Hej!

Vi är i husköpartagen och besökte idag Swedbank. De gav oss följande räntor:

Rörlig del: 1,94%
3-årig: 3.01%
5-årig: 3,74%
Topplån: 3,85%

Kontantinsats: 6% av köpeskilling.

Verkar det vara justa villkor? Det är främst topplånet som jag känner ligger lite högt - vad anser ni?

Vi var även på SEB men de har redan börjat med ett lånetak med bostad som säkerhet om max 85% så de gick bort.

Åsikter och debatt anbefalles!

:)
 
yamahafj skrev:
Vi var även på SEB men de har redan börjat med ett lånetak med bostad som säkerhet om max 85% så de gick bort.
Jag vet inte om det är du eller jag som har missförstått..

Ett topplån är ju ett blancolån, ett lån utan säkerhet. Ville SEB inte ge er topplån över huvud taget?

Swedbank har ju så att säga också lånetak med bostad som säkerhet eftersom ni får ta topplån.
 
Kanske har vi båda missuppfattat?

:)

SEB sa så här: Botten 80%, Topp 5%, resten i blanco a´ en ränta på ca 7%. I det läget sa vi tack och hej.

Har sett uppgifter på folk som har fått topplån på cirka 2,8% på vissa forum därför jag undrade vad ni har för erfarenheter och om 3,85% är helkass och att jag bör försöka förhandla ett varv till med Swedbank.
 
Jag påstår i alla fall att ett topplån och ett blancolån är samma sak. Men jag kan ha fel. Det har jag ofta.
 
Redigerat:
3.85 känns inte galet bra, men å andra sidan är det ju dryga 3år sen vi köpte hus och fick de vilkoren vi har.
Läget lär ju ha förändrats, men nog borde det gå att pressa lite tror/hoppas jag.
Kolla runt med fler banker om tid/möjlighet finns, erbjud att bli helkunder (bank/sparande) osv.
 
Nyfniken skrev:
Jag påstår i alla fall att ett topplån och ett blancolån är samma sak. Men jag kan ha fel. Det har jag ofta.
Tidigare har det varit ganska vanligt att man gjort skillnad mellan ett topplån och ett vanligt blancolån. Ibland har det till och med förekommit att topplånet har haft samma ränta som bottenlånet. Svårt att föreställa sig ett så billigt blancolån.

Men det verkar som att trådskaparen erbjuds betydligt sämre villkor. Kanske beror detta på de nya villkoren för bostadslån http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/bolanetak-pa-85-procent-i-host_4973849.svd

Det skulle vara intressant att höra hur det har gått för andra i samma situation (som alltså tagit topplån nu i höst). Och hoppas det löser sig för trådskaparen. Berätta gärna hur det går.
 
Som jag fattade det är det skillnad på topplån och blancolån. Men jag kanske är ute och cyklar?

I ett topplån finns en begränsad, men ändock, viss säkerhet i kåken. I blanco gör det inte det. Således är det högre ränta på blancolån än på ett så kallat topplån.

Nåväl - frågan kvarstår - är det vettiga räntor jag blivit erbjuden eller ska jag tröska vidare i den täta bankdjungeln?
 
----
 
Redigerat:
Behöver man pantbrev för topplån?
 
Bowman
yamahafj skrev:
Som jag fattade det är det skillnad på topplån och blancolån. Men jag kanske är ute och cyklar?

I ett topplån finns en begränsad, men ändock, viss säkerhet i kåken. I blanco gör det inte det. Således är det högre ränta på blancolån än på ett så kallat topplån.

Nåväl - frågan kvarstår - är det vettiga räntor jag blivit erbjuden eller ska jag tröska vidare i den täta bankdjungeln?

Be dom förklara i klartext. Det är mycket stålar du skall ge dom över tiden sen.
Kolla föressten ikanobanken. Dom brukar ha bra villkor.
 
Lade om mina lån för några dagar sedan och kan dela med mig av mina erfarenheter. Nu vet jag visserligen inte vad de har för villkor till nya kunder eftersom jag fick behålla min gamla ränta på topplånet. På den lilla del jag har så är det 2,74% som gäller på topplånet, bottenlånet ligger på 2,05%. Mitt billån ligger som blanco och är på 4,3%. Det är LF som gäller för min del.

Men det är nog hyfsat normala räntor vi talar om topplånet, var på SEB för någon månad sedan och då låg deras på 3,9%. Dock kom vi aldrig så långt att vi diskuterade hur mycket det gick att göra på den delen. På bottenlånet kunde vi gå ner 0.2-0.3%. Vore intressant att veta hur mycket man kunde gjort på topplånet. I vilket fall så blir topplånet ganska viktigt för er i och med att ni kommer ha en ganska stor del där.
 
Bowman skrev:
Be dom förklara i klartext. Det är mycket stålar du skall ge dom över tiden sen.
Kolla föressten ikanobanken. Dom brukar ha bra villkor.

Ikano? De ligger i stort sett alltid 0.3-0.4% över alla andra banker, det och plus att det inte går att förhandla ner gör att de inte är så aktuella. Deras "normala" räntor får man först när man lägger in en stor del av kontantinsatsen men det ska inte TS göra.
 
Jag tror att pantbreven ska vara på HELA fastighetens köpeskilling, således också till topplånen...eller?
 
Bowman
Locos skrev:
Ikano? De ligger i stort sett alltid 0.3-0.4% över alla andra banker, det och plus att det inte går att förhandla ner gör att de inte är så aktuella. Deras "normala" räntor får man först när man lägger in en stor del av kontantinsatsen men det ska inte TS göra.

Jag fick bättre räntor där än någon annan stans jag jag lade mitt lån.
Så mina upplevelser är bra av ikano.
 
Topplån är med huset som säkerhet, pantbrevet skrivs på hela beloppet, dvs på botten + topplån.

Räntorna verkar väldigt höga måste jag säga. Vi har 100% belåning med 100% rörliga räntor (3-månaders) 1,79 bottenlån och 2,09 i topplån. Blancolånet (ett lån helt utan säkerhet/pantbrev) ligger på 4,25. Allt i SEB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.