Som sagt måste jag alltså bekänna min tidigare okunskap då jag nyligen hade en uppenbarelse om hur man faktiskt använder en tumstock. Här har man fnulat omkring i flera år och renoverat och så vidare och så blir jag slagen av häpnad då min sambos lillebror, som jobbar som plåtslagare, verkligen visar mig hur man använder tumstocken för att ta ut vinklar.

Nu skrattar säkert halva forumet men jag fattar inte varför inte denna funktion berättas av snickare, i byggshoppar eller att det finns en manual för oss som inte är uppvuxna på en gård eller gick bygglinjen, hade en förälder eller morfar som överförde denna livsnödvändiga kunskap.

Jag drar nu mitt strå till stacken och lägger upp en bild på hur man använder tumstocken för att mäta vinklar, om det nu är någon som inte visste detta. Om alla redan vet så fick ni iaf ett gott skratt! (den bjuder jag med en smula skam på.)

Jag kommer numer aldrig att lägga ifrån mig tumstocken och jag inser varför den överlevt så länge.

Mvh,
//H
 
  • tumstock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Musaj och 1 till
  • Laddar…
Tycker att jag är rimligt snickarkunnig, men detta hade jag ingen aning om.

Stort tack för upplysningen! :)
 
  • Gilla
Jen75
  • Laddar…
Delar mer än gärna med mig :).
Det är det nog så att man endast får ut refernspunkten, alltså tex. 68cm, (och inte själv vinkeln, tror jag, måste ringa sambons bror o kolla) vilket gör att man kan stå på stegen och ta ut den vinkel, fälla ihop stocken för att sedan veckla ut tumstocken på samma sätt där nere och skära gipset, regeln, eller vad det nu kan vara.
 
Har sett en lista på de vanligaste vinklarna/måtten men kommer inte ihåg var.
 
  • Gilla
Rojlass
  • Laddar…
Hade du haft rätt hade det ju varit smart...
På min visar den 57,5 när vinkeln är 68 grader.
 
:D behöver alltid veta vinkel i grader? oftast vill man bara överföra från ett plan till motsvarande del
har man bra minne kan man memorera de vanligast förekommande vinklar90-60-45....
d^_^b
 
Vissa stockar har markering för 90 grader men då viker man ner den längre och omlått och får då 90 greder där.
 
Den vanliga skalan kan ju inte fungera såsom skissen visar, men man skulle ju kunna lägga in en sådan skala! Istället för tumgraderingen t.ex., den är det väl ingen som använder längre.
 
@ havaard: Själva hjälpen för mig är inte ju att få fram graderna/skalan, (ex 47grader), utan det viktiga är att få fram själva vinkeln, därefter så klappar man ihop tumstocken, går till sågbordet och fäller ut tumstocken med referensnummer från måttet och så markerar man det som skall skäras, sågas eller liknande...ovärdeligt för mig iaf

@ StockholmM: Vilken affärsidé...det är bara köra på. jag blir din första kund om du löser det :)
 
  • Gilla
Betong24
  • Laddar…
Problemet är att man kan inte få en tumstock att ligga kloss så det får bli en uppskattning hur man än gör.
Jag föredrar smygvinkeln i alla lägen.

/Kent
 
Jag hade hört talas om att man kunde få fram vinklar men har aldrig listat ut hur. Så tack för det!

Men jag är mycket nöjd med en annan baskunskap från snickare som jag lärt mig. Nämligen hur man får en rät vinkel. Det är bara att använda Pytagoras sats. Det enda som i detta sammanhang är viktigt att komma ihåg är förhållandena 3-4-5. Vill man ha en stolpe som står rakt i förhållande till marken kan man ju enkelt fästa en 200 cm bräda 160 cm upp på stolpen och 120 cm ut från stolpen i marken. Självklart när man vet det.
 
@ Snickarboden: Du har helt rätt i att det blir inte på nano-nivå men tillräckligt för tillämpat byggande iaf för mig och många andra kanske :p . Man kan dock få tumstocken att ligga kloss på ena vinkeln genom att fälla ut ytterligare en del av tumstocken som bilden visar (röda pilarna). Ska kolla in smygvinkeln, det va ett bra tips.

Mvh,
//H
 
  • Tumstock2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
på landet skrev:
@ havaard: Själva hjälpen för mig är inte ju att få fram graderna/skalan, (ex 47grader), utan det viktiga är att få fram själva vinkeln, därefter så klappar man ihop tumstocken, går till sågbordet och fäller ut tumstocken med referensnummer från måttet och så markerar man det som skall skäras, sågas eller liknande...ovärdeligt för mig iaf
Ok, nu är jag med.
 
Kallas även för att man tar "smygen"
 
Jag fick ett annat tips av min svärfar på hur man kan få fram vinklar med tumstocken. Få se nu om jag kommer ihåg rätt...

Mät ut 1440 mm på ena "benet" från vinkelns spets. Därifrån mäter man sedan vinkelrätt avståndet till det andra "benet" i tum. Det ska bli samma som vinkeln.

Har aldrig testat själv, och har ingen tumstock nära att testa med just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.