Hej! Jag testade en kombination av Daniel_n/bygga_Bo/Mats Bengtssons förslag om featherboards i helgen, det funkade riktigt bra. Jag tog featherboard+fäste från CMS OF-1010, borrade ett hål i CMS-GE och gängade det med M6-gänga.

Vi får se hur länge gängorna håller i aluminiumgodset, släpper det så borrar jag nog upp hålet och fäster en M6-mutter underifrån på något sätt.

/fth
 
  • IMAG1744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG1745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat sätt att fästa tillbehör på CMS borde vara att köpa ett Kapex-tillbehör "AB-KS" enligt bild. Det fästs i V-spåret som en liten bordsbreddare, och har ett t-spår.

Är det någon som har testat detta?

Priset kanske avskräcker dock, listpris enligt festool.se är 575:- ex moms...

/fth
 
  • AB-KS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående egentillverkad fräsbordsmodul så gick jag och köpte en 4 mm alumiumplåt och lät dessutom dem kapa till den exakt i storlek för att passa i CMS-bordet.

Återstår nu att på www.wiberger.se eller liknande köpa några plastliknande saker för att spänna fast skivan i höger och vänsterkant. Någon som har förslag?

Monteringen av fräsen kommer ske enligt tidigare presenterad modell (två eklister på undersidan).

Bilder kommer när allt är klart
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag är fortfarande nöjd med CMSen.
...
Det som till slut hände blev att jag köpte ett extra breddningsbord (inte det första, utan ett till). Detta för att CMSen inte klarar att såga 60 cm breda saker mellan anhåll och klinga utan detta extra extra breddningsbord.
Tack för all information i denna tråd som starkt bidragit till att jag nu bestämt mig för att investera i CMS, med såg och fräs.:)

Tänker mig att skaffa förlängningsbord, justerbord och längdanslag. Något mer tillbehör som är viktigt för att jag ska bli nöjd? Förvaringstornet skippar jag, borde vara enkelt att bygga ett eget.

Jag vill gärna kunna såga 60 cm breda saker, och fick intrycket i denna tråd att det gick att lösa med att ha två breddningsbord. Men min ÅF säger att man bara kan ha ett breddningsbord... har jag missförstått något, vad är det som gäller?

Tacksam för hjälp.
 
StockholmM skrev:
Tack för all information i denna tråd som starkt bidragit till att jag nu bestämt mig för att investera i CMS, med såg och fräs.:)

Tänker mig att skaffa förlängningsbord, justerbord och längdanslag. Något mer tillbehör som är viktigt för att jag ska bli nöjd? Förvaringstornet skippar jag, borde vara enkelt att bygga ett eget.

Jag vill gärna kunna såga 60 cm breda saker, och fick intrycket i denna tråd att det gick att lösa med att ha två breddningsbord. Men min ÅF säger att man bara kan ha ett breddningsbord... har jag missförstått något, vad är det som gäller?

Tacksam för hjälp.
För att klara 60 centimeter med längdanslaget behöver du två breddningsbord. Det är sant som din ÅF säger att det inte finns en komplett lösning för att sätta på förlängningsbord nummer två, men det som skiljer är minimalt. Förlängingsbord nummer två passar in på sidan av nummer ett på samma sätt som nummer ett passar in på sidan av CMS-basen.

Men nummer ett har sedan två skruvar med stag som fästs i sidan av CMS-basen för att hålla det helt vinkelrätt, men det finns det inte uttag för till nummer två.

Därför skruvar du av nummer tvås två stag, hittar därmed två färdiga fästen för rörliga ben, och sågar två ben av trä till lämplig höjd. Srkuvar fast dem i de två fästena, samt sätter en lagom fot på.

På bilderna ser du det extra bordet, och ett av benen (enklast möjliga, träbit med hål i upptill för CMS, nertill för en skruvbar fot). Du ser också en sak jag köpt till, ett extra vinkelanslag. Köp det inte om du inte behöver det, men håll det i huvudet så kommer du att inse att du ofta kan lösa något med det, speciellt vid fräsning.

--- Mats ---
 
  • Festool-CMS-with-double-extension-and-leg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool-CMS-with-double-extension-and-two-angle-distances.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Aha! Nu förstår jag hur man gör med två breddningsbord, stort tack Mats för det utförliga svaret!

Antar dock att mätskalan på det andra bordet då blir oanvändbar.

Ett alternativ till alltihop skulle möjligen kunna vara ett mutlifunktionsbord med MDF-hålskiva och tillhörande CMS-påhäng? Alltså en MFT/3 och en MFT/3-VL. Känns stabilare än dubbla bord på hemmatillverkade ben, men samtidigt blir det mycket klumpigare om man ska flytta runt grejorna. Och problemet med mätskalan blir ju ännu större, eftersom MFT inte har någon mätskala alls, tror jag.

Tack för tipset om dubbla vinkelanslag vid fräsning! Än så länge begriper jag inte när jag ska använda det, men jag har på känn att det skulle kunna vara nyttigt i något läge :)
 
StockholmM skrev:
Aha! Nu förstår jag hur man gör med två breddningsbord, stort tack Mats för det utförliga svaret!

Antar dock att mätskalan på det andra bordet då blir oanvändbar.

Ett alternativ till alltihop skulle möjligen kunna vara ett mutlifunktionsbord med MDF-hålskiva och tillhörande CMS-påhäng? Alltså en MFT/3 och en MFT/3-VL. Känns stabilare än dubbla bord på hemmatillverkade ben, men samtidigt blir det mycket klumpigare om man ska flytta runt grejorna. Och problemet med mätskalan blir ju ännu större, eftersom MFT inte har någon mätskala alls, tror jag.

Tack för tipset om dubbla vinkelanslag vid fräsning! Än så länge begriper jag inte när jag ska använda det, men jag har på känn att det skulle kunna vara nyttigt i något läge :)
Mätskalan på det andra bordet blir oanvändbar. men det finns gott om trådar här om mätskalor man kan köpa och klistra på, och även det andra bordet innehåller ju en hållare för mätskala som kan justeras med skruvar, så det är lätt löst. Om du köper CMSen lär du dig snabbt att du inte alltid låter dess delar sitta ihop, du tar av delar då och då (justerbordet tar jag av oftast för att få på ett fast vinkelanslag istället. Skenan på längdanslaget kan skruvas halvt av så att man får ett stopp som inte fortsätter i höjd med klingan). CMSen är otroligt flyttbar om inte förlängningarna sitter på (i själva verket är det väl breddare vi pratar om). Lite grand går CMSen att flytta även med båda breddarna på (tack vare att benen för extra breddaren sitter lite löst, de justeras rätt genom att lyfta på det extra breddningsbordet, så de vertikaljusterar sig själva). Faktum är att med den extra breddaren är CMSen lite stabilare än utan (lägger du tyngd längst ut på kanten med bara en kan bordet vippa, med en extra breddare med ben kan det inte hända). Dock ser jag inte CMSen som en arbetsplats för annat än modulerna, letar du efter ett arbetsbord samtidigt är CMSen lite liten, lite för klen, och värst av allt, i aluminium. Har man CMS behöver man egentligen även ett annat bord. Gäller nog alla bordssågar och liknande, men vill ha ett arbetsbord till för annat arbete.

MFT3 ser jag inte som stabilt nog för handverktygsarbete, Inte lika lämpligt för transport som CMSen. Sist jag tittade på MFT hade festool upprepat sin princip att sedan de övergav den gamla bas-modulen skall inga nya produkter passa ihop med några av de gamla, det vill säga längdanslaget går inte att använda mot MFTn (det har en annan längd än alla gamla sågbord). Så längdanslagets användning för snabbinställning av sågbredd, med bibehållen placering tack vare stöd i bakkant, samt justerbordet (som jag inte vet om det passar på MFT3-VL) är de två absolut största plusen med CMSen (justerbordet är bra även för fräsning).

I själva verket är MFT nog det mest lättkopierade Festool tillverkat, och den första (egentligen enda) pryl från Festool jag lovade mig själv att inte köpa (men uj vad fin deras nya carvex är, sett mycket om den utan att förstå plusen förrän jag råkade vara i affären för första gången på månader). MFT-bords-kopiering finns det gott om trådar om i forumet. Själv har jag byggt en torsionsbox som råkar ha exakt samma innermått som en lös MFT platta från Festool. Jag har trots det en egen skuren spånsikva i boxen. I och för sig gott om hål i den, men inga av dem försöker sitta i precision för att skapa 90 grader kapningar. Fokuset för det bordet är mer stabilitet till stöd för handverktyg plus skivkapning av stora skivor, Så går du för en lösning via MFT3 rekommenderar jag dig att kolla vilka delar till CMS som fakiskt går att använda, och praktiskt känna efter om MFT3 ihop med VL blir en användbar kombination.

--- Mats ---
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Tack för mycket kloka tankar. I min enfald trodde jag att MFT:n rakt av kunde nyttja samma tillbehör som CMS, förstår nu att så inte är fallet.

Då blir det CMS med, till att börja med, ett breddningsbord. Så får jag köpa till ytterligare ett och bygga ben enligt din modell om jag känner att jag behöver det. Om det inte är alltför mycket 60cm-sågning kan ju skenorna lösa det ett tag i alla fall.

Tack också för info om mätskalan, då förstår jag att det inte är något problem.

Spännande nu när jag vet att jag har bestämt mig - då är grejorna inte långt borta :)
 
StockholmM skrev:
Tack för mycket kloka tankar. I min enfald trodde jag att MFT:n rakt av kunde nyttja samma tillbehör som CMS, förstår nu att så inte är fallet.

Då blir det CMS med, till att börja med, ett breddningsbord. Så får jag köpa till ytterligare ett och bygga ben enligt din modell om jag känner att jag behöver det. Om det inte är alltför mycket 60cm-sågning kan ju skenorna lösa det ett tag i alla fall.

Tack också för info om mätskalan, då förstår jag att det inte är något problem.

Spännande nu när jag vet att jag har bestämt mig - då är grejorna inte långt borta :)
Kul, hoppas du blir nöjd och lycka till.

Köper du längdanslaget så är som jag nämnt innan yttersta skenan på det flyttbart (behövs på en bordssåg för att avsågat material inte skall kunna klämmas mellan anslag och sågklinga). Det är mer än flyttbart, det är avtagbart och det passar på vinkelanslaget.

Det gör att du på ditt vinkelanslag kan få ett 74 cm långt anslag, på vilket festool längdstopp passar. Så det går på det sättet att såga 60 centimeter bitar repetitivt. Kräver att du har rätt på vinkelinställning på vinkelanslaget (testa med metoden att såga på två sidor på en lång bit), och att det du skall såga inte är för långt. Utan extra breddningsbord hade jag själv föredragit skena och cirkelsåg i de lägena, men det kan vara kul att inse möjligheten.

--- Mats ---
 
Tack för det finurliga förslaget, det ska jag testa vid tillfälle!

Nu har jag fått mina grejor (eller ja, det är ett bra tag sedan lådorna kom, men det har varit mycket på jobbet så det har dröjt ett tag innan jag hunnit packa upp och montera). Så här långt gillar jag verkligen dessa prylar!


Misstag såhär långt, för andra att undvika:
  • Köpte en TS-55 att ha i CMS när jag har en likadan att köra på skena. Hade varit smartare med TS-75 i CMS. Nåja, man kan inte tänka på allt.
  • Köpte en OF1400 att ha i CMS och tänkte inte på att den levereras med spännhylsa för 12 mm fräs, och sådana har jag inga (har en OF1010 att köra för hand med, och 8mm stål till den). Så det blev att illa kvickt beställa en 8mm spännhylsa som tillbehör, för fantastiska 560 spänn. Och lite snopet att inte kunna börja köra, utan vänta en vecka till på leverans av hylsan...
Än så länge har jag mest använt fräsen. Står nu inför att göra urspårningar för handtag i ett större antal skåpsluckor. Handtaget ska inte nå över hela luckans bredd, så det blir vertikala rörelser för fräsen på varje lucka. Då infinner sig frågan - varför ramlar höjdjusteringsveven ur hela tiden när man fäster den på undersidan? Kan man komma runt det problemet på nåt sätt? Jag inser att detta är en struntsak och jag kan helt klart leva med att veven ramlar ur en gång på varje lucka, men det känns förvånande att Festo inte tänkt på att veven borde gå att fästa ordentligt. Eller är det jag som missar nåt?

Har förresten redan insett poängen med dubbla vinkelanslag, vilket jag än så länge inte har - blir nog ett till så småningom :)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.