Vi har ett "teknikrum" under trappan i vårt nybyggda hus. Det är en tät trapp med vilplan och rummet under har en riktig dörr. Alla TV/koax kablar och alla Ethernet/Cat5e kablar i huset sammanstrålar i teknikrummet. Där skall jag installera en switch (3Com/HP V1910-24G-POE 365W), en NAS server (NetGear ReadyNas 2100), en linux server och lite andra leksaker :cool:

Jag har precis fått switchen och NAS servern på plats och jag inser redan nu att min kära fru inte kommer att acceptera bullret :blushing:. Jag måste på något sätt dämpa ljudet som strålar ut ifrån teknikrummet.

Har ni några bra tips på vad man kan göra?

Det första jag skall göra är att se till att dörren in till teknikrummet har lister runt om så att den sluter tätare an mot dörrkarmen. Sen vet jag inte vad man bör göra mer. Några tankar jag har är:

1. Köpa ett rack-skåp med en tät front och/eller bygga ett skåp runt mina bullrande leksaker därinne. Det måste dock finnas ventilation/öppningar in för annars kommer det att bli allt för varmt för leksakerna där inne. Har någon några tips på hur en sådan här bullerdämpande inneslutning bör se ut?

2. Sätta upp någon form av bullerdämpande matta/skiva på tak och väggar. Jag har sett att t.ex. biltema har en 3cm tjock ljuddämpningsplatta som man kan klistra på tak och väggar. Någon som har några andra bra tips på ljuddämpande material som man kan sätta på tak och väggar? I trapphuset och i tvättstugorna till vår tidigare lägenhet så installerades en bullerdämpande matta/beklädnad i taket som var väldigt effektiv på att ta ned bullret. Vet inte vad det var för beklädnad, någon som kan gissa vad det kan ha varit? Den var ganska tjock (typ 7 cm) och klädd med någon plastyta. Den fungerade i alla fall väldigt bra.

3. På golvet kan man ju lägga den billigaste tjocka ryamattan som man hittar på ikea :p Det borde också hjälpa till att hålla ned ljudet.

Någon som har några andra tips?
 
Först och främst, se hur varmt det blir. Alla effektiva sätt att dämpa bullret kommer att höja tempen.

För mig så är det ett jätteproblem, stänger jag dörren till mitt serverrum så rusar tempen så fort att inom tolv timmar så börjar hårddiskar koka sönder.
 
Ja, jag undrar om inte problemet kan vara att de bullrar pga temperaturen? Vi har slängt ut vårt bastuaggregat och har maskinerna i bastun, där är ju luftvolymen inte speciellt stor så temperaturen är ett problem. Det står öppet dagtid, men vi stänger när vi ska sova eftersom vi har sovrummet utanför och man hör nu på sommaren tydligt att de låter mer på morgonen än på kvällen eftersom fläktarna drar igång mer ju varmare det blir därinne. Ca 35 grader håller serverrummet på morgonen. När det stått öppet en timme och gått ner till 25 är det lugnt igen.
 
Först se till att köpa saker som klarar värme och inte har små fläktar utan stora långsamma. Många proffs grejer kör med små kompakta fläktar som låter som rea plan då de inte bryr sig om ljudet. Sedan så tror jag att det är effektivast att bygga upp ett laget vägg till på insidan för att bli av med ljud. Sedan försöka hitta bra ställe för att ta in kallare luft och få ut varm luft. Ljuddämpare för ventsystem finns det gott om men kostar kanske lite mycke. Ev går det att bygga egna ljudfällor vid ventilationshål men man tappar nog ganska mycke flöde och får då gå upp i fläktstorlek som i sin tur genererar mer ljud.
 
Grundsteg 1 är som sagt att välja så tysta prylar som det någonsin går.
Skillnaden mellan tex en lågprislåda och en antec p-183 är milsvidd. Lite trimning till på antecen och det blir ännu lättare.
En extra gipsskiva på insidan väggen hjälper också till.
Biltemas ljuddämparplattor är inte dumma de heller.
Jag har inte provat men jag skulle gärna vilja testa göra just en bur eller så för en dator och sätta biltema plattor på både in och utsida om den buren.
 
Det har ännu inte blivit för varmt i teknikrummet. Switchen och NAS servern som jag precis ställt dit står utan belastning och genererar ännu inte tillräckligt med värme för att göra rummet allt för varmt. När jag fått dit en server och dessutom akustikisolerat på något sätt så kan mycket riktigt hela rummet bli för varmt. Jag hoppas att det skall hålla sig under typ 35 grader i alla fall. Vi har ett ventilationsutsug i rummet som jag specialbeställde när vi byggde huset just för att kunna ventilera bort värmen. Om jag tätar till dörren med lister så kan jag eventuellt behöva borra upp ett hål till angränsande förrådsutrymme för att få in ny luft någonstans ifrån.

Det är med andra ord inte värmen i rummet som gör att fläktarna bullrar idag. Både switchen och NAS servern är rack-baserade och är av den typ som är tänkta att placeras i ett serverrum där man inte bryr sig så mycket om ljudet. Visst skulle jag kunna köpa en tyst switch utan PoE och en NAS server som är tänkt att stå i kontorsutrymmen. Men hela iden med teknikrummet är att ha ett rum dit man kan ställa vilka datorer man vill. Jag vill inte ha ett serverrum där jag behöver ha ångest för att det skall bullra för mycket för varje ny leksak som jag ställer dit.

Just med tanke på risken att hela rummet blir för varm tså kanske det första man skall göra är att försöka sätta upp lite interna "bullerskärmar" runt de prylar som bullrar mest. Det måste dock vara ordentligt med ventilationshål så att det inte blir för varmt innanför. Eventuellt kan man även sätta dit en liten fläkt för att cirkulera luften i rummet.

Jag har funderat på att köpa några MDF skivor eller kanske sådana där billiga ek-skivor som rusta har rea på nu och sätta på en bullerdämpande matta. Dessa bullerskärmar kan man sedan placera på tak och väggar samt runt rack-högen med buller-maskiner. Jag surfade lite mer igår och såg att det fanns flera olika tillverkare av ljuddämpande material att sätta på väggar och tak (ecophon, parafon mm). Någon som kan rekommendera något bra bullerdämpande material att sätta på väggar och tak?
 
Redigerat:
Äggkartonger dämpar bra :)

Men jag ville satt upp extra gipsskivor i hela rummet, evr. med regler/isolering och sedan kört på en fläkt som ventilerar hela utrymmet utifrån (dvs genom yttervägg om möjligt).

Annars finns det givetvis bättre/tystare utbytesfläktar till även den 'proffsigaste' switchen eller firewallen. Innan jag flyttade serverrummet till källaren hade vi det på vinden precis över vårt sovrum och efter att ha bytt ut otaliga fläktar i allt av utrustning gick det plötsligt att sova igen (och även arbeta i serverrummet utan att höra vindsus resten av dagen).
 
Folk som kan mycket om ljudisolering och trådar kring ljudisolerade rum finns här: forum.studio.se (Musiker som ljudisolerar sina studios.)

Någorlunda standard för ljudisolering är att bygga ett rum i rummet, dvs regla upp ny vägg med lite luftspalt mot den gamla, isolera med material som har bra ljuddämpande egenskaper och sedan dubbla gipsskivor (med överlappande skarvar).

I studios är dubbla dörrar standard men det kanske är att ta i ordentligt. Ett alternativ kan ju vara en branddörr med ljudisolerande egenskaper.

En ganska stor "ljudspridare" är om golvet är sammanbundet med övriga golv/väggar i huset. I studios lägger man sk flytande golv som inte har någon anslutande yta mot andra golv/väggar. Även detta är väl lite overkill, men man kan ju se till att grejerna inte står direkt på golvet och surrar.

Att äggkartonger eller filtar eller liknande skulle ha några större ljuddämpande egenskaper tycker jag man ska ta med en nypa salt. Möjligtvis att de skär bort lite toppar i de högre registren. Mer om detta finns att läsa på Studio's forum...
 
Tack för alla goda råd. Jag har precis beställt en packe (5.76m2) med 10cm tjock Parafon ljudisolerande skiva ifrån akustikshopen (se här). Jag tänkte sätta upp denna på taket och väggarna där mina maskiner står. Sedan tänkte jag köpa lite MDF skivor och bygga en "bullerskärm" på hjul som jag kan sätta dessa skivor på också och "bygga" in mina maskiner, sedan gäller det att hålla koll på att det inte blir för tätt och varmt där inne. Möjligen måste jag också installera en eller några fläktar för att ventilera utrymmet. Vi får se hur det går. Jag återkommer med besked om hur det verkar fungera när jag fått det på plats. Om någon har fler råd så mottas de tacksamt.

Angående buller via golvet. Det buller som hörs nu låter i mina öron inte som ett "stomljud" som kommer via golvet. Det låter mer som ett rent fläkt-ljud med en högre frekvens som går via dörr, väggar och de täta trappstegen och vilplanet i taket ovanför mina bullrande maskiner. Golvet är parkett som ligger direkt på en gjuten bottenplatta med lumppapp. Parketten i teknikrummet är friliggande i den mening att den inte är sammanbunden med parkett i andra rum.
 
jaslon skrev:
Men hela iden med teknikrummet är att ha ett rum dit man kan ställa vilka datorer man vill. Jag vill inte ha ett serverrum där jag behöver ha ångest för att det skall bullra för mycket för varje ny leksak som jag ställer dit.

Jag kan inte låta bli; det är ju lätt att vara efterklok men hade det inte varit en smula listigt att haft med riktig kyla och bullerdämpning redan från början i det utrymmet? Att datorer väsnas är ju ingen nyhet... :S
 
Personligen skulle jag ha satsat på sval och tyst elektronik. Eftersom det inte är ett val då du redan har köpt så är alternativ två att byta ut kylningen mot en mer effektiv och ffa tystare. Om du på grund av garantiskäl inte kan byta ut fläktarna så får du angripa serverrummet genom ovanstående tips om rum i rummet. Men en liten brasklapp på vägen, väsnas det och blir varmt så kostar det pengar i form av el. Det blir förmodligen ganska snart en vettig investering att välja komponenter efter värme och ljudnivå jämfört med att ljudisolera ditt teknikrum.

Har mina servrar i källaren där de är den enda värmekällan och som håller nere luftfuktigheten. Den dagen vi flyttar och inte längre kan ha det så blir det till att välja nya chassin och fläktar med omsorg.

Lycka till!
 
Tack för alla goda råd.

Värmeutveklingen kommer vi att ha nytta av. Jag beställde just med tanke på detta ett ventilationsutsug till det här teknikrummet. Luften som sugs ut går sedan till ett FTX aggregat där värmen överförs till inkommande ventilationsluft vid behov (när det är kallt ute). Jag hoppas och tror att upp mot 80% av utsugd värmeenergi kommer att tillvaratas via FTX aggregatet på vintern.

FTX aggregatet har även ett kylpaket kopplat till bergvärmepumpen så att vi kan få frikyla varma dagar. Dock finns ingen direkt koppling till teknikrummet av denna frikyla. Men jag hoppas att det ändå inte skall bli allt för varmt i rummet. Med både NAS servern och switchen igång, men utan belastning, blir det i alla fall idag, när det är sommar och varmt både ute och inne, inte för varmt i rummet utan akustikisolering, men det bullar som sagt en del. Blir hela rummet allt för varmt (>35 grader typ) när jag fått dit alla leksaker och akustikisolerat, så var det ett misstag att inte koppla in någon kyla till teknikrummet.

Att be en husfirma som bara bygger småhus att akustikisolera ett serverrum är nog inte så lätt. Dom hade nog bara skrattat åt mig tror jag. Jag skall försöka fixa till det själv.
 
flikar in en liten detalj här. Ofta väsnas prylarna ganska mycket, och det är inte nödvändigtvis så svårt att byta fläktarna i dem för att få det tystare. Jag hade förut en 3com superstacker som jag ersatte de 3 fläktarna i mot 3 tystare 40 mm. Efter det gick inte ljudet från den igenom den enda gipsskivan som finns mellan mitt 19" rack och vardagsrummet.
Nu har jag precis investerat i en ny 24-portars GBit switch, och den väsnas lite för mycket för min smak.
Problemet man ställs inför är om man vill bryta garantin genom att modifiera dem eller om man ska ljudisolera mera...
 
Hej,
Vill bara inflika ett generellt råd / tips gällande värmen. Vad väldigt många stirrar sig blind på är att det blir varmt. Klart det blir varmt av elprylar som står på. 1 kw el är 1 kw värme. Det går inte att komma ifrån. Vad som är viktigt är att ordna med effektiv cirkulation av luften. kallare luft framför prylarna följt av varm luft som kommer ut ur prylarna som INTE ska blandas med den svalare luften framför. Kan du ordna detta på ett vettigt sätt behöver du nog inte oroa dig över för hög värme. Börjar du däremot komma upp i 2-3 kw på din yta, tja då måste du nog hitta en riktig kyllösning.
 
knyhlen skrev:
Hej,
Vill bara inflika ett generellt råd / tips gällande värmen. Vad väldigt många stirrar sig blind på är att det blir varmt. Klart det blir varmt av elprylar som står på. 1 kw el är 1 kw värme. Det går inte att komma ifrån. Vad som är viktigt är att ordna med effektiv cirkulation av luften. kallare luft framför prylarna följt av varm luft som kommer ut ur prylarna som INTE ska blandas med den svalare luften framför. Kan du ordna detta på ett vettigt sätt behöver du nog inte oroa dig över för hög värme. Börjar du däremot komma upp i 2-3 kw på din yta, tja då måste du nog hitta en riktig kyllösning.
Att se till att grejerna inte suger luft från varandra är bra men ibland hopplöst då alla tillverkare har egna ideer på hur luften ska gå. Vänster/höger ,Höger/vänster, ner/upp fram/bak eller bak/fram. Och vad är sedan vänster och höger på en sak som har anslutninar på både fram och baksida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.