Status
Tråden går ej att kommentera.
Rrrrr skrev:
Tänk på att enligt forumreglerna så får man inte svara som hantverkare i detta forum. Och man får rimligtvis då ej heller ställa frågor till hantverkare här.

Akta er så ni inte åker på varningar och blir avstängda!
:) Du har så rätt. Det var m a o en fråga som borde få tona ut i cyberrymden.

Ber er att bortse från mitt tidigare svar. Återgår till att fråga och svara som privatperson och fortsätter att skämmas för min profession.
 
Manberg skrev:
...du kanske är en sån där jobbig kund som ska bjuda på fika och vara trevlig, då drar ju jobbet ut på tiden!
Aha, den beskrivningen stämmer jag in på, och har även trådskaparens erfarenheter av hantverkare till stor del.

En del av lösningen kan alltså va att som kund vara otrevlig och dra av kaffet på fakturan? d^_^b

Givetvis får man vara beredd på att bjuda på arbetstiden för kafferasten, precis som vi andra har betald kafferast på jobbet.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Som jag har skrivit i tidigare trådar - jag förstår att du är förbannad, men var försiktig med att generalisera och dra alla hantverkare över en kant (eventuellt kam). De hantverkare som frekventerar byggahus skall naturligtvis inte behöva skämmas för att du är missnöjd med de hantverkare du har anlitat. Alla hantverkare är inte som de du beskriver.
Instämmer fullkomligt!!!
Har själv varit snickare, gift med en rörmockarinna, har en rörmockare till svärfar och har många vänner som är hantverkare av olika slag..
Du har helt enkelt troligtvis träffat på rötägg, eller haft så pass "krångliga" jobb så att ingen hantverkare har vågat ta åt sig det jobbet för de vet hur mycket mer jobb det blir och troligtvis mycket krångel.. Och det har de inte egentligen tid med..
Därför lägger många hantverkare/företagare av olika slag, på så mycket extra på offerter, för att folk inte ska välja dem... För vem väljer en dyr hantverkare??? :p

O apropå 4h jobb.. DE FLESTA (små)företagare MÅSTE ha ett flertal kunder de jobbar hos samtidigt, så att de går lite omlott sotosay för att det ska gå runt.. De har helt enkelt inte råd och tid att vänta på att de har gjort klart ett jobb i taget, hos en kund i taget..
De behöver få lite rulljans på det hela..därför blir det så att man kanske "hoppar" mellan flera jobb på en o samma dag.. Och det kan jag mycket väl förstå att kunden irriterar sig på!! Men så länge som vi i Sverige inte (oftast iaf) betalar hantverkare veckovis, så kommer inte hantverkare ha varken TID eller RÅD att jobba hos EN kund i taget.. Det är helt enkelt för ovisst...

Där har ni iaf EN hantverkares reflektion över denna STÄNDIGA debatt och smutskastning av flera yrkeskårer.. :cool:


Men visst måste jag hålla med om att det är lite konstigt hur en del kan fakturera så mycket konstiga arbetskostnader o.dyl.. men så länge man inte frågar dem om hur och varför det blivit så, lär vi inte få några bra svar..

Ang. referenser.. Hur många har egentligen KOLLAT UPP referenserna?! Ja menar.. vem anger sina dåliga referenser.. Självklart kommer de ge de positiva.. Här är nåt som funkar bättre.. Fråga en firma inom samma - eller närliggande - yrkeskår om de kan rekommendera någon speciell? "Vem skulle DU anlita om du behövde hhälp?"
De flesta vill INTE befläcka "sin" egna yrkeskår och kommer därmed också berätta om någon DE tycker är bra..

Så gör iaf vi när vi vill ha hjälp med något!
 
Ett problem med referenser kan vara om man tex är nyinflyttad i sitt drömhus och behöver få sitt badrums fixat bums eller om man råkar bo någonstans där hantverkartjänster inte är så vanliga. Alla har, tro det eller ej, inte grannar eller släktingar som renoverar stup i kvarten. Vem vänder man sig då till? Man kanske får tag i en firma som är rekommenderad men som har ett halvårs väntelista och badrummet står och droppar på ovanvåningen? Vad gör man då?

Jag vände mig till en sida med rekommederade firmor, det gick ju käpprätt åt skogen. Det visade sig att jag visste mer om snickerier än de och min kunskap baserade sig då lösryckta meningar ur kollegors renoveringsarbeten.

Eller så kan man få lika intressanta svar som jag fick när jag frågade grannen om tips på elektriker - "näe vet du vad, det drar du ju själv begriper du väl, det skall du inte betala för."
"Ja jo men jag vill ju gärna ha jordfelsbrytare installerad och så..."
"Nej det skall du INTE ha för den bryter bara hela tiden!"
"Eh.... Jo... Ja....Har du sett hur fint havren växer i år....":)
 
Dalbotös skrev:
Ett problem med referenser kan vara om man tex är nyinflyttad i sitt drömhus och behöver få sitt badrums fixat bums eller om man råkar bo någonstans där hantverkartjänster inte är så vanliga. Alla har, tro det eller ej, inte grannar eller släktingar som renoverar stup i kvarten. Vem vänder man sig då till? Man kanske får tag i en firma som är rekommenderad men som har ett halvårs väntelista och badrummet står och droppar på ovanvåningen? Vad gör man då?

Jag vände mig till en sida med rekommederade firmor, det gick ju käpprätt åt skogen. Det visade sig att jag visste mer om snickerier än de och min kunskap baserade sig då lösryckta meningar ur kollegors renoveringsarbeten.

Eller så kan man få lika intressanta svar som jag fick när jag frågade grannen om tips på elektriker - "näe vet du vad, det drar du ju själv begriper du väl, det skall du inte betala för."
"Ja jo men jag vill ju gärna ha jordfelsbrytare installerad och så..."
"Nej det skall du INTE ha för den bryter bara hela tiden!"
"Eh.... Jo... Ja....Har du sett hur fint havren växer i år....":)
Hahah! En så¨n sköning t hantverkare du verkar ha till granne! ;) ja man blir trött på sånna personer som trilskas med "Själv är bästa hjälparen"..!
 
Jag tror han skämdes en stund.
har råkat ut för saker inom vvs utöver det vanliga. Beställt radiatorer genom hantverkare, avtalat modell och mått - OK, säger han, dom kommer inom en vecka. Dom kom inte och kom inte och sen kom han i sista minut men annan fabrikat, andra mått, fästen med avskrapat färg - kunden ställs mot en vägg vintertid. Så kränger man kanske ut det man har på lager?
Tur i otur att jag köpte kranar själv för då vet man vad man får. Men då straffades jag med att man monterade rör med cc160 fast mina kranar hade cc150. Jag la fram saker till montering och påtalade detta Europa cc avstånd i god tid för att slippa mellankopplingar. Resultat - mellankopplingar överallt - förklaring SVENSk Standard är obligatorisk för ny rördragning. Inte nog med det så saknades det plötsligt något litet del i min självköpta duschbatteri (HansGrohe) så han hade en anledning till att vara en snäll räddare i nöden - köra ut och leta.
Kökskranen svensk FMM satt fast bara i 3 månader och det slutade med en översvämning i tvättstugan - övre delen hoppade av och både varmt och kallt sprutade mot taket. Ett underverk att 3 st o-ringar kunde hålla det hela ihop så länge. Visade sej att det saknas 2 mycket viktiga fästskruvar inne i kranen. Glömde han montera dom tillbaka?
Det blev några vändor för att täta droppande rörkopplingar. Efter hans packningsbyte i en MORA Highlevel kökskran kom det ingen varmvatten ut - en besök till att fixa det.
Jag anger märken på mina kranar så jag inte får tillbaka att det var något noname skräp utan svensk monteringsschema.

För att avsluta det hela lyckades han spraya mina ljusa kakelfogar med svart radiatorvatten 1 meter upp på väggar, kladda ordentligt med silikon runt toan ( ingen maskeringstejp) , montera en radiator så att torkens dörr slog i den fast det var mer än gott om plats åt andra hålet och torken stod redan på plats- han sa att det måste vara så ... men ändrade sej - han kanske skämdes just då eller bara saknade en bra förklaring varför måste det vara så dumt placerat.

Vi anlitade en firma som vi var nöjda med sen förr ( egna referenser) men jag har en stark känsla att denna gången fick vi en fel anställd. Det enda han var noga med var att vi ska ringa honom direkt och inte chefen i fall det blir något problem. Blir han inte mer kompetent med tiden så blir han nog tvungen att öppna eget :).
gaia
 
gaia och med detta menar du att ALLA egenföretagare är kassa eller???
 
H
Man löser knappast problemet genom att sopa det under mattan.
Så länge vi har ett system där Lundagrossisten (vid försäljning till privatperson) samt hantverkaren, tar en hundring för en rörkrök som kostar 18:- hos Rinkabyrör så är det bättre att man försäker göra jobben själv.

En boende i närheten kontaktade en enmans grävfirma för nedläggning av dagvattenledning. Det mesta var klart och tid för grävningen nästan bestämd.
Den boende observerade att grävfirmans pris för dagvattenrören var ca. dubbelt så högt som marknadspris. Han föreslog därför att han själv skulle köpa rören och transportera till grävplatsen.
"Jag ringer dig nästa vecka" blev grävkillens svar. Nummerrepresentatör gjorde att grävfirman inte heller svarade på kundens uppringningar och jobbet blev ogjort.

Så länge man fortsätter att gödsla hantverkare med ROT bidrag blir det knappast någon utslagning heller utan även de värsta klåparna blir kvar på marknaden och försämrar ryktet för de som är seriösa.
 
bybackarn skrev:
gaia och med detta menar du att ALLA egenföretagare är kassa eller???
Hur kommer du ens i närheten av den slutsatsen? :rolleyes:
 
Mikael_L
holmertz skrev:
Så länge man fortsätter att gödsla hantverkare med ROT bidrag blir det knappast någon utslagning heller utan även de värsta klåparna blir kvar på marknaden och försämrar ryktet för de som är seriösa.
Jag kan hålla med dig om mycket, men just varför avskaffande av ROT skulle leda till att de oseriösa försvinner kan jag inte förstå.

Då sätter jag personligen mer hopp till mer konkurrens via den fria rörligheten för tjänster inom EU.
 
Jag har tyvärr mängder av dåliga erfarenheter från hantverkare och firmor som aldrig kommer, gör dåliga jobb, osv, osv, osv. Första minnet är från 70-talet när farsan svor ljudligt över att alla de tre snickarna som byggde på huset gav sig av i tre timmar för å hämta en (1) 2 tum 4.

Jag bestämde mig för att göra det mesta själv när vi drog igång vår renovering för tre år sedan, mycket tack vare att jag hatar att bli frustrerad och förbannad på folk som inte håller vad de lovar och som man inte kan kommunicera med. Vid ett tillfälle behövde jag dock verkligen hjälp. 200 m2 svall skulle upp så jag gjorde ett försök och ringde först en snickare som lovade att komma men som aldrig kom, sedan en till som aldrig kom (och som inte svarade i telefonen på två månader, trots att jag känner honom). Sedan kom regnet, och pressenningarna gick åt skogen, och paniken var nära. Till slut var det bara att göra det själv...

Jag vet att det finns mängder av superhantverkare, men jag vågar inte chansa längre, och jag måste säga att det är riktigt skönt att slippa anlita någon extern. Det är så väldigt få grejer som man inte kan göra själv, trots att branschen ständigt försöker skrämma oss gör-det-självare. Bara man är händig, tar det lugnt, läser på noga, och aldig ger upp, så klarar man det mesta själv. Fast det tar en satans tid förstås!
 
Mikael_L skrev:
Jag kan hålla med dig om mycket, men just varför avskaffande av ROT skulle leda till att de oseriösa försvinner kan jag inte förstå.

Då sätter jag personligen mer hopp till mer konkurrens via den fria rörligheten för tjänster inom EU.
ROT eller inte har ingen betydelse då många av de oseriösa skiter i att betala både skatter och moms och på det viset kan de hålla en lägre timdebitering och ändå tjäna mer i slutänden än den seriösa...
Dessutom utnyttjar de dessutom ofta utländsk arbetskraft som de underbetalar vilket gör att de tjänar ännu mer...
 
MathiasS skrev:
Hur kommer du ens i närheten av den slutsatsen? :rolleyes:
Känns som att han tolkar den sista meningen Gaia skrev, precis som jag... ;)

gaia skrev:
Blir han inte mer kompetent med tiden så blir han nog tvungen att öppna eget :).
gaia
Om han alltså fortsätter att vara inkompetent så måste han starta eget... :S
För alla egna företagare är så inkompetenta så de inte kan få anställning eller ???
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Känns som att han tolkar den sista meningen Gaia skrev, precis som jag... ;)



Om han alltså fortsätter att vara inkompetent så måste han starta eget... :S
För alla egna företagare är så inkompetenta så de inte kan få anställning eller ???

Nej snarare för att ingen vill ha honom anställd och således tvingas öppna eget som sista utväg. Så tolkar jag det.
 
Mikael_L skrev:
Jag kan hålla med dig om mycket, men just varför avskaffande av ROT skulle leda till att de oseriösa försvinner kan jag inte förstå.

Då sätter jag personligen mer hopp till mer konkurrens via den fria rörligheten för tjänster inom EU.
på vad sätt då? den konkurrensen tenderar ju bara att konkurrera med lönedumpning och till viss del iofs lägre materialpriser.
Det leder snarare till att dom seriösa aktörerna som gör bra jobb riskerar att prisas ut.

temporära skuttare, slarvjeppar, skattefuskare, prissaltare osv. blir man av med genom att låta bli att köpa deras tjänster!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.