Jag är lite kluven till Mosquito Magnet Defender, ärligt talat beror det nog på servicegraden hos reparationsverkstaden just nu. Min första maskin fick spel, ett rökmoln sen dog den, tror det var en mördarsnigel som blev för nyfiken på det elektriska i apparaten. Det löste sig fint på garantin och jag körde ersättningsmaskinen en säsong med bra resultat. Förra säsongen stog apparaten kvar i källaren hela säsongen av olika anledningar. I år när jag tog ut den och skulle starta upp den var den tvärdöd, varken fläkt eller lysdiod gav nåt livstecken först trots att jag bytte eluttag och körde igenom ett par reningspatroner och försökte öppna gasen så sakta som möjligt. Dagen efter satte jag på den igen på chans och då gav lysdioden felmedelande och när jag försökte starta om gav den inget livstecken igen. Så nu är den inlämnad för service i Göteborg, om dom ger mig en schysst deal är jag fortfarande nöjd. Om det kostar en massa är jag missnöjd, inte på funktionen när den funkar men på tillförlitlighet och kvalitet.
 
VI har inga direkta problem med mygg.
Men därimot knott. Massor! Efter 7 på en solig dag så är det kört. Under molninga dagar så är det ansträngande att vara ute oavsett när man går ut.

Hur fungerar MMD mot knott? Alla videos har visat att den plockar mygg. Men hur effektig är den mot knott egentligen?

Mvh

Stefan
 
Småmaskinservice i Göteborg var jättebra att ha att göra med, men billiga delar är det inte.
 
En annan sak är att jag tyckte den har fångat massor av mygg senaste månaden, men nu när jag bytte gas och skulle byta octanoltablett visar det sig att den hade jag glömt !
Så det verkar fungera bra på bara CO2 också ...
 
Hur fungerar MMD mot knott?
Den verkar vara precis lika effektiv mot knott som mot mygg. Jag ställde ut den i en knottsvärm som hade samlas på vår tomt för någon vecka sedan, och den var helt borta på någon timme.

När jag tömmer brukar det vara ca 50/50 mellan mygg och knott i antal. Det enda som är lite lurigt är att det finns en minimal springa i uppsamlingsburken där knotten kan ta sig ut har jag märkt, därför får man vara lite snabb när man tömmer den.
 
... eller så väntar man tills de dött ...
 
Jag är grymt sugen på att göra livet mer uthärdligt här hemma. =) Vissa kvällar är ju underbara när man sitter och dricker öl i kvällssolen, jag kan i viss mån acceptera att det är myggigt men kompisarna måste in i huset när de kommer och börjar äta på en, vissa kan inte ens vara ute när de inte biter, det räcker med att de är i luften...

Så det verkar som att MM tyvärr är en ofärdig produkt som går sönder ofta, sånt orkar jag bara inte med, grejerna ska fungera. Vilken av produkterna verkar vara pålitligast och mest prisvärd i nuläget då?

Och om jag ändå skulle satsa på en MM, hur hanterar de fukt? Ska man se till att de är 100%igt skyddade från regn? Jag tror det är lämpligt att placera den i grässlänten framför huset, får väl bygga ett litet hus den kan bo i om det behövs......

Fråga 2: det finns ju även produkter för att skrämma bort mygg med lukter osv som man använder just när man vill ha det myggfritt, finns någon med erfarenhet av sånt och so har något att rekommendera? Läste om nån form av gasollykta som skulle avge en doft som myggen skydde som pesten.
 
Nu har våran maskin gått sönder igen efter att ha varit i drift i två månader, ska kolla med nya batterier men det verkar föga troligt ...
 
gaffa skrev:
Fråga 2: det finns ju även produkter för att skrämma bort mygg med lukter osv som man använder just när man vill ha det myggfritt, finns någon med erfarenhet av sånt och so har något att rekommendera? Läste om nån form av gasollykta som skulle avge en doft som myggen skydde som pesten.
Vi har en Thermocell som finns om "bärbar" eller lykta - den fungerar bra, kostar runt 300:- har jag för mig.
 
Instämmer - Thermacellen har varit vår räddning denna sommar, den funkar faktiskt.

Köpte på försök en Mosquito Trap AMT-64 på Clas Ohlson, men den funkade dåligt. Fullt av mygg svärmade runt den, men inget gick i fällan. Efter två veckor hade bara botten av uppsamlingskorgen fyllts... Ändå använder den samma doftampuller som en del "stora" modeller.

Det verkar ändå som om de "riktiga" myggfångarna funkar OK om man läser detta forum, så det får nog bli en sådan nästa vår - kanske en Predator...? (kolla www.myggfri.nu)
 
http://www.consumersearch.com/mosquito-traps/reviews

På den här sidan finns en del intressanta testresultat. Mosquito Magnet verkar generellt vara den effektivaste maskinen, dock har den som sagt sina barnsjukdomar och går gärna sönder.

Läser man nummer 7 så hänvisas det till Amazon där konsumenter är missnöjda med MMs korta livslängd medan MegaCatch får lite bättre betyg, mest nöjda är kunderna med SkeeterVac. Jag blir sugen på den nu men priserna är svettiga. :( Ska kolla Ebay.

Min experimentlusta driver mig till att försöka konstruera en egen också. :)


EDIT: Tydligen är det inte en omöjlighet att reparera en Mosquito Magnet själv, hittade en liten guide på http://www.epinions.com/review/Mosquito_Magnet_Liberty_by_American_Biophysics/content_188378287748

Finns också reparationsguider att köpa på Ebay för under 20 dollar med fri frakt från USA.

Dubbeledit...: Hittade faktiskt manualen online nu, finns på http://gra.midco.net/jmanley/ . Utförlig med tydliga bilder.
 
Redigerat:
Tusen tack, precis vad jag behöver !
 
Batterier var lösningen i mitt fall - igen

Det verkar som (och om man läser lite) så trivs MosquitoMagnet Independence inte riktigt på våra breddgrader, när det blir kallt som det var i April/Maj och tydligen i Juli (var inte själv här) så drar den ur batterierna. Det står även i deras material att den inte ska användas under 10deg C ... och det är ju ganska nära det vissa regniga nätter tyvärr. Så man får nog räkna in batterier i LCC också. Och det var 4st "C" Duracell Ultra den drog ur, batterierna är stendöda.
 
Mygg är knappast några problem om man inte bor i Tärnsjö eller liknande. Efter 10 stick är man immun. Värre är det med knotten men har som tur är aldrig sett någon söder om Sundsvall. Hur spikar man ihop en fladdermusholk eller behöver man köpa en skruvdragare för jobbet :) Tidningen Teknik för Alla finns ju inte längre så praktiska byggtips får man klara sig utan.
 
Vi har fladdermöss. Vi har massor med knott.

Går inte att sitta ute efter 8, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.