Frågeställningen som ovan. Varför finns det fortfarande stjärnformade skruvspår och varför är inte allting torx?

Är torx dyrare att framställa eller är det kanske någon licenskostnad förenat med torx? Torx har funnits väldigt länge och jag är förvånad över att det inte tagit över totalt.

Det finns olika varianter av stjärnskruv (philips och vanlig osv) och jag tror att minst 50% av alla tror att det är samma. Det är 100 ggr lättare att slinta i ett stjärnspår (även med rätt mejsel) än i ett torxspår (hål?). Det är otroligt mycket viktigare hur man håller mejsel eller bits när man skruvar stjärna än med torx.

Enda anledningen till att ha stjärnspår är väl att torx behöver en större skalle än stjärnspår och därför passar inte torx på mindre skruvar. Dock finns det ju gips och spånskruv som är stjärna, sådana gillar jag inte.

/John
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har svårt att se Torx som dominerande på skruvkartan hos gemene man.

- Torx funkar bara med större skruv
- Man är helkörd om man stöter på en övermålad torxskruv
- Istället för att kanske ha 1 stor o en liten stjärnmejsel samt 2 spårmejslar i verktygslådan i lägenheten behöver man plötsligt 6 olika Torxmejslar.
- Torxmejslar funkar inge bra som vare sig syl, stämjärn eller burköppnare.

Däremot i all byggnation med skruvdragare så är det ju inte fel o köra Torx
 
Men vänta nu, ska inte frågan vara: "Varför finns det spårskruv fortfarande ?".
Om vi kunde få bort dom först vore livet mycket enklare.
/A
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
För att det är mycket snyggare när man har synlig skruv! Det är också mycket lättare att rensa spåret från färg när man byter rostiga hörnbeslag på sina gamla fönster.
 
Jag håller med john_l, jag begriper inte varför någon vill ha något annat än torx. Det finns alldeles utmärkta små torxskruvar också. Har faktiskt funderat på att kasta bort alla de skruvlådor jag har som inte är torx - jag använder dem ändå aldrig.

Visst, man behöver olika storlekar. Men besväret att hantera en bitssats vägs helt klart upp av fördelarna.

Övermålningsargumentet är intressant. Har aldrig stött på en övermålat torxskruv, så jag vet inte hur stort problemet är. Kan man inte stoppa i en torxbit som är en eller två storlekar för liten och med hjälp av den låta skruvdragaren rensa bort färgen?

AndHo har givetvis rätt. Nytillverkning, nyanvändning och återmonterning av spårskruv borde förbjudas :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Spårskruv och Philips är helt enkelt mycket vackrare än de apfula torxskallarna.
 
  • Gilla
Händig i hemmet
  • Laddar…
Håller med om att spårskruv är snyggast, så länge ingen stackare till hälften dragit sönder spåret. Phillips (stjärnskruv) är det som är apfult, tycker jag. Torx snyggare i den jämförelsen.

Finns förresten ett rykte om att Phillipsskruven designats för att dras sönder. De första skruvdragarna hade inte ställbart maxmoment som dagens, och därför ville man att skruven skulle ge med sig om man drog för hårt, och konstruerade stjärnspåret. Vet dock inte om det är sant.
 
Redigerat:
Jag renoverade en järnspis där det finns synliga skruvskallar på hällen. I min enfald trodde jag att det inte spelade någon roll vad man använde för skruv, och det blev pozidriv. Det retar mig varje gång jag ser den att jag inte skaffade spårskruv till det. Någon gång kanske jag orkar byta. Jag kan ju tills dess trösta mig med att torx hade varit ännu fulare.

Erik
 
Jag tycker att det är bra med PH2 på t.ex spånskiveskruv och liknande, för den styr sig själv bättre än torx.
Men alla större skruv ska vara torx tycker jag, och utseendet på skruven spelar absolut ingen roll för mig.
 
Det stavas Phillips o inte Philips......
 
StockholmM skrev:
Finns förresten ett rykte om att Phillipsskruven designats för att dras sönder. De första skruvdragarna hade inte ställbart maxmoment som dagens, och därför ville man att skruven skulle ge med sig om man drog för hårt, och konstruerade stjärnspåret. Vet dock inte om det är sant.
Vad jag hört så är det just Philips som uppfunnit den på säg 50-talet för att bara deras egna serviceverkstäder skulle komma in i apparaterna...men jag vet inte.
 
Phillips var väl designad att dragaren skulle hoppa ur spåret vid rätt moment, därav det koniska greppet.
Att Ph vill hoppa ur gör inte så mycket, normalt så trycker man på för att skruven ska börja ta och sedan är det bara att fortsätta trycka.

Ph är koniskt och det gör att skruven sitter MYCKET bättre på bitsen än pozidrive och torx.
Jag skruvar på oländiga ställen alltsomoftast och med Ph vet jag att maskin, hållare och skruv ligger i rät linje.
Pz och torx MÅSTE vara lite glappa och vinglar lätt omkull.

Spårskruv passar bäst som mat åt stålugnarna.

Protte
 
Tänk vad många skrönor det verkar finnas om Phillips skruven.

Sanningen är att den "uppfanns" under 30-talet för att förenkla monteringsarbetet vid löpande banden på Amerikanska bilfabriker.
 
Och därmed har vi ju svaret, john_l måste ha rätt i att det är dags att pensionera en nästan 80-årig konstruktion. Tänk hur mycket det mesta annat gått framåt.

Frågan blir då, vilket är det bästa skruvspår som finns idag? Torx plus? Assy? Min känsla är att vanlig torx är det enda som är tillräckligt accepterat för att vara användbart i praktiken, men jag ser gärna att jag har fel i det :)
 
Har aldrig några problemet med små torx tvärtom.

Har mekat tusentals telefoner där skruvskallarna har vart fyllda med gud vetevad.


Har alltid en t6 med mig på mina resor tex i bilen.
åker jag bort en vecka utan bil så tar jag med en annan.

Den enda anledningen jag kan komma på varför torx inte används så mycket är priset, de har varit några kronor dyrare.

Men nu när läget är något annat så ser man dem mer och mer.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.