Hej alla Byggers!
Håller på med att bygga dubbelgarage 8,5x6,2 och ska bygga loft. Har pratat med några bygghandlare och det lutar åt limträbalkar och frågan är då: Bör jag ha limträ i hela mellanbjälklaget eller ha 3st längsgående? Beror detta på vilken typ av takstolar som jag ska använda?
 
Kan funka utan limträ också beroende hur du placerar takstolar och ev. förstärkningar på dom.
Jag har 7.2m i bredd och övervåning utan balk i mitten, dock sitter stolarna på cc600 och har dubbel underram (påspikad förstärkning).
 
Gjorde du takstolarna själv eller fick du hjälp?
 
Nej nej, dom är köpta.
Virket till en stol kostar väl snudd på lika mycket som en hel takstol (köpt). :)
 
Mikael_L
När spännvidden passerar 4-6 meter någonstans så försvinner hela vinsten med att tillverka själv.

Mina med spännvidd 4 meter spikade jag ihop själv, 9 st på lite drygt 8 timmar. Jag hade alldeles nyss gjort 5 st till friggeboden på ungefär lika lång tid, så träning ger tydligen färdighet. :)
Jämfört med ett offererat pris på motsvarande gjorde jag faktiskt en timförtjänst på drygt 200:-/timme om jag drog ifrån priset för virke, spikplåt och ankarspik, så det var väl på något vis vårt jobbet.

Men ju större spännvidd + ju fler spikplåt så försvinner snart all förtjänst på att göra själv.
 
W
Kan väll fylla på med mina garage kostnader. 65 kvm stort. 10*6,5 meter med övervåning samt takkupa på 5 meter. Grund med 30cm isolering samt golvvärme. Markrännor under båda bilarna, samt diverse avlopp för annat. Givetvis vatten indraget + varvvattenberedare. 170 stomme med isolering. Limträ i nock samt stålbalk i mellanbjälklaget. Takstolar i 220 med 300 isolering. Bjälklag i 220 med samma isolering. OSB + gips i garagedelen med kakel ca 40 cm upp. Förådsdeln liggande panel. Taket i spontat. Övervåning klädd i spontat med furugolv. 14 st fönster från Tanums samt 2 st 275cm hörmanportar med motor. 3 st fullisolerade dörrar från bordörren (en 150 cm bred). Egen elcentral med massvis med eluttag 230&380. Falsat plåttak på hela garaget.
Har inte slagit i en spik själv eller målat ett pensel drag vare sig utvändigt eller invändigt.
Allt inkl el, gräva, ta bort massor etc. Alltså städat och klart mm gick det på 332 000. Tycker det var helt ok pris.
 
Har byggt mitt garage till en totalkostnad under 150000 tusen.
50kvm
Betongplatta med 200mm frigg och kantbalk
315mm iso i tak
195mm i väggar
Panel utvändigt
OSB+Gips och vit målat invändigt
Betongpannor
Fotränna
Panasonic luft/luft värmepump
4 tons billyft
Beg dörrar och utan fönster
Är inte färdig men har inget mer att handla
Finns några dåliga bilder här http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.