Testade nu att skruva ur luftningsbulten och fick då en fontän i källaren! :)

Det forsade verkligen ut vatten ur det hålet och det var tryck idet. Var svårt att få tillbaka bulten så vatten upp till pumpen verkar mao inte vara något problem.

Lutar väl mer åt nåt mekaniskt fel med pumpen då!?
 
Elektrikern har inte vänt på faserna, så pumpen går baklänges?
 
Pratade med VVS-firman som installerade pumpen och fick ett tips:

Jag stängde ventilen mellan pumpen och hydroforen, satte igång pumpen, släppte på luftnippeln för att försäkra mig om att det kom vatten, sen öppnade jag långsamt ventilen till hydroforen och då började så sakta hydroforen att fyllas! :D

Men säg den glädje som varar!! Pumpen fyller upp till en viss gräns, knappt tre bar, sen står den bara och går o går o går.......

Prövade att trycka i lite mer luft och fick upp trycket i 4 bar men när jag sen tömde ner till 2 bar orkar inte pumpen få i mer vatten än att det bara blir knappt 3 bar och sen står den bara och tuggar. Vad jag ser finns inga läckor nånstans så nåt skumt är det i vilket fall som helst!?
 
Fråga 1: Om du kör pumpen, har ventilen till hydroforen stäng och en vanlig kran öppen: Kommer det då hyggligt med vatten ur kranen ? Kommer det luft ?

Fråga 2: När du mixtrade med hydroformottrycket (Luftpåfyllningen), fick du då pumpen att gå normalt, dvs starta vid urtappning av tryck och sedan stanna när pressostaten stänger pumpen ?

Räcker inte 3 bar förresten ?, om du ställer ner pressostaten så pumpen stannar strax under 3 bar, fungerar systemet då ?

Att pumpen blir "orkeslös" kan t.ex.bero på luft el. skräp i pumphuset eller slangar, dålig backventil i brunnen, eller något fel på själva pumpen, Har du en hydrofor eller hydropress förresten ? Sitter det en luftnippel på den i toppen är det nog egentligen en "hydropress"(eller membranhydrofor)..Förtrycket i en TOM (helt trycklös på vattensidan) membranhydrofor skall ligga ca 0,1-0,2 bar under pressostatens undre tryckgräns (dvs det tryck som får pumpen att starta).

Om du kör pumpen och stannar den, eller om du ställer in pressostaten lägre så den stannar själv, och inte tappar ngt vatten (stäng "huvudkranen mellan huset & pumpen"), och sedan väntar eller har en manometer du kan läsa trycket på: Sjunker trycket har du med all sannolikhet en trasig backventil, eller annan läcka.
 
Lite kuriosa: För att hindra att en vattenledning fryser vid extrem kyla brukade man förr "sabotera" backventilen litet, eller ha ett litet grenrör efter backventilen (I brunnen), det säkerställde att vatten regelbundet pumpades upp i brunnen, och rann tillbaka vilket hindrade frysning...
 
Indus skrev:
Hade samma problem i helgen. Vi hade också strömavbrott, det visade sig backventilen i brunnen var kass.
Vattnet i slang och pump rann tillbaka ner i brunnen. VI har även backventil mellan pump och hydrofor så hydroforen kan ej spä pumpen när vattnet rinner tillbaka. Det sluta iallfall med att pumpen brände, så jag fick både pump och backventil bytt. (Vår gamla pump rassla också när den inte fick vatten)

Ovanpå pumpen ska det finnas en bult som man luftar och spär pumpen genom. Skruva loss den och fyll på med vatten, skruva tillbaka bulten och starta pumpen. Gör om detta tills pumpen börja suga vatten från brunnen (fick göra det ca 10 gånger). Var bara försiktig med att köra pumpen för länge utan vatten.
Den extra backventilen blev väl då ganska dyrbar !!! (Hade den inte funnits hade nog inte pumpen bränt...)
 
PST skrev:
Fråga 1: Om du kör pumpen, har ventilen till hydroforen stäng och en vanlig kran öppen: Kommer det då hyggligt med vatten ur kranen ? Kommer det luft ?

Fråga 2: När du mixtrade med hydroformottrycket (Luftpåfyllningen), fick du då pumpen att gå normalt, dvs starta vid urtappning av tryck och sedan stanna när pressostaten stänger pumpen ?

Räcker inte 3 bar förresten ?, om du ställer ner pressostaten så pumpen stannar strax under 3 bar, fungerar systemet då ?

Att pumpen blir "orkeslös" kan t.ex.bero på luft el. skräp i pumphuset eller slangar, dålig backventil i brunnen, eller något fel på själva pumpen, Har du en hydrofor eller hydropress förresten ? Sitter det en luftnippel på den i toppen är det nog egentligen en "hydropress"(eller membranhydrofor)..Förtrycket i en TOM (helt trycklös på vattensidan) membranhydrofor skall ligga ca 0,1-0,2 bar under pressostatens undre tryckgräns (dvs det tryck som får pumpen att starta).

Om du kör pumpen och stannar den, eller om du ställer in pressostaten lägre så den stannar själv, och inte tappar ngt vatten (stäng "huvudkranen mellan huset & pumpen"), och sedan väntar eller har en manometer du kan läsa trycket på: Sjunker trycket har du med all sannolikhet en trasig backventil, eller annan läcka.
Är tyvärr inte hemma så jag kan inte experimentera just nu.

1. Har inte testat detta men om man stänger ventilen till hydroforen kommer inget vatten till den och således till slut inget vatten ur kranen när trycket i hydroforen sjunkit!?

2. När jag hade pumpat upp trycket till 4 bar fortsatte pumpen att gå och pressostaten slog inte ifrån. Jag slog manuellt om pressostaten och då slog pumpen ifrån och pressostaten stannade i det läget. När jag sedan tömde gick pumpen igång vid strax över 2 bar fick upp trycket till strax under 3 bar och fortsatte att gå. Slog sedan om pressostaten manuellt igen för att få den att stanna. (manuellt=trycka ner pressostatens vipparm)

Vilket intervall är lämpligt att försöka få pressostaten att reglera mellan? Ska se fall jag kan lägga ut en bild på hur den ser ut inuti men jag hittar två justeringsmöjligheter:

- en skruv som sitter iskruvad i en fjäder och utgår från en bricka med ett + och ett - på var sida om skruvhuvudet.
- En mutter som håller en stor konkav fjäder som man ska spänna eller lossa trycket med på hela vipparmen.

Har prövat och justerat på båda och den enda som ger någon skillnad som jag kan märka är muttern.

Det sitter en luftnippel överst. Det är där jag trycker i luften.

Får testa och se om systemet håller trycket enligt din metod när jag är hemma igen.
 
1) Åh jag trodde du kunde "isolera bort" hydroforen med ventilen och sedan kolla hur pumpen beter sig när den bara får arbeta mot en öppen kran !! Sitter kallvattenstigaren på "hydroforsidan" funkar ju inte det.

2) Den ena (största troligen) skruven bestämmer vid vilket tryck pumpen skall stoppa, den andra inställningsskruven vid vilket tryck pumpen skall starta...Möjligen är det så att start-tryckinställningen är beroende av stopptrycksinställningen (eller vice versa), så justerar man den ena kanske man måste justera den andra också för att bibehålla samma start-trycknivå.

Pressostaten i sig kanske kärvar eller bör justeras ? Det finns ju också en gräns för hur högt tryck en vanlig hydroforpump kan ge : den brukar anges till max 4,5 bar (och det antagligen vid nästan ingen sughöjd på sugsidan) !! ; ställer man presostaten så högt som 4 bar kanske även en hel pump bara går och går

, har du en pålitlig manometer ansluten ? Eller bara en sån där liten "kinesisk leksak"...En 2-3 bar borde vara tillräckligt stopptryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.