Vi tänkte isolera vår övervåning med cellulosa från Thermocell. 350mm i snedtak och 500mm i taket. Ute har vi betongpannor på bärläkt som vilar på underlagstak av masonite mot takstolarna. Att läsa om cellulosaisolering, isolering i allmänhet, fukt, luftspalter med mera gör en bara snurrigare än innan man började läsa.

Det jag tycker mig läsa att med cellulosaisolering är inte 0.2mm PE folien lag utan det skulle lika gärna gå bra med ett annat material som är mer "diffusionöppet". Jag får också uppfattningen om att luftspalt kan vara i onödan då cellulosan "tar hand om" fukten och låter den inte nå underlagstaket i samma utsträckning. Skulle det finnas en luftspalt verkar det som att den oftast inte tillåter ett tillräckligt flöde av luft för att transportera bort eventuell fukt. Detta är läst på Thermocell's hemsida som i sin tur citerar medarbetare på Statens Provningsanstalt.

Så, tycker ni att jag ska strunta i luftspalten och se mig om efter annat material än den klassiska gamla PE-folien även kallad ångspärr ?

EDIT: Detta hittade jag nu här på byggahus.se
Cellulosamaterial och andra så kallade naturliga isolermaterial har visserligen ingen miljöpåverkan i materialet i sig. Till många produkter används återvunnet tidningspapper till exempel. Men som bindemedel och för att klara belastningar från brand och svamp- och mögelangrepp tillsätts olika ämnen, i vissa fall borsalter. Bor är giftigt och bör inte komma ut i naturen.
Dessa isolermaterial marknadsförs ofta som lämpligt för konstruktioner utan ett plastskikt som diffusionstätning.
– Att det inte behövs en diffusionsspärr stämmer inte. Stommen behöver också ett skydd mot fukt inifrån och isolermaterialen behöver inte mycket fukt förrän svamp och mögel börjar växa. Men det är inte alltid man märker det då det börjar inne i konstruktionen, säger Mihail Serkitjis på Chalmers.
https://www.byggahus.se/bygga/de-vanligaste-isoleringsmaterialen
 
Sätt dit diffplast det är aldrig fel. Plasten gör att det blir riktigt tätt också det blir det inte annars, lite drag letar altid sig in. Jag tycker att du skall ha luft spalt, det är bara bra och det höjer andrahansvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.