Passagerna är 105 cm breda. Badrum och klädkammare är 160 cm breda. Jo, här är det "skohorn" som gäller. Möjligen kan man inreda klädkammaren som bastu med dörr mot våtrum 2 och dusch där.

Vad säger detaljplanen? Hur plan är tomten? Vilken knuttyp föredrar "svärfar"? Heltimrade gavelspetsar med ryggåstak? Eller kan ni tänka er genomgående takstolar?

En stor svaghet med ursprunglig planen är att den är krånglig. Sneda vinklar och mycket annat blir dyrt att bygga. Men framförallt blir planen låst och svår att i framtiden ändra!
 
  • setomkal-05B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Passagerna är 105 cm breda. Badrum och klädkammare är 160 cm breda. Jo, här är det "skohorn" som gäller. Möjligen kan man inreda klädkammaren som bastu med dörr mot våtrum 2 och dusch där.

Vad säger detaljplanen? Hur plan är tomten? Vilken knuttyp föredrar "svärfar"? Heltimrade gavelspetsar med ryggåstak? Eller kan ni tänka er genomgående takstolar?

En stor svaghet med ursprunglig planen är att den är krånglig. Sneda vinklar och mycket annat blir dyrt att bygga. Men framförallt blir planen låst och svår att i framtiden ändra!
Jag ser inte måtten, vet inte om det är nåt med min dator, provat både med Chrome o Explorer, kan du maila bilden? tomas_o_kallstrom@hotmail.com
 
"Vad säger detaljplanen? Hur plan är tomten? Vilken knuttyp föredrar "svärfar"? Heltimrade gavelspetsar med ryggåstak? Eller kan ni tänka er genomgående takstolar? "

Se pdf. Så ser du hur vi tänkt ställt huset så vi får altanen mot kvällssol o stor tomt kvar. Husets långa sida på tomtens kortsida. Hus 17m max. + carport 4m. Tomt ca 1022m2.

En fördel för "svärfar" är ju att han kan timra inne om vi håller måtten 8*6cm på "U:na", dvs han kan göra det i vinter, då andra jobb är lugnare.

Det kanske övervinner det som är krångligare med taket.

Taket i köket ska vara lite höjt.

Planen är låst, visst, men att vi kan dela av det stora rummet. Eller ev. bygga till på vänster på ritningen, det tror jag är helt ok.
 
Planlösningen uppfyller dina funktionella krav du har satt upp. Det jag ställer mig frågande till är hur det kommer att upplevas att gå runt i huset.

När man kommer in i entrén så ser man bara väggar och dörrar i en korridor man inte ser slutet på. Mörkt och inte så inbjudande. Rummen har endast fönster i ett väderstreck, också det blir mörkt och ger en instängd känsla. Försök att få några "siktlinjer" i huset, dvs. så att man kan se igenom huset så att det blir öppnare och mer inbjudande.

Jag tror det är väldigt lätt att stirra sig blind på kravspecen vad det gäller storlek på rum och hur du ska få in TVn etc. Försök istället att tänka dig in i vardagsfunktionerna. Det är rätt långt att gå med matkassarna från både entrén och groventrén. Det vanliga är att man försöker hålla ihop kök med groventrén. Leriga ungar och eventuella husdjur tvättas mycket lättare av om det finns en dusch i groventrén. Hur har man sammankomster med många personer när det är en vägg mellan kök och vardagsrum, räcker ytorna till då? Kanske istället prioritera sällskapsytor framför biorum i vardagsrummet. Varför inte lägga biorummet i ett av de andra rummen, det kan också serva som gästrum vid behov.

Innan ni börjar bygga skulle jag ge rådet att gå igenom eran planlösning med en arkitekt. Det tror jag inte ni kommer att ångra. Oftast kommer de med lösningar som man aldrig ens tänkt på men som verkar självklara när man väl hör dom.
 
Du måste minnas att 8x17-huset baseras strikt på dina egna grundkrav: Yttermåtten och rummens yta och antal.. Därför är detta hus så mycket av en kompromiss. Och därför har jag roat mig med att utveckla en mer konsekvent variant med samma yta men yttermåtten 12x12 meter. Ett mer harmoniskt hus med enklast tänkbara grundform. Härlig "rundgång". Fin genomsikt direkt från entrén tvärs igenom hela huset. De två sovrummen till höger om entrén kan lätt slås samman atill ett större. De andra sovrummen kan läggas ihop med något av sällskapsrummen. Exempelvis. Man kan också vända våtrummet med sin köksvägg 45 grader moturs. Då får du vardagsrum rakt fram från entrén och kök till vänster.

Grundläggningen? Jo, de flesta egnahem idag är gjutna plattor. Jag tycker det är lite synd, eftersom plintgrunden är oslagbar. I synnerhet om man har sluttande tomt och svåra grundförhållanden. Även om er tomt är relativt plan och lättschaktad blir plintgrund betydligt billigare. Och den utesluter inte alls vattenburen golvvärme. Timmerhus är som gjorda för plintgrund. Sexton enkla plintar. Alla utvändiga trappor och trädäck integreras i konstruktionen.

Också taket på 12x12-huset blir i det långa loppet billigare än ett traditionellt sadeltak, och minst lika vackert. Det här taket saknar gavelspetsar och vindskivor. Därför blir det enklare både att bygga och att sköta. Jag tänker mig fyra "pulpetformade" takstolar installerade diagonalt från var sitt hörn. De sammanbinds med varandra i husets mittpunkt, och halvvägs in i byggnaden avlastas de på bärande element (timmerknutar eller stolpar) rakt ovanpå de fyra inre grundplintarna. Med 21 graders taklut blr takstolarna bara drygt två meter höga och åtta meter långa.

Vill man öka rumsvolymen räcker det med ett par extra varv timmer. Med den här takkonstruktionen slipper man låsa planlösningen med annat än våtrummen och de fyra bärande punkterna mitt i huset.
 
  • setomkal-06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • setomkal-06B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ännu en modifikation. Snarlikt ursprungliga planen, fast lite mindre; 130 kvm.
 
  • setomkal-07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Onekligen intressant att du klämt in allt på 130m2, jag lär hitta ett bra ställe att sätta TVn bara.

Jag kan spegelvända om jag vill ha entren närmare carport va? (Eller blir altan knas då) hm...

Kan du maila så att jag kan printa skalenligt som sist. (OBS det går även att lägga in PDFer här på buggahus.se, vet du inte hur man gör PDFer kan jag visa dig ett gratisalternativ)
 
Har skickat mail.

Min tanke var att ordna grovingång från carporten. Isåfall kan man inte spegelvända utan att samtidigt ställa carport och förråd till vänster.
 
Jag gillar Apollonias lösning! Har själv försökt, men får inte till det med de krav du har för hemmabiorummet. Och kan väl tycka att ett specialintresse kanske kan få stryka lite på foten och inrymmas i en "normal" planlösning (eller också är jag bara tjurig för att jag inte fick göra vår planlösning "hundigare", vem vet...). Ni kanske kan satsa på ett extra sovrum som kan vara biorum, eventuellt kombinerat med gästrum?
 
setomkal skrev:
Oxo, intressant, har du denna i nån med yttermått eller iskala (pdf) eller på nåt vis så att jag kan granska?
Jag har använt mig av din ritning och ytterväggarna har därmed samma mått, några exakta mått på innerväggarna har jag däremot inte och vet inte heller om rummen är tillräckligt stora. Det är mest menat som inspiration för att kanske ge er nya idéer.

En annan lösning som jag kom att tänka på om ni vill ha sovrummen mer samlade. Kontoret blir litet (kanske för litet) men vardagsrummet borde ändå räcka i storlek. Allrummet blir väl nästan omöblerbart men kanske kan fungera som lekrum när barnen är små och sen som klädkammare när de är störra så att inga garderober behövs inne på rummen.
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Apollonia, intressant, dock blir "alltumet" bara en passage, så att kala det allrum känns fel, så jag tror min ursprungliga är effektivare. Tvättstugan blir lite för liten i din lösning.

Dock jättebra att du spinner på lösningen med U:na a max 6*8m. Vi har nu bestämt oss att bygga på detta viset så att min "svärfar" kan göra stommen inne i vinter.

Så Billy Bäver, som verkligen kommit med andra goda lösningar, nu är det 8*6m som gäller, dvs att spinna på den lösningen. Storleksordning 140m2 - 150m2.

Billy bäver har dock gjort sig förtjänt av en kalasgod pizza i Borlänge, så välkommen!

U-lösningar välkommna. (Jämför min lösning, första posten på denna tråd)
 
"U-lösning" på senaste "P-lösning" (Lätt reviderad).

Apropå taket kan man, som din svärfar verkar ha sagt, göra det hur invecklat som helst. Jag har ett par trevliga takalternativ, om ni behöver.

Carport föreslås utfört i lättbetong/lecasten med vitputs, som fint matchar faluröd slamfärg.
 
  • setomkal-08-U.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billy, intressant, det blir dock fler U:n och fler knutar i din lösning, samt att vardagsrummet blir passage till 3 rum och man måste gå förbi TVn där jag sitter o ser en gripande film eller fotbollsmatch. Så jag tror min första lösning kvarstår, dock kräver en limträbalk, över somrummen neråt. Men ös gärna på, än är inte grunden, stommen beställd.

Bifogar en skiss på hur jag uppfattat att taken ska byggas, tar gärna emot tips o skisser där.
 
  • PlanSkissBärandeTak_100731_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sadeltak med prefab takstolar, utom i "tjockdelen" där ryggåstak över kök utformas enligt bifogad snittskiss.

Observera hur trädäck integreras i timmerstommens trossbotten.
 
  • setomkal-08-SNITTaa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att vi ska gjuten grund med golvvärme under. vet inte vad "trossbotten" är, men gissar att det är nåt annat.

Kan du utgå från dessa förutsättningar, dvs gjuten platta samt att vi vill ha lite höjt i tak i köket, kan tänka oss höjt på olika vis. Så föreslå gärna en lösning baserad på min skiss ovan och gärna
en skiss med vilka väggar du i så fall vill göra bärande. Jag antar att du förstår vilka väggar vi tänkt vara bärande i min skiss. Vill ju ha isolering på taket (så klart), så viktigt att det beaktas oxo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.