Många på forumet pratar om stormrest hus har jag läst, jag har ju förstått så mkt att man köper ett paket av ett husföretag som levererar materialet och smäller upp väggarna m.m.

Men hur mkt brukar det vara som görs egentligen?
Sätter man upp väggar, tak utvändigt så att allt det är helt klart?
Så att det enda som återstår är att göra jobbet inomhus innan kåken är helt klar?

Ingår själva grunden/plattan normalt sett vid stomresning?

Eller behöver man åtgärda något själv innan man kan gå på insidan?

Innerväggar ingår inte normalt sett i stomresning antar jag?

Om jag tex köper ett stomrest hus från Myresjöhus, ingår vitvaror, golv osv precis som i nyckelfärdigt med enda skillnaden att jag själv får ordna med hantverkare som gör jobbet?
 
Redigerat:
"Stomrest" är inget entydigt definierat begrepp. Du måste kolla exakt vad som menas i det enskilda fallet.
 
andersmc skrev:
"Stomrest" är inget entydigt definierat begrepp. Du måste kolla exakt vad som menas i det enskilda fallet.
Jag förstår detta.
Det är därför jag undrar mer generellt vad som gäller, det ena måste ju vara vanligare än det andra.
 
du kan inte lita på att du får korrekt svar här på siten.
detta måste du ta med den leverantör du tittat ut.
det är precis som en del ovanstående skriver,det kan skilja från den ene till den andre leverantören.y
 
Tror att stomrest hos NF-leverantörer ofta betyder inkl. grund, panel och takläggning. Hos Fiskarheden så är stomresning så att ytterväggar och tak är tätt men utan panel, plåtdetaljer och takpannor. Det där är ju också ganska valfritt vad man kan köpa via husleverantören och vad man vill hitta egna entreprenörer till.
 
byggankan skrev:
Tror att stomrest hos NF-leverantörer ofta betyder inkl. grund, panel och takläggning. Hos Fiskarheden så är stomresning så att ytterväggar och tak är tätt men utan panel, plåtdetaljer och takpannor. Det där är ju också ganska valfritt vad man kan köpa via husleverantören och vad man vill hitta egna entreprenörer till.
Hej!
Tack för ditt svar, det är alltid intressant att veta som som "brukar" ingå när man jämför.

Med takläggning så innebär det alltså att taket är helt klart? (vore ju ganska skönt att slippa vara där och joxa alls).

En annan sak jag tänkte på när det gäller stomresning, brukar innertak och innerväggar vara uppsatta?
 
Vi bygger nu med Fiskarheden och där så kan man välja olika åtaganden beroende på hur mycket man vill få gjort av dom. Vi har t.ex. valt åtagande 1 som är "tätt och låsbart". Då är det utegips på väggarna och papp på taket + att läkten som man ska lägga pannor och spika panel på är där. Invåndigt så är det bara de bärande innerväggarna som är på plats. Åtagande 2 (som vi inte tar genom dom) är utvändig komplettering där de fixar plåtdetaljer, panel och lägger takpannor. Åtagande 3 (som vi också tar) innebär att de kommer att regla innerväggarna, sätta dit gips på ena sidan av alla väggar, isolera ytterväggarna samt glespanel i taket. Sedan så finns det fler åtaganden också och om man väljer alla så får man huset nyckelfärdigt.
 
F
sevilla skrev:
Hej!
Tack för ditt svar, det är alltid intressant att veta som som "brukar" ingå när man jämför.

Med takläggning så innebär det alltså att taket är helt klart? (vore ju ganska skönt att slippa vara där och joxa alls).

En annan sak jag tänkte på när det gäller stomresning, brukar innertak och innerväggar vara uppsatta?

Nej det brukar inte vara upsatta inneväggar och innertak. Däremot så kan (och gör det ofta) materialet för inner- tak och väggar ingå i materialsatsen.

Stomrest kan variera hur mycket som helst. Kan var allt från helt fördigt utvändigt med takpannor, hängrännor och all övrig plåt, ytterpanel mm.

Är det prefab väggelement så kan det även vara mer eller mindre isolerat, färdigdragna elrör med dosor och invändig gips eller tex 45mm installationsutrymme som man isolerar och gipsar själv mm.
 
Pratade tidigare med Ekeforshus angående deras ekonomenserie och där hade de lite erbjudanden med stomresning också.
 
Du kan oftast avtala om vad du vill ska ingå i stomresningen men det påverkar förstås priset. Dessa företag är oftast flexibla och det är svårt att specificera vad som normalt ingår eftersom dessa företag ofta har olika koncept. En del av dem levererar lösvirke(typ. Fiskarheden) andra färdiga väggblock(typ Villa Varm, Arvidsson).

I mitt fall har jag ritningar och betongplattorna klara, handlar nu upp stomresta byggsatser för garage och hus. Det som ska ingå för mig är uppsättning av prefabricerade ytterväggar(inkl. panel och fönster) och bärande innerväggar, takpannor och all plåt så att byggnaderna blir täta. Sedan är tanken att jag tar vid och gör resten...

/Thommy
 
Varför vill du veta vad som "brukar" ingå? Det är ju en helt meningslös uppgift, i alla fall om du tänker använda den för att jämföra huspriser. Den enda information du har nytta av är vad som ingår i det aktuella erbjudandet.
(Det är samma sak med "nyckelfärdigt". Det är också ett påhittat begrepp som kan betyda vad som helst.)
 
Hus resta i storm kan lätt bli lite sneda. ;-)
 
En sak som jag funderat lite är om de första vattenledningarna normalt dras i samband med att husleverantören slår upp stommarna?
 
sevilla skrev:
En sak som jag funderat lite är om de första vattenledningarna normalt dras i samband med att husleverantören slår upp stommarna?
Vilka första vattenledningar menar du?
Normalt drar man väl in vattnet genom plattan, så så långt bör du ha vatten in.
 
FredrikR skrev:
Vilka första vattenledningar menar du?
Normalt drar man väl in vattnet genom plattan, så så långt bör du ha vatten in.
Jag vet inte egentligen, är dåligt insatt i hur det fungerar och vad som sker i vilken ordning osv.

Ponera att jag har en tomt som jag köpt, VA-anslutning sker via kommunen mot en avgift,
innebär det att de drar rör fram till huset?

Eller betalar jag de som anlägger grundplattan för att dra ledningarna?

Eller betalar jag en rörmokare separat för att dra ledningarna fram till huset, och sen får jag ringa dit rörmokaren ytterligare en gång ett halvår senare för att dra rören till badrummet, köket osv?

Eller ordnar företaget därifrån jag köper en stomrest hus så att vattenledningarna dras fram till huset?

Hoppas du förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.