Detta en ren fortsättning på äventyret med den gode hantverkaren som rev bort min husfasad och lämnade det oskyddat precis innan en regnstorm drog in... Men nu har han fått sparken så gör jag det själv istället, därför startar jag en ny tråd i förhoppningen att någon vänlig själ kan hjälpa mig få till det här rätt.

Hantverkaren lämpade av ett femtiotal fasadplankor i gräset när han kom förbi och bröt loss fasaden, men som tur är hann jag komma hem och täcka över dem hjälpligt med en gammal presenning innan det började regna på allvar. Sen dess har jag flyttat in dem i garaget där de legat uppallade för god luftcirkulation så de kan torka ordentligt.

Allt eftersom de känts helt torra har jag sågat till dem till rätt längd (med en cm "prutmån" så jag kan justera längden helt jämnt vid uppsättandet) samt snedsågat nederdelen. Sen har jag satt bottnarna i nån decimeter linolja ett par timmar för att mätta dem ordentligt, per rekommendationer i detta forum.

Men, ett par frågor har uppkommit:

1. Några av brädorna har små kvisthål, typ 1-1,5 cm i diameter. Detta måste väl gå att fylla med något när man spikar upp dem? Vad rekommenderar ni för detta som är övermålningsbart, utomhuståligt och inte spricker sönder när temp och fuktighet ändras?

2. Några andra brädor verkar haft lite fukt på undersidan (baksidan) sen innan och har böjt sig lite så det blivit ett par millimetertjocka sprickor av olika längd på baksidan. Framsidan är helt ok. Bör dessa kasseras? Eller är det mindre kinkigt iom. att sprickorna sitter på baksidan?

3. Just nu är vädret tämligen ostadigt med mycket regnskurar och hög luftfuktighet, så jag kommer att behöva låta fasaden torka ut ett tag till. Men just därför vill jag så mycket förberett som möjligt i garaget så det går snabbt när väl solen tittar fram igen. Finns det något som hindrar att jag oljar brädorna redan nu, så jag kan spika upp dem och sedan gå direkt på första strykningen sen?
 
Jag har själv satt ny fasad på vårt hus.

1. En utefog/akrylfog är något elastisk och övermålningsbar. Finns många olika varianter i byggvaruhusen.
2. Det beror på skulle jag säga. Bl.a hur djupa sprickorna är. Ibland använde jag panel som hade lite sprickor på baksidan, ibland kasserade jag dom.
3. Vad ska du måla med för färg? Vi doppade ändar i olja, grundmålade och målade första lagret innan vi spikade upp all panel. Väl på väggen så målade vi sista (andra) vändan.
 
Olja brädorna och grundmåla inom en timme så drar grundfärgen in i trät tillsammans med oljan. Man får inte blanda olja och färg i samma hink för att rationalisera. Gör sedan som hheheh gjort, målar ett varv innan du sätter upp dem. Bra om brädorna skulle torka ytterligare sedan man spikat upp dem på väggen. Slipper då se en rand vid locken om grundfärgen inte har samma brytning som täckfärgen.
 
Mmm, låter vettigt. Köpte lite akrylfog på Byggmax och fixade kvisthål etc. i morse. Hela rasket ligger i garaget i väntan på bättre väder. Jag har en portabel AC med avfuktarfunktion så har den stående i garaget med ventilerna igentejpade för att undgå den rådande 90-95% luftfuktigheten i halland. Imorgon ska jag dra på första vändan grundfärg, sen får det bli första strykningen en dag eller två efter det.

Vi håller tummarna att vädergudarna börjar le åt sydsverige snart...
 
Nu har du målat dem, men jag hade kasserat de med kvisthål, eller ivartfall sågat bort den del med hål om möjligt
 
Nej, jag har inte målat dem än, jag låter oljan i nederdelen samt akrylfogslagningarna torka en dag till.

Hur är det med sprickorna på baksidan, är det en god ide att dra i lite grundolja för att försvåra för fukten eller?
 
Min bedömning/gissning är att olja sprickorna på baksidan varken gör till eller ifrån. Det är ju inte så att det regnar in i sprickorna direkt.
På de få brädor jag hade med sprickor på baksidan så strök jag sprickorna med casco vinterlim för att dom inte ska spricka upp mer.
 
Ok, nu sitter allt på plats som en smäck... Utom SISTA brädan, som pga. husets befintliga konstruktion inte riktigt sluter tätt. Den nedersta 1,5 metern har en glipa på ett par millimeter som blir en full centimeter precis nere vid droppkanten (vanlig Z-panel) så det skulle rent teoriskt kunna regna in om vinden ligger på från just rätt vinkel.

Tro mig när jag säger att jag försökt lösa problemet, till det punkt att jag gjorde en egendesignad z-panel med fräsen för att se om det skulle funka, men det gör det alltså inte. Glipan finns där, så är det.

Den enkla ful-lösningen som poppar in i mitt huvud är att helt sonika täta till med några strategiska strängar akrylfog innan jag målar över hela rasket med andra strykningen. Finns det nåt skäl att detta skulle vara en dålig ide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.