Nederdelen på brädorna i min fasad var ruttna, så jag anlitade en hantverkare att byta dem.

Problemet är att han kom förbi när jag var på jobbet igår och bröt loss alla gamla bräder så isoleringen blev helt blottad, liksom träbotten som ligger på plattan (ca 3-4 cm tjockt, sticker ut nån centimeter från plattan). Sen skickade han ett SMS att han skulle sätta upp den nya fasaden nästa vecka.

Inatt kom tidernas skyfall med ihållande och kraftigt regn samt ganska hårda vindar, rakt in i min oskyddade vägg. :(

Isoleringen är givetvis blöt som en tvättsvamp, och träbotten har sugit åt sig massor av vatten. Hur mycket vet jag inte eftersom inomhusgolvet täcker den, men det är en klar lukt av vått trä i de angränsande rummen på nedervåningen.

Vilka åtgärder bör jag vidta för att fixa det här så det inte blir massivt mögelangrepp? Det kommer att regna av och till närmsta veckan i alla fall, så jag efterlyser praktiska råd med regn och hög luftfuktighet som en del av ekvationen.

Tack för er hjälp!
 
Ola78
Är isoleringen blöt borde du riva bort den delen, det hade jag gjort. Sen hade jag täckt väggen med en pressening så det inte kan regna in mer, tycker man att hantverkaren borde gjort innan. Se bara till att det är luftigt samtidigt så det torkar i stommen.
 
Vissa delar är så man i princip kan vrida ur den, andra är mer ytliga (beroende på vinkel från taköverhäng osv. Var går gränsen för kasta respektive behålla?

Ett mer betungade problem känns väl bottenträt. Ska man be en stilla bön att skadan är relativt ytlig och dra på fasaden så snart den utstickande delen torkat eller vadå?
 
Kontakta hantverkaren och dokumentera vad som hänt, det där är helt idiotiskt!
 
Kontakta ditt försäkringsbolag. Där har du rättsskydd. Ifal hantverkaren vill inte åtgärda problem utan kostnad. Det att isoleringen eller trät är blöt just nu, spelar mindre roll. Viktigast att inte kapsla in det innan den blir torr! Du kan själv minimera skador genom att montera på skyddande plast och en tork under tiden.
 
Den där personen du anlitat är ingen hantverkare, han är en katastrof.
 
Ja, jag är väl inte helt imponerad av tillvägagångssättet, men just nu gäller det ju att minimera skadan och om möjligt rädda situationen.

Efter att regnet slutade visade det sig att isoleringen inte sugit i sig alls så mycket det som först verkade, men det är givetvis en del fukt.

Han var här i morse och häftade fast täckplast över hela rasket för att hindra mer vatten när nästa regn drar in. Det är kanske en decimeter luft mellan plast och vägg, 2,5 m högt och 8 m brett.

Eftersom det är ostadigt väder med hög luftfuktighet känns det lite som en rävsax.

Å ena sidan blir det ju nu givetvis en hel del imma och rinn på insidan av plasten. Å andra sidan kan man ju inte gärna börja riva upp plasten heller för att plasten inte ska blåsa bort när regnet börjar igen och situationen bli ännu värre. Till sist är det som sagt hög luftfuktighet så det vete tusan hur mycket naturlig avdunstning man kan hoppas på.

En tanke slog mig: om man skulle ta och lägga in några såna där "torrbollar" man kan få för en billig slant på t.ex. Rusta? Vad tror ni, dum ide eller bra sätt att fånga upp dunstad fukt i knivig situation?
 
Det bästa vore väl att spänna en pressening snett ut från väggen, så det blir som ett tält där. Sen in med en byggfläkt (med värme), och låta det stå och torka i ett par veckor. Det måste förstås vara en del ventilation så att fukten ventileras bort, men samtidigt tillräckligt tätt för att byggfläkten skall kunna få upp hyfsad värme.
Jag hade rivit bort all isolering som är det minsta fuktig.....
 
Håller med Larsa, ett par värmefläktar under en pressening tills allt är torrt är nog det som behövs.
 
Mät fukthalt oxå innan ni sätter igen väggen,bör inte vara över 17%.
 
Mikael_L
Avfuktare är nog bättre än värmefläktar. Torrbollar fungerar också.

Ett stort problem just nu är den relativt höga luftfuktigheten så här på sensommaren, all upptorkning går jättelångsamt.
Så här ser t.ex. senaste veckans luftfuktighet ut i Uppsala. All tid då rH är 100% torkar ingenting ut det minsta.
GKAB_humidity.png
 
Huh, var fick du tag på den grafen Mikael_L? SMHI?

Torrbollar jobbar nog tyvärr lite för långsamt i denna situation insåg jag, så jag har lossat på plasten i nederkant och på sidorna så fukten får dunsta fritt. Tänker låta det vara helt öppet idag när solen tittar fram (rH 60-70 mellan 10 och19 enl. SMHI).

Uppdatering ang situationen överlag: jag har blivit positivt överraskad att huset verkar betydligt motståndskraftigare än det först verkade. När jag kände på den gula isoleringen under regnovädret var det som en blöt tvättsvamp, men när regnet sen väl slutat blev det snustorrt igen på bara ett par timmar trots den initialt tighta inplastningen. Vad jag mest håller mest koll på nu är träbotten, som lyckligtvis har någon centimeter luft mellan sig och plattan. Jag är försiktigt optimistisk att det kanske ska gå bra ändå det här.
 
Värmefläkt är ingen bra idé. Hyr en avfuktare istället.
 
Mikael_L
Raceman skrev:
Den där personen du anlitat är ingen hantverkare, han är en katastrof.
För att återvända till denna tråd en stund... Det visade sig nämligen att en av grannarna ett par gator bort av en slump nu också byter fasad, började ett par dagar efter mitt lilla äventyr startade. De har exakt samma modell av hus som jag. Det första den hantverkaren gjorde var att bryta loss fasaden på hela huset runt om. Så har det stått nu i snart två veckor, utan plastskydd, gipsskivor eller något annat, medan killen sakta och metodiskt jobbar sig runt. Jag kan även observera att det under processens gång uppstått ett par meter långa, decimetertjocka glipor mellan takpannorna i de nedre raderna lite varstans.

För er som inte bor på Hallands kustslätt kan jag nämna att vi haft ganska extremt väder på sistone, t.ex. tidigare i veckan då vi hade 20+ sekundmeter och regnet i princip låg sidledes och TRYCKTES in på ställen man aldrig vanligtvis skulle vänta sig.

Själv hann jag få upp sista brädan (målad med första strykningen) i tid, men grannens hus givetvis stod helt oskyddad. Jag har pratat med hantverkaren två gånger om detta eftersom jag passerar huset var dag på väg till och från lillgrabbens dagis, och han viftar bort alla bekymmer med ett skratt. Jag har alltså sett honom stå i duggregnet med regnjackan på och snickra upp brädor.

Parallellt med detta har jag som ni kanske följt på mina trådar här noggrannt regnskyddat och torkat ut min kortsida, kört både elektrisk luftavfuktare och strategiskt placerade "torrbollar", varefter jag noga fuktmätt alla skrymslen och vrår innan jag spikat upp brädor, tätfogat och målat sista vändan (gjordes igår).

Då är det alltså två professionella hantverkare som båda i princip tittar på mig som om jag inte var riktigt klok när jag uttrycker farhågor om blottat och uppenbart vått trä, gul isolering osv.

Hjälp mig här grabbar och tjejer, ÄR det de som är katastrofer till hantverkare, eller ÄR jag bara en paranoid amatör som jagar upp mig över ingenting?? :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.