Bowman
Tänkte bjuda på lite bilder av mina "trials and tribulations" iom byte av tak på min gäststuga.
Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/150855-nytt-tak-plat-pa-friggebo-kostnad-vart-boerja.html där "projektet" tog sin start.

Idag lurade jag mig till start efter jobbet, så nu finns ingen återvändo.. :)
Det såg friskare ut än jag trott under pappen, som var i tre?! lager.
Ena sidan hade några ruttna brädor, men andra sidan såg nylagd ut.

Kommer inte behöva byta ut all råspånt, men jag få väl kolla isoleringen under spånten och se om den går att rädda.. vet inte hur man går till väga där, man kanske kan ta det inifrån stugan när man är färdig istället?

Det blev vanskligt med pressenningen som knappt passade på slutet och ett annalkande regn, men det läste sig med lite skarvbitar :)
Inhandlande av material i morgon!
Nu är det igång.
 
  • DSC00236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
sidan som ser bra ut rensa den ifrån all spik, lägg på nya underlagspappen först sen fixar du andra sidan då behöver du ju inte skydda lagda sidan med pressar mera :)
 
Råsponten har inte i uppgift att isolera. Den ungerar som underlag för pappen. Har du lite skadade brädor behöver du INTE byta ut dessa. I övrigt som föregående talare. Fixa pappen på ena sidan.
Glöm inte om uppviket mot vindskenorna!

Den ena biten kan du byta bara en bit av. Dela med multimaster eller dyl, skär bort den nedre dellen av noten och limma den biten med utelim.

p.s. kan du se ifall du har nån luftspalt mellan råsponten och isoleringen? Själv (men bara själv) hade jag bara lagt på masonit på skitet och sen plåt på detta.
 
Redigerat:
Bowman
ingemar_o skrev:
sidan som ser bra ut rensa den ifrån all spik, lägg på nya underlagspappen först sen fixar du andra sidan då behöver du ju inte skydda lagda sidan med pressar mera :)

Det var ju en bra idé :) Tack!

kamilenski skrev:
Råsponten har inte i uppgift att isolera. Den ungerar som underlag för pappen. Har du lite skadade brädor behöver du INTE byta ut dessa. I övrigt som föregående talare. Fixa pappen på ena sidan.
Glöm inte om uppviket mot vindskenorna!

Den ena biten kan du byta bara en bit av. Dela med multimaster eller dyl, skär bort den nedre dellen av noten och limma den biten med utelim.

p.s. kan du se ifall du har nån luftspalt mellan råsponten och isoleringen? Själv (men bara själv) hade jag bara lagt på masonit på skitet och sen plåt på detta.
Ja ok, men jag tar bort det murkna i alla fall?
Med isolering menar jag det som jag ser under spånten, det är en luftspalt mellan spånten och isoleringen.
Det var jag funderade på är om en del av glasfibern är fuktig och blöt och man måste byta den?
Sen, noten, vad är det?
Bara masonit, ingen papp? sen plåt?

Slutligen så kan jag bara inte förstå hur man skall spika i pappen, man lägger på ett vattentätt skikt, och sen spikar hål i det?!
 
Redigerat:
Gött å se någon som fixar med taket! Det väcker många härliga och framför allt hemska minnen till liv när man sprang på nocken med dåliga pressenningar när regnet närmade sig. Hu!

Kör på!
 
Bowman
Bödde skrev:
Gött å se någon som fixar med taket! Det väcker många härliga och framför allt hemska minnen till liv när man sprang på nocken med dåliga pressenningar när regnet närmade sig. Hu!

Kör på!

Det jävliga är att jag har kassa pressenningar, och regnar gör det, eller kommer att göra under dagen, hur känsligt är det att få lite regn på taket egentligen?
 
Genom att skära/såga/riva bort del an noten, kan du byta bara skadade delar.


Därför kallas den råa brädan med spont för RÅSPONT.
 
  • Not.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowman
kamilenski skrev:
Genom att skära/såga/riva bort del an noten, kan du byta bara skadade delar.


Därför kallas den råa brädan med spont för RÅSPONT.
Jaha! Tack för förklaringen!

Det dök upp en komplikation nu förövrigt..
Jag har nog mätt lite fel.. Det blev nog inte 12 kvm, utan 24.. Men jag har skickast upp frugan på taket för att mäta.. (jag är på jobbet)
Skall bli intressant och se om jag klantat mig...
 
När man tittar på bilden med stegen är det klart att det bör vara mer än 12 m2
 
Bowman
Ja, det blev lite fel.. :) Men men.. Nu är det försent.. :)
Hoppas bara det slutar regna och torkar upp, min pressenning håller nog inge vidare..
Sidan på huset är 4,35m och kortsidan mätte jag till nock och den biten var 2,75m bara. Men inte ner på andra sidan, nåt annat kom i mellan tror jag.. :) jaja, man lär så länge man lever..
Räknar jag igen nu 4.35 x (2.75+2.75) = 23,9 kvm undra om jag räknat rätt nu då?

Jaja, pappinköp i dag sen i alla fall.
 
Det kvittar hur du räknar. Det blir för lite...

JAg gillar inte presseningar. Skyddar själv med tjockare plast!
 
Bowman
kamilenski skrev:
Det kvittar hur du räknar. Det blir för lite...

JAg gillar inte presseningar. Skyddar själv med tjockare plast!
Tror du att det är för lite även med gissningen på 24 kvm? (kommer få det mätt om ett tag endå iofs.)
 
Redigerat:
Bowman skrev:
Det jävliga är att jag har kassa pressenningar, och regnar gör det, eller kommer att göra under dagen, hur känsligt är det att få lite regn på taket egentligen?
Det beror på hur det ser ut, men det viktigaste är givetvis att du inte stänger in någon fukt. Blir svallen blöt är det inte hela världen - bara den får chans att torka! Jag la med 3 cm luftspalt mellan masoniten (som ligger över isoleringen) och råsponen, och då blir det ständig luftning (mellan nock och takskägg).

Finns inte den luftningen på din stuga skulle jag vara noga med att det i alla fall inte var blött när jag la på täckningen.

Ps, jag hade också skitdåliga pressenningar tack vara att jag snålade och köpte de där gröna billiga. Riktigt dålig idé visade det sig...
 
Bowman
Bödde skrev:
Det beror på hur det ser ut, men det viktigaste är givetvis att du inte stänger in någon fukt. Blir svallen blöt är det inte hela världen - bara den får chans att torka! Jag la med 3 cm luftspalt mellan masoniten (som ligger över isoleringen) och råsponen, och då blir det ständig luftning (mellan nock och takskägg).

Finns inte den luftningen på din stuga skulle jag vara noga med att det i alla fall inte var blött när jag la på täckningen.

Ps, jag hade också skitdåliga pressenningar tack vara att jag snålade och köpte de där gröna billiga. Riktigt dålig idé visade det sig...
Ja ok. Hoppas det skall vara torrt och fint i morgon så då skall det få torka lite innan jag börjar med pappen med. börjar det inte blåsa så skall det nog klara att hålla undan regnet hyfsat en natt till.
Det ser ut som det ligger råspånt sen isolering med 10 cm upp till råspånten, och sen pärlspånt som innertak.
Så kommer jag låta det vara. Det är väl en ok konstruktion?

Jag använde mig av billig grön pressenning med, problemet med min pressenning var att den var för liten :)

Tack för dina svar!
 
Bowman skrev:
Tror du att det är för lite även med gissningen på 24 kvm? (kommer få det mätt om ett tag endå iofs.)
Om man köper plåt, måste man köpa mer pga överlappningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.