mats_o skrev:
6 mm? ska det inte vara 0.6 mm
annars lär de ju väga bly
Jag skrev ju att de var "ganska rejäla" :p

0.6 ska det givetvis vara!
 
jo jag började undar hur mycket gröt och spenat det hadde gått åt :)
 
Ha ha ha! Jo, det hade nog krävts storkok!
 
Bowman
Det är helt otroligt hur mycket mer tid och pengar vissa tar, mer än man räknat med alltså.. :)
Idag fick jag på en del bärläkt, insåg fler saker jag inte visste hur jag skulle lösa och tappade suget lite (men det kom tillbaka)
Det är en bit på vägen, men man har ju ett jobb att sköta med. får se när resten kommer på plats.
Lite bilder nedan..
Som ni ser så satt jag nockbrädan på "högkant" käånns som det var så det skall vara med tanke på nockplåtens form, sen så hoppas jag bärläkten har lagom avstånd..
 
  • A (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
med risk för att ha fel så tror jag inte äns du behöver ha en nockbräda?
 
Bowman
Kan säkert vara rätt, men jag kör på det nu när den endå sitter :)
 
Bowman
Ja, jag kanske inte kan böra jobba som takläggare än, men det börjar närma sig slutet i alla fall. :)
En del skönhetsfel en del irriterande missar osv osv, men resultatet borde vara bra mycket bättre än den gamla pappen i alla fall. Hoppas på att få färdigt allt nån gång i veckan nu.
 
  • AB (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AB (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du gjort för missar då? Ska lägga plåttak själv om en vecka troligtvis
 
Bowman
pjkw skrev:
Vad har du gjort för missar då? Ska lägga plåttak själv om en vecka troligtvis


Lite smågrejer.
  • Skulle kanske haft en bärläkt till, dessa blev i glesaste laget.
  • Förutom räknemissen i början, så räknade jag även lite för "allmänt" och det plockade på med smågrejer osv kostnadsmässigt.
  • Slarvat lite av trötthet och skruvat lite fel, och osymetriskt med farmarskruven.
  • Lade inte klisterrämsorna på pappen ordentligt vid kanterna vid vindskivorna med en gång, (en granne hjälpte mig och sa att "det tar vi sen.") Det resulterade i att det torkade och jag fick slabba med tjära och greja i efterhand, för det fäste inte sen.
  • Nockläkten blev inte riktigt bra, för hög, ej heller framsidan kommer inte bli jättebra, kommer få trixa lite med en bräda från insidan då det blir lite väl mycket tomrum mellan trävindskivan till plåtvindskivan, svårt att förklara..
  • Slutligen så gjorde jag en del fel vad gäller logiska följder så arbetet stannade upp lite osv. Men man lär sig..
  • Jo just det, man kanske skall köpa lite tjockare plåt, den jag köpte är sjukt känslig, jag bucklade den med knät lite på ett ställe. lite irriterande..
Men för att vara det första riktiga hantverksmässiga jag gör så är jag nog rätt nöjd.
Än så länge, peppar peppar... :)
 
Redigerat:
Bowman
Då är jag färdig!
Det blev sämre än jag trott från början, men tillslut bättre än jag vågats hoppas på under arbetets gång.. :)
Om nån förstår...

I slutändan blev det Lite skönhetsfel, farmarskruv som inte sitter exakt likadant överallt osv.
Men tur nog så blev alla synliga fel mot den sidan som knappt syns, så det känns bra.
Jag tror i alla fall att det är bättre än pappen som låg från början, och att det kommer hålla länge nu.

Tack för hjälpen alla!

Nu mot vidare mot nya projekt....
 
  • DSC00259.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grattis! Blodad tand nu?
 
Bowman
pbengtsson skrev:
Grattis! Blodad tand nu?
Tack!
Ja det får jag nog säga att jag fått.
Jag lärde mig nog mer om logiska följder, mig själv, och budgeteringen än om själva takläggeriet. Det var nyttigt!
 
Bowman skrev:
Då är jag färdig!
Det blev sämre än jag trott från början, men tillslut bättre än jag vågats hoppas på under arbetets gång.. :)
Om nån förstår...

I slutändan blev det Lite skönhetsfel, farmarskruv som inte sitter exakt likadant överallt osv.
Men tur nog så blev alla synliga fel mot den sidan som knappt syns, så det känns bra.
Jag tror i alla fall att det är bättre än pappen som låg från början, och att det kommer hålla länge nu.

Tack för hjälpen alla!

Nu mot vidare mot nya projekt....
Ser bra ut på avstånd iallafall, och det är väl ingen annan än du som ska upp på det i framtiden ändå? Your secret is safe with us :D
 
Bowman skrev:
Då är jag färdig!
Det blev sämre än jag trott från början, men tillslut bättre än jag vågats hoppas på under arbetets gång.. :)
Om nån förstår...

I slutändan blev det Lite skönhetsfel, farmarskruv som inte sitter exakt likadant överallt osv.
Men tur nog så blev alla synliga fel mot den sidan som knappt syns, så det känns bra.
Jag tror i alla fall att det är bättre än pappen som låg från början, och att det kommer hålla länge nu.

Tack för hjälpen alla!

Nu mot vidare mot nya projekt....
Finns det något härligare än att ställa sig lite på avstånd (så man slipper se "skönhetsfelen":D) och beskåda och njuta av avslutat arbete?!

Grattis och tack för att du delat med dig!
 
Bowman
Bödde skrev:
Finns det något härligare än att ställa sig lite på avstånd (så man slipper se "skönhetsfelen":D) och beskåda och njuta av avslutat arbete?!

Grattis och tack för att du delat med dig!
Nej det var riktigt skönt, verkligen!
Tack, och det var så lite så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.