Hej !
Är på gång och köpa en tomt och ska bygga, undrar lite vad ni har för erfarenheter av timmerhus?
Eller att bygga i lösvire ?
Mvh
 
Jag skulle säga timmerhus om det är ett fritidshus och lösvirke om det är ett året runt. Det är rätt meckigt att hålla på med timmerhus så är du inte otroligt intresserad/händig så skulle jag rekommendera lösvirke. Detta kommer från en som älskar timmerhus.
 
Är det permanent eller fritid, stort eller litet ? Miljön har väl också betydelse / Knut
 
Det är permanent, Jo jag är iprincip snickare, har rätt mycket erfarenheter av lösvirke, men nästan noll av timmerhus
Och är rätt trött på att byta panel/måla och allt där till inom lösvirke!
Måla kommer man väl inte undan men men
Vilket är bäst av (isolertimmer) eller massivt timmer ?
Och hur tjockt ska de va, så att man slipper isolera på in sidan?
 
Hej!
Efter en lång process bygger vi ett typiskt norsk hus (fjällstua i Norge) som är en blanding mellan tjock timmer och panel. Denna typen hus känns verkligen som om det är RIKTIG timmer jämfört med en del svenska hus. Vi bygger året runt hus. Att vi valde kombination timmer/panel (som i Norge kallas Stavlaft) beror på att det är svårt att få händiga snickare, elektriker osv i Sverige som hanterar denna typ av timmerhus. Men kolla gärna min blogg så får du se huset http://linosen.blogg.se
 
Snyggt o maffigt, jag får nog träna lite till innan jag kommer upp i den nivån på mina timmerstugor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.