Det lät ju verkligen tjurigt! Borde ju inte skilja nåt kan man tycka, men man slutas aldrig att förvånas...

Lycka till :)
 
The Tor skrev:
Jo, det lutar åt att köra 64-65 cm djup på den bänkskiva som skall vara till halvön. Tyvärr måste vi ju även beställa resten av bänkskivan (som kommer att vara 62 cm) till det dyrare priset för att vara säker på att det blir samma nyans.

Skulle ni inte ha bänkskiva i laminat ??

I så fall kan man ju verkligen undra hur de kan mena att nyansen kan skilja från skiva till skiva... :rolleyes:
 
Standardskivorna och de måttbeställda görs kanske inte i samma fabrik?
 
Anna_H skrev:
Standardskivorna och de måttbeställda görs kanske inte i samma fabrik?
Men laminatet görs ju dock i en och samma fabrik av en och samma tillverkare...

Detta limmas ju sedan på den tjocka spånskivan...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men laminatet görs ju dock i en och samma fabrik av en och samma tillverkare...

Detta limmas ju sedan på den tjocka spånskivan...
Okej, ja det var mer än vad jag visste, men du har kanske kollat upp IKEA:s fabriker, det har inte jag ;-)
 
Anna_H skrev:
Okej, ja det var mer än vad jag visste, men du har kanske kollat upp IKEA:s fabriker, det har inte jag ;-)
Nej, det har jag inte men jag försökte bara vara vänlig att förklara hur det normalt sett fungerar och jag antar att det bör fungera likvärdigt trots det heter Ikea.

Laminat är inget naturmaterial heller liksom... :rolleyes:
 
Min tanke är att IKEA är såpass stort så att de använder flera fabriker. Så om IKEA själva säger att man inte kan lita på att måttbeställd laminat är likadan som de färdiga ska man kanske lyssna på dem och inte tala om för dem att de måste vara likadana för att de ju tillverkas i samma fabrik.
 
Var och en får göra som den vill men fortfarande är inte laminat ett naturmaterial som ska kunna skilja från bit till bit för då är det fel vid tillverkningsprocessen.

Ett laminat med ett specifikt mönster har en beteckning och vill man komplettera ska man kunna uppge den beteckningen.

Hur skulle du göra om du skulle köpa färg och behöver 11 liter ??
Köpa två 10-liters eller en 10a och en 1-liters ? :rolleyes:

Jag har många ggr hört säljare på Ikeas köksavdelning upplysa folk om saker som är totalt felaktiga så personligen har jag slutat lyssna på dem, men det är jag det. :blushing:

Alla gör som de vill här i livet så mår man bäst. ;)

Edit:
Det kanske inte ens är Ikea som påstått för TS att det kan skilja...
Han kanske tror att det är så bara. ;)
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle ni inte ha bänkskiva i laminat ??
Nej, var har du fått det ifrån? Vi skall ha ek.
 
The Tor skrev:
Nej, var har du fått det ifrån? Vi skall ha ek.
Jag hade bara tittat som hastigast på bladet i din länk tidigare och sett något om laminat, och eftersom skivor i massivträ naturligtvis skiljer sig ganska mycket i nyans eftersom det är naturmaterial så antog jag att det var laminat ni skulle ha.
 
The Tor skrev:
Jo, det lutar åt att köra 64-65 cm djup på den bänkskiva som skall vara till halvön. Tyvärr måste vi ju även beställa resten av bänkskivan (som kommer att vara 62 cm) till det dyrare priset för att vara säker på att det blir samma nyans.
Jag har varit i samma läge som er, där våra bänkskivor ökade från 5.500 kr med NUMERÄR till 20.000 med PERSONLIG. Otrolig skillnad... Vad jag skulle vilja peta in här, som jag tror att ni andra inte håller med om, är att det i mitt tycke absolut inte är värt de extra tusenlapparan.

Som synes ovan har vi exakt den lösningen ni eftersträvar, och jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara störande att det inte är 1.5 cm överhäng. Ingen har heller någonsin kommenteraat det (och vi har många kritiska granskare ;).

Tvärtom är jag otroligt nöjd över att ha "sparat" 15.000 kr som vi kunnat lägga på (i vårt tycke) mycket viktigare saker!
 
Nu handlar det ju inte om 1,5 cm hit eller dit, då skulle inte jag helelr betala det dubbla elelr mer.

Men om JAG nån gång i framtiden gör en köks-ö vill jag ha 5 cm överhäng på skåpsidan och iallafall 15-20 cm på baksidan, för att få plats med benen när jag sitter där och ser på när maken lagar mat eller blandar drinkar eller vad han nu gör, dvs totalt minst 20 cm bredare än standardbänken.
 
Anna_H skrev:
Nu handlar det ju inte om 1,5 cm hit eller dit, då skulle inte jag helelr betala det dubbla elelr mer.

Men om JAG nån gång i framtiden gör en köks-ö vill jag ha 5 cm överhäng på skåpsidan och iallafall 15-20 cm på baksidan, för att få plats med benen när jag sitter där och ser på när maken lagar mat eller blandar drinkar eller vad han nu gör, dvs totalt minst 20 cm bredare än standardbänken.
Nä, det handlar ju om 2-3 cm... :rolleyes:;)
 
Anna_H skrev:
Nu handlar det ju inte om 1,5 cm hit eller dit, då skulle inte jag helelr betala det dubbla elelr mer.

Men om JAG nån gång i framtiden gör en köks-ö vill jag ha 5 cm överhäng på skåpsidan och iallafall 15-20 cm på baksidan, för att få plats med benen när jag sitter där och ser på när maken lagar mat eller blandar drinkar eller vad han nu gör, dvs totalt minst 20 cm bredare än standardbänken.
Ja, om man vill ha 5 cm överhäng är det ju kört, men om man inte bryr sig är det ju ok :rolleyes:.

Bänkskivedelen där vi bjuder på bira och drinkar är ca 20 cm högre än själva köksöskivan (vi har IKEAs höga barstolar), så det löste sig även där i vårt fall.
 
Bödde:
Vi vill helst inte skjuta in bänkskivan så att den precis täcker skåpsluckorna och precis täcker överdelen av pärlsponten. Anledningen är att vi kommer ha diskhon i den här delen av köket och risken är ganska stor tror jag att skåpsluckor och sponten skadas av vattendropp.

Anna:
Som Paul skriver så handlar det i vårat fall om bara 2-3 cm extra djup och det skulle innebära c:a 3000:- extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.