Rent generellt tycker jag att lagstiftning som direkt styr prissättningen slår fruktansvärt fel !
Marknaden, dvs människor, har en tendens att hitta den "lättaste" vägen - och sådana regleringar brukar ta oförutsedda vändningar.
Ta tex lagen om mobiltfnsamtal inom EU som har en maxtaxa - då kostar istället datatrafiken+sms+mms multum eftersom bolagen då höjer de priserna osv

Istället bör man komma åt om det finns konkurrensproblem eller oegentligheter som drar upp kostnaderna.

Tex tycker man att utländska hantverkare borde pressa priserna enormt - varför händer inte det ?

Sen får vi inte glömma att vi i Sverige ställer oerhörda krav på bostäder (relativt många andra länder) vad gäller energikonsumtion, våtrumskonstruktion, elsystem osv
Samt förstås mer mjuka "krav" som vi kunder har på vilken standard vi vill ha i form av golvvärme, trägolv, kakel, vitvaror osv - klart det blir lite dyrare då

/K
 
Det är kanske dags att fundera på alla andra lagar och regler som gör att husen blir dyrare....krav på låg energiförbrukning, krav på säkerhetsglas på fullhöjdsfönster, brandkrav hit och dit osv osv osv....det är väldigt få regler som gör att bostadsbyggandet blir billigare....
 
Vem som skor sig kan säkert diskuteras men att någonting är fel på det svenska systemet är ju självklart när byggkostnaderna i Sverige är så mycket högre än i andra jämförbara länder.
 
J
Har länge funderat på vart pengarna försvinner när svenskarna bygger jämnfört med oss (österbotten).

Bygger själv ett 1½plans hus på 132+47kvm och det verkar landa på ca 150 000€, helt klart nedre våningen och inredningsbar vind. Då med bergvärme, tomt, grund (gjuten), el och vvsanslutningar inräknat. Iofs har vi gjort mycket själva (elementhus) så där sparar man in mycket. Själv tror jag bekvämlighetsfaktorn är den stora boven. Materialkostnaden är ju ändå relativt låga på ett hus.

Vill man att allt ska vara klart så kostar det.
 
jyrgeb skrev:
Har länge funderat på vart pengarna försvinner när svenskarna bygger jämnfört med oss (österbotten).

Bygger själv ett 1½plans hus på 132+47kvm och det verkar landa på ca 150 000€, helt klart nedre våningen och inredningsbar vind. Då med bergvärme, tomt, grund (gjuten), el och vvsanslutningar inräknat. Iofs har vi gjort mycket själva (elementhus) så där sparar man in mycket. Själv tror jag bekvämlighetsfaktorn är den stora boven. Materialkostnaden är ju ändå relativt låga på ett hus.

Vill man att allt ska vara klart så kostar det.
Är det billigare då ?
Om man gör mkt själv tror jag inte det är ngt problem att bygga ett liknande hus här för 1.5 mkr

Frågan är vad ditt hus hade kostat "nyceklfärdigt" och vilken standard det har då -skiljer det i standard hur man brukar bygga i Finland tro ?
Har ni förresten regler angående elinstallationer, isolering/energiförbrukning, och handikappanpassning på samma sätt - kan vara intressant att veta om nu priserna skiljer mkt...

/K
 
En sak de skor sig på är åtminstone genom kravet på byggförsäkringar, exvis Garbo byggförsäkring, en produkt som är ihåligare än en schweizerost...
 
Deven skrev:
Vem som skor sig kan säkert diskuteras men att någonting är fel på det svenska systemet är ju självklart när byggkostnaderna i Sverige är så mycket högre än i andra jämförbara länder.
Här är byggnadsprisindex för de senaste 20 åren:
PR0501_2008_BPI_med_avdrag_SV_25915_image001.gif

Vi har diskuterat det här en gång, redan. I den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-37.html#1094
 
Ingen som har byggprisindex/FastPI i samma graf?
 
Vad man då skall tänka på är ju att myndigheterna under tidens gång påfört nybyggen mer krav som innebär fördyringar.
Ex.vis strängare energiregler, större krav på handikappanpassning, OVK-besiktning, certifieringskrav m.m.

Dessutom har de personliga kraven på vad ett hus ska innehålla höjts med tiden. Idag vill man ha större boytor, mer teknik i form av data/tv/tele, öppet upp till nock, golvvärme, stora badrum med kommoder och bubbelbad, skjutdörrar vid garderober etc. Sådant är såklart inte heller gratis.
 
Mikael_L
Ja det hela är en gåta.
Det verkar onekligen som att det är alldeles för höga priser på att bygga nytt i Sverige, och det har jag ansett redan innan jag läste den där lilla artikeln.

Men vad det beror på är ju svårt att sia om. Jag tycker inte att snickarna och VVS-killarna m.fl. verkar vältra sig i pengar direkt. Inte heller ägarna till dessa firmor.
Skogsägarna badar inte heller i pengar, det vet jag.
Sågverken och förädlingsindustrin osv vet jag inte riktigt, men jag har ingen anledning att misstänka att dom heller skor sig något sådär kopiöst mycket.

Att vi har en massa (onödiga?) regler om handikappanpassning, byggfelsförsäkring, energikrav, OVK . kvalitetsansvarig osv osv drar givetvis på lite på byggkostnaden, men jag tror inte detta står för hela merkostnaden.



Jag tror att det beror på alla aktörer tillsammans.
I brist på riktig konkurrens i alla delar (inkl materialförsörjningsleden) på den Svenska byggmarknaden så blir det kanske så här.
Om sågverket har goda tider och passar på att höja 1 eller 2%, sen gör transportföretaget likaså, fabriken med, transportföretaget igen, grossisten lägger också på någon liten lyx%, sen transportföretaget igen och byggvaruhandlarn, sen tar alla firmor och hantverkare också ut någon liten extra %. Ja då blir det till sist rätt många procent.
"Många procent blir det ju ..."

Sen lägger vi till detta lagreglerna med höjda krav på husen samt den standardökning konsumenterna verkar kräva.
Tja, då blir det kanske 50% dyrare till sist, jämfört med andra länder ...
 
Mikael_L skrev:
Ja det hela är en gåta.
Det verkar onekligen som att det är alldeles för höga priser på att bygga nytt i Sverige, och det har jag ansett redan innan jag läste den där lilla artikeln.

Men vad det beror på är ju svårt att sia om.
Hänger det inte helt enkelt ihop med de skyhöga priserna på begagnade hus?
 
Eller... så är det tvärt om...
 
-MH- skrev:
Eller... så är det tvärt om...
Att vi har jättelåga byggpriser eftersom priserna på begagnade hus är historiskt låga?

Ja, det är ju klart. Så kan det vara.
 
Blir ju väldigt fel/konstigt att lagstifta mot detta.. hur skulle den lagen se ut?

Vi lever ju i en marknadsekonomi där tillgång/efterfrågan styr priset på bostadsbyggande (precis som priset på allt annat)..

Att nybyggda hus i Sverige är dyrare än i andra länder beror nog på, som flera redan nämnt, att det är mer regler osv som ska följas i Sverige samt att de kanske allmänt är dyrare att driva företag här? Med dyrare personallöner, sociala avgifter, försäkringar, skatter, moms, drivmedel osv osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.