StockholmM skrev:
Den vanliga skalan kan ju inte fungera såsom skissen visar, men man skulle ju kunna lägga in en sådan skala! Istället för tumgraderingen t.ex., den är det väl ingen som använder längre.
Jag har en sådan tumstock! Kan kanske kasta upp en bild om någon är intresserad... och jag får tummen ur...

Ja lägg gärna upp,
det här är ju riktigt intressant med flera andra snickartrix också

snickarboden skrev:
Jag föredrar smygvinkeln i alla lägen.

/Kent
Håller med om det men smygvinkeln är tyvärr också en bidragande orsak att snickarbyxorna alltid är så f_nat tunga att de jämt vill ramla ner...

"Vinkel med tumstocken" minns jag att en plåtslagare visade mig för en 20-25 år sedan. Enligt honom gjorde plåtisar alltid så.
Han skulle bocka till ränndalar till mig, och det han var ute efter var att få med sig vinkeln från mitt tak hem till sin verkstad, inte att mäta den exakta vinkeln i grader.

Jag har tidigare sprungit på en omvanlingstabell för vinkelmätning med tumstock och idag lyckades jag hitta den igen.
Urklippet kommer från ITEMS montagebok

• tumstocksvinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
WestPete och 2 till
  • Laddar…
JAR skrev:
Jag har tidigare sprungit på en omvanlingstabell för vinkelmätning med tumstock och idag lyckades jag hitta den igen.
Urklippet kommer från ITEMS montagebok
Excel med funktionerna Atan, sin och cos är också en ren guldgruva för snickarmätningar.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.