H
Klart att det ska vara torx. Bättre skall finns inte och lite färg har ingen betydelse och bitsen är bra samt att materialet i skruven inte är för dåligt. Använder torx till allt som det finns skruv för. Kryssskruvarna är ett dåligt påhitt i och med att det finns 2 olika.
 
hokanp skrev:
Kryssskruvarna är ett dåligt påhitt i och med att det finns 2 olika.
Fast när jag skulle riva vår gamla veranda så satt "sidoplåtarna" kring det korrugerade plasttaket fast med någon ny slags properiär idiottorx med 8 kanter ist för den normala 6-kantiga torxen. Game Over i 192-delars bitsamlingen och jag fick montera ner hela träsidorna i ett helt stycke. :@
 
H
LilleNo skrev:
Fast när jag skulle riva vår gamla veranda så satt "sidoplåtarna" kring det korrugerade plasttaket fast med någon ny slags properiär idiottorx med 8 kanter ist för den normala 6-kantiga torxen. Game Over i 192-delars bitsamlingen och jag fick montera ner hela träsidorna i ett helt stycke. :@
Samma skalle som "min"plåtis använder. Använd en fyrkantig bits så funkar det.
 
Många spännnade argument och åsikter kommer fram här märker jag.
En sak som kommit fram som jag själv inte alls tänkte på är utseendet. Där är ju vanlig spårskruv lite mer attraktiv i och med att spåret inte är lika iögonfallande som ett stjärn- eller torxspår. Som nämndes ovan så hade torx på en gammal spis sett helt fel ut.

Själv är jag skadad från bilmekande. Där är torx i princip allenarådande på någorlunda moderna bilar.
Kom att tänka på det här i och med att jag byggt en tillbyggnad till sommarstugan. I princip hela konstruktionen är skruvad med rejäla skruvar med torx. När jag skulle börja skruva golvspån så fick jag dock leta runt innan jag hittade spånskruv med torx.

När jag skulle börja bygga så köpte jag en burk med T20-bits. Är fortfarande kvar på första bitset.

/John
 
H
Har precis avslutat en större renovering. Gjode av med c:a 2000 Biltema skruv 5*90. Gick åt 3 bits från DeWalt. Fördelen med torx är att de tillåter en liten snedställning vilket inte de andra typerna gör. Spånskivan blev det vanliga krysspåret då jag inte hittade med torx för rimliga pengar. Skruvade även ned c:a 1800 spånskiveskruv men här gick det åt ett tiotal bits.
 
hokanp skrev:
Samma skalle som "min"plåtis använder. Använd en fyrkantig bits så funkar det.
Tack för tipset! Ska prova det, vore bra om jag kan montera ner allt ordentligt.
Googlade faktiskt reda vilka som är ansvariga för den 8-kantiga torxen och följande dök upp:
U-nite Fasteners Technology
 
Jag köpte mina spånskruv med torx på Harald Nyborg. Lite dyrare men jag la bara i en tillbyggnad på 14 kvadrat.

/John
 
hokanp skrev:
Kryssskruvarna är ett dåligt påhitt i och med att det finns 2 olika.
Med samma logik är torx ett dåligt påhitt eftersom det även finns TorxPlus samt ytterligare div liknande varianter
 
Säger bara rätt typ av skruv till rätt ändamål..
Tyvärr har spår och kryss mfl fått ett dåligt rykte pga felaktigt handhavande. Det är tyvärr få spårmejslar som är slipade bra.
Det är förvanligt att man kör PH i PZ skruv. Det är vanligt att man kör med slitna bits och mejslar vilket är dömt att förstöra.
Man använder skruv av dålig kvalité vilket medför att toleransen i spåren är felaktig och en riktig mejsel eller bits pga det slinter ändå.
 
Nimajneb skrev:
Torx funkar bara med större skruv
Nej? Jag har mängder med "skitsmå" torxskruvar, typ 2x8mm och liknande.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Eller sluta skruva använd lim....
 
ThomasLindgren skrev:
Nej? Jag har mängder med "skitsmå" torxskruvar, typ 2x8mm och liknande.
Men brukar inte skallarna vara oproportionellt stora? Tänker nog mest maskinskruv här.
 
Nimajneb skrev:
Men brukar inte skallarna vara oproportionellt stora? Tänker nog mest maskinskruv här.
Faktiskt inte. Gäller små skruvar till en laptop, ser ungefär likadana ut som de med phillips.
 
Det som är problemet med små torx är när man använder skruvdragare och ska skruva i t.ex trä...

GLÖM att torx är bättre än PZ kryss i de lägena.

Personligen hatar jag torxskallarna men jag jobbar mycket med dragare och med att skruva trä i trä och där är de fullständigt värdelösa då de sitter dåligt på bitsen...

I andra lägen kanske torx är bättre men inte i detta fallet.
 
H
Paul-Staffanstorp skrev:
Det som är problemet med små torx är när man använder skruvdragare och ska skruva i t.ex trä...

GLÖM att torx är bättre än PZ kryss i de lägena.

Personligen hatar jag torxskallarna men jag jobbar mycket med dragare och med att skruva trä i trä och där är de fullständigt värdelösa då de sitter dåligt på bitsen...

I andra lägen kanske torx är bättre men inte i detta fallet.
Håller inte med. Torx är överlägsen kryss i alla läge. Du kanske använder dålig skruv.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.