Timmervägg, max 8m utvändigt, gärna bygga som u:n

Men känn dig fri att försöka klå denna, max 17m brett så jag får plats med carport och köket mot gården, dvs uppåt på bilden, entré på motsatt sida, dvs neråt på bilden.

Jag kastar in dubbelkebabsås oxo om du klår min. Obs bastu ska få plats.
 
Den här varianten borde ge lite nya uppslag. 143,7 Kvm boyta med garagevinkel exempelvis utbyggd mot gatan.
 
  • setomkal-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billy Bäver, skysst namn förresten! :)
Väldigt tacksam för allt engagenmang.

Summerar din lösning.
4 sovrum a 9.15m2 kontra vårat 2 * 12m2 + 1 18m2 + 1 6m2
Vardagsrum, din större om än lite svårare att få till bio-ljud lösning
Kök, ditt mindre
Tvättstuga, snarlika
Allrum blir för mig lite korridoriga, särskilt som när du har två dörrar på ena väggen.

Tack hur som haver för idésprutande,
vill gärna att nån "slår" min planlösning innan vi beställt grunden!
 
Jag tycker du ändå ska visa min skisser (både den senaste och den första) för svärfadern. Fråga om prislappen! Och funder lite på hur lätt man ändrar planlösningarna i framtiden. Timmerstommar är lite kenpigare än de flesta andra.

Detta med hemmabio får du definiera lite bättre med kravspec. Hela Sveriges Hylands hörna" är lika död som Lennart Hyland. Vi lever i en tid när allt fler sitter i var sin vrå och tittar på "enmansbio" direkt i sin egen pc.

Apropå grunden känns det alltid lite galet att rita hus utan att veta ett dugg om tomten och omgivningen.
 
Modifiering 145.47 kvm.
 
  • setomkal-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte gavelställa? En gård mellan garage och huvudbyggnad kan funka som en öppen famn mot gatan och en mysig vrå mot trädgården. Och däremellan ett falurött plank eller en "rosig" spaljé

Kanske man kan inreda hemmabio i garagehuset?
 
  • setomkal-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte riktigt om det är någon sida ni har fin utsikt mot eller hur väderstrecken är, men jag hade förmodligen gjort vardagsrummet större och med mer möjligheter till fönster och ryggåstak.

Att badrummet blir utan fönster tycker jag inte riktigt om men huset ni vill bygga ska ut så blir det ett mörkt område i mitten. Bastu tycker jag dock kräver fönster så därför skulle en utebastu kanske passa bättre?
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Modifiering 145.47 kvm.

Denna är intressant, har du en ritning med mått du kan maila? så jag kan se yttermått o liknande.

tomas_o_kallstrom@hotmail.com
 
Apollonia skrev:
Nu vet jag inte riktigt om det är någon sida ni har fin utsikt mot eller hur väderstrecken är, men jag hade förmodligen gjort vardagsrummet större och med mer möjligheter till fönster och ryggåstak.

Att badrummet blir utan fönster tycker jag inte riktigt om men huset ni vill bygga ska ut så blir det ett mörkt område i mitten. Bastu tycker jag dock kräver fönster så därför skulle en utebastu kanske passa bättre?
Oxo, intressant, har du denna i nån med yttermått eller iskala (pdf) eller på nåt vis så att jag kan granska?
 
Här är ännu en variant med ännu enklare utförande med cirka samma boyta. Innermått 16,2 x 9,0 meter. Mer detaljerat än så här är det meningslöst att rita utan att känna till timringens konstruktionsvillkor. Exempelvis val av knutteknik begränsar omedelbart placering av dörrar och fönster.

Ett allmänt tips när man arbetar med relativt tjocka hus är att några grader ökad taklutning tillskapar våldsamt stor extravolym på loftet. Till mycket blygsam gränskostnad.
 
  • setomkal-05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
billy_baver skrev:
Här är ännu en variant med ännu enklare utförande med cirka samma boyta. Innermått 16,2 x 9,0 meter. Mer detaljerat än så här är det meningslöst att rita utan att känna till timringens konstruktionsvillkor. Exempelvis val av knutteknik begränsar omedelbart placering av dörrar och fönster.

Ett allmänt tips när man arbetar med relativt tjocka hus är att några grader ökad taklutning tillskapar våldsamt stor extravolym på loftet. Till mycket blygsam gränskostnad.
Där snodde du i det närmaste mitt förslag mitt framför näsan på mig....
 
fsn skrev:
Där snodde du i det närmaste mitt förslag mitt framför näsan på mig....
Saknar vardagsrum i den lösningen, eller är jätteentren kombinerat vardagsrum? Svårt att möblera tv o så.

Och gör jag om två rum till ett vardagsrum, så är inget vunnet med eran lösning.

Tacksam för svar, gärna skalenliga pdfer eller ritningar med mått, så förstår jag er bättre.

tomas_o_kallstrom@hotmail.com
 
Det stor rummet intill entrén borde funka utmärkt som hemmabio. Bildskärmen monteras på skenor, så att den kan hissas ned framför fönstret, så att den samtidigt funkar som mörkläggningslucka.

Skisserna är skalenliga.
 
billy_baver skrev:
Det stor rummet intill entrén borde funka utmärkt som hemmabio. Bildskärmen monteras på skenor, så att den kan hissas ned framför fönstret, så att den samtidigt funkar som mörkläggningslucka.

Skisserna är skalenliga.
Kan du maila skisserna så att jag kan skriva ut o mäta eller liknande, i skala 1:100.

tomas_o_kallstrom@hotmail.com
 
Hur breda är "korridorerna" mellan kök och vardagsrum? (Badrummet här är lite för litet för att få plats med bastu, mina beräkningar säger 6m2 för wc med dusch o badkar, o minst ca 3m2 till för en liten pluttbastu. (alltså totalt ca 9m2, i min lösning är toan 11m2)

Annars gillar jag lösningen med hela 5 skapliga rum. (mot min med 2st 12m2 och 1st 6,5 m2 rum och 1st 18m2 rum)

(iofs delar jag upp mitt 18m2 rum, så har jag 5 rum oxo) (samt större tvättstuga o större toa med bastu)

Vad är egentligen sämst med min lösning? (Är det att det blir mörkt!?)

Min flickväns pappa (som timrat i 30år har accepterar lösningen, vad jag förstår relativt enkelt att timra, lite bökigar med tak, men inget "rocket science")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.