hej
har ni försäkrat erat fritidshus? jag gjorde det precis nyss. bara undrar ifall det är normal att man gör det?
 
För mig är det lika självklart som hemförsäkringen för sin vanliga bostad.
En brand eller ett inbrott eller vad som helst kan hända vem som helst, och en husförsäkring är oftast inte farligt dyr - 1500-2500 om året ca...

/K
 
En bra regel är att försäkra allt man inte har råd att betala ur egen ficka, eller avstå från, om olyckan skulle vara framme. Huset och (nya) bilen försäkrar man alltså helst, men köper man t ex en ny tv kan man strunta i de extraförsäkringar de försöker sälja i affären.
 
svartöra skrev:
En bra regel är att försäkra allt man inte har råd att betala ur egen ficka, eller avstå från, om olyckan skulle vara framme. Huset och (nya) bilen försäkrar man alltså helst, men köper man t ex en ny tv kan man strunta i de extraförsäkringar de försöker sälja i affären.
Mkt bra tumregel...

/Kd^_^b
 
Jag är ej försäkrad.
Mitt val och ej mitt råd till Er.
 
Sören8112 skrev:
Jag är ej försäkrad.
Mitt val och ej mitt råd till Er.
Men det är ju som svartöra skriver: Om ditt landställe brinner ned så kanske du har råd att slanta upp 200-900000 kr (vad det nu kostar) - så det är som sagt ett val man gör.

Man får väl dock fundera över risk vs kostnad också.
En fritidshusförsäkring behöver inte vara så dyr, särskilt om man inte har mkt värdefullt lösöre.
Och riskerna brukar ju vara fuktskador (förutom från läckande tak - för det brukar inte försäkras), brand (det är en reel risk iaf om man har braskamin !) och stöld/skadegörelse.

Personligt tycker jag nog brand är det läskigaste/farligaste, iaf om man har kamin - det finns en risk att hela stugan brinner ned till grunden.
De andra farorna, tex fuktskador från rör osv, brukar man kunna fixa själv till rimlig kostnad om man ändå är hemmafixare. Och lösöre ser iaf jag till att inte ha ngt alltför värdefullt på landet...

/K
 
Försäkringsbolaget IF gör en årlig vinst på nästan 7 miljarder.
Var kommer den slanten från...?
http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid521/20100811090827_Realtid521.dbp.asp
Notera gärna kommentaren " den stabila utveckling vi haft under lång tid".
Om vi solidariskt pyntar en slant som ska täcka de kostnader den som ej tur har borde väl slanten gå till den som ej tur har..?
Jo, jag äger aktier å givetvis vill jag få avkastning på dessa mina aktier.
Äger dock ej aktier i försäkringsbolag, alltför magstarkt i mitt tycke...
 
Redigerat:
Jag brukar alltid tänka en gång extra när man står inför att ta en försäkring eller inte men våra fritidshus (4 st) är alla försäkrade. Kör med Länsförsäkringar genomgående, pga bäst pris-prestanda, de har inte samma avkastningkrav som övriga bolag heller om man störs av det.

Sett över lång tid ligger försäkringsbolaget klart på plus vad gäller oss som kund men om nån kåk brinner ner (kamin, blixten, pyroman...) så kan vi (förhoppningsvis...) bygga upp igen utan att behöva slanta riktigt stora summor.
Länsföräkringar har varit rätt OK vid de skador vi haft också även om man såklart sällan blir helt nöjd vid skadereglering, de har oftast alla trumf på hand då de jobbar med detta varje dag.
 
oj har du så många fritidshus. hinner man verkligen med dom? :)
 
Jag tycker också att det är självklart att försäkra fritidshuset även mot skadedjur som husbock tex. Det beror ju givetvis på återanskaffningsvärdet på stugan, men jag tror de flesta inte är beredda att pynta upp 500k - 1500k ur egen ficka vid brand eller annan större skada.
 
har ni inte en fritidshus försäkring så råder jag er att omgående fixa en sådan.
det kan t,e,x vara så att en svampplockare går och bryter benet vid erat fitidshus,då är det ni som ker på anvaret.
och en total brand kostar skjortan om grannens båt brinner upp samtidigt.
kontakta mig ifall ni vill ha ett bra pris,jag säljer för det bolaget facket har.
 
Varför skulle det vara mitt ansvar om nån svampplockare bryter benet vid min stuga?
 
Ibland tappar man sugen på att ha försäkring. I vintras frös vattenpumpen och vattenrenaren sönder. Självrisk 10000. Nyinstallationskostnad 17000, men p.g.a. på åldersavdragen som man måste göra så gick det inte att använda försäkringen den gången.

Men i somras hade vi 3 getingbon inne och då kom skadedjursanerare, täcktes av försäkringen, ingen självrisk. Då vart jag rätt glad.
 
haavard! Det är nog om man har stugan i USA :).
 
Kurtivan skrev:
haavard! Det är nog om man har stugan i USA :).
Tvärtom faktiskt.
I USA är det åtalbart att gå in på ngn annans mark utan tillstånd, i vissa delstater har man tom rätt att freda sig genom att skjuta på inkräktare.

I Sverige är fastighetsägaren ansvarig, så i teorin kan man tex bli skadeståndsskyldig om man har en trasig veranda ochen inbrottstjus skadar sig när han skall ta sig in.
I praktiken tror jag nog att domstolen har lite överseende med om man har ett fritidshus och inte har allt i tipptopp hela tiden och ngn som inte skulle vara där uppebarligen medvetet ändå har gått in på fastigheten

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.