Nyfniken skrev:
De där diskussionerna har väl pågått i 2-3 år. Samtidigt har priserna stigit 10% per år.

Vad menar då dysterkvistarna? "2008 trodde vi på -20%. Nu tror vi att priserna 2008 var lagom, så vi tror på -20%..."
Dra tillbaka klockan/datumet till år 2000/2001 och utgå ifrån dessa års värderingar så ser du hur mycket övervärderingen ligger på. Finns ingen fundamenta för de senaste 10 årens prisuppgångar.
 
Nyfniken skrev:
De där diskussionerna har väl pågått i 2-3 år. Samtidigt har priserna stigit 10% per år.

Vad menar då dysterkvistarna? "2008 trodde vi på -20%. Nu tror vi att priserna 2008 var lagom, så vi tror på -20%..."
Nej, priserna har inte stigit 10% per år. Med den takten fördubblas priserna på 7 år, och så snabbt har de inte ökat. Jag har tidigare länkat till statistik om detta.

Visst har prisökningen diskuterats sen slutet av 90-talet, men pratet om en 20% övervärdering är ganska nytt.
 
lurk12345 skrev:
Nej, priserna har inte stigit 10% per år. Med den takten fördubblas priserna på 7 år, och så snabbt har de inte ökat. Jag har tidigare länkat till statistik om detta.

Visst har prisökningen diskuterats sen slutet av 90-talet, men pratet om en 20% övervärdering är ganska nytt.
Sökte lite och hittade följande diagram:

bostadsbubblan_1981-2009_kpi.png

Länken går till en blog http://cornucopia.cornubot.se/2010/08/svenska-bostadsbubblor-1981-2009.html och jag har inte kollat uppgifterna med andra källor. Men enligt kurvan hade vi samma prisnivå 1999 som 1981. Efter det har priserna gått upp med ungefär 6% per år. Tittar man på hela perioden 1981-2009 har vi en prisökning med 2% per år.
 
lurk12345 skrev:
Nej, priserna har inte stigit 10% per år. Med den takten fördubblas priserna på 7 år, och så snabbt har de inte ökat.
Sant, jag var lite snabb. 7,2% per år de senaste 10 åren. Dvs en fördubbling på 10 år.
 
En intressant approximation av tiden för dubbling av kapital, huspriser är 72 / A där A är tillväxttakten i %. Approximationen fungerar dock inte på höga procental men hyfsat upp till 25%.

Hörde tex att Kinas energikonsumtion gått förbi USAs energikonsumtion trots att den för 10år sedan låg på hälften av USAs. Om man antar att BNP-tillväxt och energikonsumtion korrilerar får man att denna uppgift stämmer väl. Om Kinas tillväxt årligen varit 10% i genomsnitt och USAs 3% får man en relativ tillväxtpå 7% vilket precis som i Nyfnikens bidrag ger en (relativ) dubbling på 10år.

Kanske onödigt vetande men bra om man inte har ett excelark eller en miniräknare i närheten.

//Investor

http://wheredoesallmymoneygo.com/the-rule-of-72/
 
Redigerat:
Investor skrev:
Om Kinas tillväxt årligen varit 10% i genomsnitt och USAs 3% får man en relativ tillväxtpå 7% vilket precis som i Nyfnikens bidrag ger en (relativ) dubbling på 10år.


//Investor

[länk]
Jag förstår inte vad din siffra 7% skall visa då siffrorna 10% och 3% inte beräknas på samma utgångsvärde.
 
"Hörde tex att Kinas energikonsumtion gått förbi USAs energikonsumtion trots att den för 10år sedan låg på hälften av USAs." = utgångsvärde.
 
loffes skrev:
Skulle man få 38 000kr/kvm för huset skulle jag flytta imorgon...


EDIT: Ibland kommer inte signaturen med "Bor i hus, Järfälla"
Well en villa i järfälla ligger på mellan 28-35 kkr i nromala fall - så det är inte långt därifrån :)
Tyvärr måste du ju köpa ngt nytt för samma peng dock :(

/K
 
Byggarne skrev:
Dra tillbaka klockan/datumet till år 2000/2001 och utgå ifrån dessa års värderingar så ser du hur mycket övervärderingen ligger på. Finns ingen fundamenta för de senaste 10 årens prisuppgångar.
Varför inte 2005 eller 2006 eller 2002 ?
Varöfr skulle just 2000/2001- åren efter it-kraschen, gälla som utgångspunkt ?
/K
 
klaskarlsson skrev:
Varför inte 2005 eller 2006 eller 2002 ?
Varöfr skulle just 2000/2001- åren efter it-kraschen, gälla som utgångspunkt ?
/K
För att tillväxten och inflationen sen 2001 har varit ganska låg. Det är ju helt ok om huspriserna följer övrig prisökning i samhället, men nu står det verkligen ut som något märkligt...
 
Nyfniken skrev:
"Hörde tex att Kinas energikonsumtion gått förbi USAs energikonsumtion trots att den för 10år sedan låg på hälften av USAs." = utgångsvärde.
Fortfarande inte samma utgångsvärde.
 
AkutLumbago skrev:
Fortfarande inte samma utgångsvärde.
Vad utgångsvärdet är är irrelevant. Om USA har 200 och Kina 100 eller USA har 56970 och Kina 28485 gör detsamma. Resultatet blir detsamma. Det är det som är hela poängen.
 
billy_baver skrev:
Om -MH- är så himla ung .... hur kan han då så tvärsäkert hävda att "30-regeln" är ren lögn? ;)
"I read it from a book!"!
 
Det pratades om de orimliga huspriserna för tio år sedan (de som Byggarne anser vara sunda) när jag köpte hus första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.