Hej!

PROLOG
Nu har jag och min sambo köpt hus och med iver och glädje (oroliga nätter och snäva kalkyler) försöker vi renovera våran trävilla som är byggd 1924.

Just nu sitter jag här vid datorn med jord under naglarna och skavsår i armbågen efter att jag grävt upp jord från de gamla dräneringsrören av betong. De tidigare ägarna hade löst fuktproblemen i hörnen genom att täta rören med jord, och med avfuktare. Vi har fått tips om att inte dränera utan att testa spola rent rören, fylla singel i diket runt huset och lägga på trädgårdsplattor. Idag har jag fått två av fyra rör att fungera, det var de två närmast dagvattenbrunnen. Imorgon ska jag ringa spolobilen för att kolla om de kan spola rent resterande två rör.

Utöver "regnvattenrören" finns troligen en dränering som ligger under bottenplattan, jag kan se utloppet in till dagvattenbrunnen men när det regnande häromdagen såg jag ibget flöde in i brunnen.

Våran källare är torr och fin, luktar fräscht och har många fönster då den bara ligger delvis under marken. Planeringen är att källaren ska målas, lite kakel på innerväggen och trall på golvet. Det ska användas till bad, bastu och tvättstuga.

FRÅGA
Problemet med fukt finns längst ner i hörnen i källaren. Dräneringsrören för regnvattnet ligger inte så långt nedgrävda som till den nivå där fukten finns, så de kanske inte är problemet?

Vet någon varför vi har fukt bara i hörnen och hur vi åtgärdar detta?


Mvh Carina och Mattias
 
Är inte dränering till för grundvatten, medans dagvatten skall ta en annan väg?
Jag vet inte, men man blandar oftast ihop två typer av vatten som vill angripa grunden.
 
Du har säkert rätt...det är inte det enklaste för mig att beskriva mitt problem. Hoppas någon kan försöka hjälpa mig att förstå det jag inte förstår :)
 
fattar inte riktigt det här med övre o nedre drän rör har inte sett detta nångång,,fattar inte vitsen, men är det stopp i de övre som du skrev så är det väl i hörnorna stoppen är som värst o skev passform vid böjen, tänker jag o vattnet kanske läcker ned o går i väggent. dränrör i betong e det vanlig stamledning som lagts med springa eller???för inte går stuprören ner vi fukthörnen???
 
pette skrev:
fattar inte riktigt det här med övre o nedre drän rör har inte sett detta nångång,,fattar inte vitsen, men är det stopp i de övre som du skrev så är det väl i hörnorna stoppen är som värst o skev passform vid böjen, tänker jag o vattnet kanske läcker ned o går i väggent. dränrör i betong e det vanlig stamledning som lagts med springa eller???för inte går stuprören ner vi fukthörnen???
Jag ska föröka förklara lite bättre. Som ett annat svar på mitt inlägg antyder så är nog de övre rören som jag skriver om till för att leda bort regnvattnet som kommer ner i stuprännorna. Tror att det kallas för dagvatten. Vi kommer att försöka spola rent dem för att se om det systemet börjar fungera på nytt. Troligtvis finns det stopp och springor i hörnen och då kan man anta att regnvattnet letar sig neråt till hörnen men vi tänkte ge dem en chans. Alternativt kan vi kanske gräva upp dem och lägga nytt för dagvattnet?

De tidigare ägarna har dock inte använt sig utav dessa dagvattenledningar utan istället lett bort vattnen en bit ut på gräsmattan med plaströr. Av den anledningen funderar vi på om problemet med våra fuktiga hörn inte har med dagvattnet att göra utan med den dränering som ligger under bottenplattan. Men då borde väl hela källaren vara fuktig?

Mvh Carina :)
 
och de blev inte mer fukt i hörnen när ni spolade?
om de tidigare ägarna t"tätat dagvattenrören med jord" kanske det inte e så bra o koppla in dem, de kommer förmodligen läcka o göra grunden fuktigare förr eller senare.. man kan hålla på o smådutta o fixa men risken e att det drar ut på tiden o man inte hittar felet o det blir dyrare o ännu mer o göra. hittar ni inte "felet " direkt skulle jag nog dränera om o lägga nytt dagvatten system på samma gång då vet man hur det ser ut o e gjort o kan va säker på att de funkar. låter inte som det e gjort på länge.
o samtidigt passa på o fixa det ni vill på tomten.....
 
pette skrev:
och de blev inte mer fukt i hörnen när ni spolade?
om de tidigare ägarna t"tätat dagvattenrören med jord" kanske det inte e så bra o koppla in dem, de kommer förmodligen läcka o göra grunden fuktigare förr eller senare.. man kan hålla på o smådutta o fixa men risken e att det drar ut på tiden o man inte hittar felet o det blir dyrare o ännu mer o göra. hittar ni inte "felet " direkt skulle jag nog dränera om o lägga nytt dagvatten system på samma gång då vet man hur det ser ut o e gjort o kan va säker på att de funkar. låter inte som det e gjort på länge.
o samtidigt passa på o fixa det ni vill på tomten.....

Dagvatten systemet har aldrig tidigare blivit spolat och jag tycker att det kan vara vårt att testa spola rent dem. De två rör som jag spolade rent igår verkar då fungera. Nu ska jag ringa spolbilen för att försöka få igång hela systemet :)

Jag har läst att man ska dränera om det finns sådana fuktproblem att vattnet stått eller står i källaren vid perioder av regn eller när det är mycket smältvatten. Sådana problem har inte vi och vi har inga ambitioner att tilläiggsisolera eller inreda källaren med organiskt material. Det hade varit fint att åtgärda de fuktiga hörnen på ett enklare sätt än att dränera.
 
Jag tycker absolut att ni skall spola rent dagvattenrören. Det är ju som du själv säger inte säkert att det är det men OM så är det en betydligt mindre åtgärd än att dränera om.
 
Vi verkar ha något liknande runt vårt hus. Dagvattenledningar (i plast) en bit ner i jorden. Men sedan dessa lades har hängrännorna gjorts om så det verkar vara färre stuprör nu än tidigare vilket lämnar en del rör som stick upp och att en av stuprören inte är ansluten till ledningen utan leder med hjälp av ett plaströr ut vattnet en bit på gräsmattan.

Jag tror inte vår källare är dränera sedan huset byggdes -36. Men källaren är hyffsad torr. Vi har tur att marken i sig är väldigt dränerande. När regnet öst ner en längre tid så märker jag dock att det blir lite fuktiga i källaren. Och just hörnen verkar vara en känslig punkt. Vid ett tillfälle hade vi en hög med mattor liggandes i ett hörn. När skulle flytta dem var de lite sura och luktade sunk.

Eftersom du har gamla betongrör och dessutom inte verkar vara säker på att de fungerar som de ska skulle jag nog rekomendera att du gräver upp dem och lägger ner plaströr. Det är säker några timmars arbete, men en obetydlig kostnad jämfört med att dränera källaren.

Jag tycker att vår källare är tillräckligt bra dränera för det ändåmål den har och ska ha. Ungeför detsamma som ni tänkt er.
 
Nu har spolbilen varit här och vi har fått fria vägar i alla dagvattenledningar, eller vad man nu kallar dem :S Han spolade även en 20 meter in i dräneringen som ligger under bottenplattan och fick bort ett stopp i den. Svårt dock att säga om det ligger fler stopp i den dräneringen. Dagvattenledningar funkar iaf och jag har återförslutit stuprännorna till den. Spolgubben trodde att det fuktproblem som finns i hörnen kan bli bättre nu, bara att vänta och se.

Om det inte fungerar har vi funderingar på att testa lägga enny dagvatten dränereing nästa vår. En av de dagvatten dräneringar som finns nu är en nyare variant då den är i plaströr men restrerande är i betongrör eller ngt liknande. I plaströret verkar det finnas lite slam kvar eller så är det en dålig lutning på, man kan se lite vatten ligga kvar i den men det mesta rinner bort.

I våran dagvattenbrunn där man ser dagvattenledningar och dräneringen mynna ut tänkte vi mäta vattennivån för att kolla hur den ligger i förhållande till bottenplattan. Om det ligger långt under borde nog inte dränering vara lösningen på vårat fukt i hörnen problem.

Nu ikväll ska jag rensa borta allt ogräs och alla blommor som växer i det lilla diket runt huset. Sen blir det till att köpa singel som jag ska fylla runtom huset och trädgårdsplattor som vi lutar mot singlet. Ett inlopp i ett hörn av dagvattenledningen är trasigt så där ska jag hitta på någon finurlig lösning :-D

Mvh Carina
 
visst hittar ni problemet o löser det så e ju det kanon, men det låter som det e lite halvprovisoriska lösningar som det e, sen är det ju så att dränerar man om lägger man ju inte bara ner dränering o fyller igen. utan man ser ju till o hindra fukt o stå i kontakt med grunden genom att tex använda platon eller dränerande isol. skivor. risken e att ni under flera år kommer göra åtgärder en o en åt gången o ändå kommer problemen tillbaks efter ett tag. Man vet aldrig hur det ser ut i backen.
känns lite för mej som att lägga om halva taket.....
e också lite skeptisk till att de tidigare ägarna installerar avfuktare om de tror lösningen e så enkel som att spola genom rören.....har ingen aning om hur grunt dagvattenrören ligger men det e ett bök o byta oftast med inverkan på tomten, gräver man upp o fuktsäkrargrunden o lägger ny dränering går det på några timmar att lägga nytt dagvattenrör o e ingen extra förstörelse på marken.....
 
Det är sant att våran lösning kan vara provisorisk om den ens börjar fungera. Etersom vi inte ska inreda källaren utan bara måla med exempelvis kalkfärg, bygga bastu i ett av de torrare utrymmena vid innerväggen och kakla en del innervägg så kommer vi att kunna hålla bra koll på om fukten tränger igenom igen eller ännu mer ännu och då tänker vi dränera.

En annan anledning till att vi inte vill dränera är att vi tänkt göra en områdesdränering om det behöver dräneras. Detta innebär att man gräver ner dräneringsrör ca 3 meter ifrån huskroppen och det skulle innebära att vi inte lägger på fuktspärr, isolering etcetra på ytterväggen. Vårat hus har en svag lutning och våran besiktningsman rekommenderade en områdesdränering med tanke på sättningsrisken, eller vad det nu kallas, att huset flyttar sig :)

Än så länge känns det som att ingen gett en bra förklaring till de fuktiga hörnen, så just nu känns det inte som om att dräneringen inte är probelemet. Våran besiktningsman sa att vi inte skulle dras in i dräneringshysterin utan försöka med andra lösningar då han ansåg att källaren är så pass fin som den är. En dränering för oss skulle ändå kosta ca 150 000.

FRÅGA
Idag har jag mätt avttennivån i våran dagbrunn. Den ligger ca 200cm nedanför nedre delen av fönsterkarmarna som finns i källaren. Mätt inomhus är det 140cm från nedre fönsterkarmen till golvet i källaren. Bottenplattan är troligtvis inte så tjock då den förra ägaren sagt det. Vi räknar med en bottenplatta på 30cm, då är vi uppe i ett mått på 170cm och 30cm nedanför finns då vattennivån som syns i brunnen. Ligger den för nära, någon som vet?

Mvh Carina
 
GREGOLINA skrev:
Våran besiktningsman sa att vi inte skulle dras in i dräneringshysterin utan försöka med andra lösningar då han ansåg att källaren är så pass fin som den är. En dränering för oss skulle ändå kosta ca 150 000.
Mvh Carina
Tycker om ordet "dräneringshysteri" för det är precis så det är ibland :). I många fall tror folk att man löser alla problem med en omdränering och blir sen besvikna att väggar längst golvet är inte snustorra trots att dom dränerat.
I ert fal med huset som rört på sej kan det vara en risk att torka marken för mycket. När vatten försvinner ur sanden så kan markens bärighet ändras till det sämre och det är inte värt risken.

Man kan ju hantera moderat fuktvandring med en avfuktare eller bättre uppvärmning och ventilation så att fuktvandringen blir mindre synlig. Er källare verkar inte vara en fuktgrotta . En klok besiktningsman har sparat en hel del pengar för er, tror jag :)
gaia
 
gaia skrev:
Tycker om ordet "dräneringshysteri" för det är precis så det är ibland :).

Man kan ju hantera moderat fuktvandring med en avfuktare eller bättre uppvärmning och ventilation så att fuktvandringen blir mindre synlig. Er källare verkar inte vara en fuktgrotta . En klok besiktningsman har sparat en hel del pengar för er, tror jag :)
gaia
Jag har väntat på ett svar från dig då jag läst en del tidigare inlägg som du skrivit och du verkar klok och kan tänka i andra banor än dränering ;)

Jag tycker också att våran besiktningsman verkade klok, landad och vettig. Han sa säkert tio gånget att jag är klok, så honom gillar jag :D Idag har vi påbörjat det arbete som han föreslog, dvs ta bort ogräset, fylla på med singel och ställa lutande trädgårdsplattor runtom. Senare planerar vi att ändra marklutningen på framsidan av huset då den lutar lätt inåt eller rakt mot huskroppen. Det är även de två hörn som finns på framsidan av huset som är blötast i källaren.

De lösningar som du föreslår med avfuktare, värme eller bättre ventilation är intressanta. Vi har funderat på avfuktare men det jag läst är att den går igång när luftfuktigheten är hög och att man ska hålla dörrar och fönster stängda. Undrar om det passar sig i en källare med många fönster? Jag tänker mig att rummet aldrig blir riktigt torrt då den naturliga fuktigheten i luften kommer in genom de dåliga fönster som vi har i källaren?

Gaia, har du någon bra teori om varför just hörnen i våran källare är utsatta av fukt?

Mvh Carina
 
"Slammet" i era dagvattenrör är troligtvis rester från exempelvis löv som åkt med ner och förmultnat. Se till att ha en ordentlig lövrens på stuprören och se gärna över hängrännorna på hösten och rensa dessa från löv så att det inte blir för mycket gojs där nere i rören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.