Jag sitter o tjafsar med min plånbok.... en snål enb vill jag lova.

Jag skulle vilja köpa en Rotex RO90 men "plånboken" säger att jag klarar mig med vad jag har idag:

Bosch 150Turbo, AEG 125 Excenter, Bosch GOP/PMF med små Deltaslipar, någon B&D skakslip.


Vad finns det för argument?

DTS 400 EQ-Plus beggad för 2k kanske täpper upp luckan som jag ha mellan GOP o AEGn.
 
Jag har inte samma utbud av slipar som du, lever med en RO 150 och en Fein Multimaster. Men jag har intalat mig själv att för kommande fönsterrenovering så är RO90 en billig maskin att införskaffa om man jämför med nya fönster.

Så, försök hitta något projekt där det blir för klumpigt med din 125:a, då blir det lättare att övertala plånboken.
 
Är väldigt sugen på en rotex 90 men är rädd för att den är för svag? Har någon erfarenhet?
 
Porslinsblomma skrev:
Är väldigt sugen på en rotex 90 men är rädd för att den är för svag? Har någon erfarenhet?
Varför misstänker du att den är för svag?

Jämför 90:ans motor på 400 W med RO125 som har 500 W motor så framstår den inte som svag - tänk på att arean av en 90 mm slipplatta är ungefär hälften av en 125 millimeters. Mig veterligen brukar inte RO125 få kritik för att vara svag.
 
Det är ju det att den är så himla liten. Har testa en lite hos en handlare men glömde liksom bort att belasta den ordentligt. Har något svårt att bestämma mig när jag ska köpa saker. Det var inte menat som festoolkritik, älskar festool själv så till den grad att det liknar en besatthet. Ditt påpekande om motorstyrka var till god hjälp, jag ska nog köpa men skulle vilja ha någons omdömme efter att ha använt ett tag.
 
High_Fidelity skrev:
Sitter och är bra sugen på en 90:a och den passar dessutom mina behov just nu väldigt mkt bättre (fönster och lister).

Hittat den för drygt 4k ny här: [länk]

Dock finns det 150:surprised:r beggade för en bra bit under det och i längden kanske det är en bättre mer allsidig investering?
150:an är för klumpig för lister och fönster om det är användningdområdet. 90:an kompletterar 150:an, man väljer inte mellan dem (tyvärr) ;).

Jag använder iofs mest deltaplattan och lamellplattan men den har gjort min DTS 400 helt överflödig. Deltexen åker dock fram ibland, men bara där det är riktigt trångt. 90:an bygger faktiskt på rejält på höjden... Men150:an och 90:an är ett klockrent team. De nya Granat-papperna är helt underbara med 90:an (och 150:an så klart).

Nåja, ta 90:an du om du inte har behov av avverkning på stora ytor. Du får ju faktiskt en deltaslip "på köpet".

4115:- ex. moms är väl listpris för övrigt? Du bör kunna komma ner i pris med en bra ÅF-kontakt.
 
150:an lockar framför allt för att den går att hitta lite billigare. Men 90:an lockar med mångsidigheten...

Jo jag förstår att det är olika anv.omr, funderar på vilket man har störst behov av. För egen del tror jag iofs det framför allt är 90:an. Bor i lgh och inte hus så det är inte riktigt samma storlek och mängd på projekten sas :)

Finns det papper till de båda som kan slipa sten/betong? Saphir verkar vara det papper som klarar tuffast underlag: "Hårda underlag, ytbeläggningar, gammal lack - Extrema påfrestningar vid grovslipning"
Frågan är om det räcker för sten/betong?

Det har du rätt i. Kollade priset lite slarvigt. Får höra sig för lite där.
 
knappt 4300 (455€) inkl moms o frakt är det bästa jag har hittat den för.
 
Nimajneb skrev:
knappt 4300 (455€) inkl moms o frakt är det bästa jag har hittat den för.
Tyskland?

Kan ev få ex moms i Sverige. Hittat den under 5000 ink moms här?
 
High_Fidelity skrev:
Tyskland?

Kan ev få ex moms i Sverige. Hittat den under 5000 ink moms här?
yes
har en offert på 4850sek som jag inte direkt jublar åt
 
High_Fidelity skrev:
Tyskland?

Kan ev få ex moms i Sverige. Hittat den under 5000 ink moms här?
Såg den i veckan på Fredells i Nacka, lappad till 4834:- (typ) ink. moms. Nästan 10% på listpris direkt på hyllan alltså. Djärvt drag.
 
Redigerat:
High_Fidelity skrev:
Finns det papper till de båda som kan slipa sten/betong? Saphir verkar vara det papper som klarar tuffast underlag: "Hårda underlag, ytbeläggningar, gammal lack - Extrema påfrestningar vid grovslipning"
Frågan är om det räcker för sten/betong?
Om du ska slipa rå betong och sten bör du inte göra det med sandpapper utan med ytfräs eller vinkelslip.

Festo hade tidigare en sanerfräs för ändamålet, men den flyttades över till Protool-sortimentet.

Men gäller det ytskikt på sten och betong klarar du dig med bra papper typ Saphir.
 
fedex skrev:
Om du ska slipa rå betong och sten bör du inte göra det med sandpapper utan med ytfräs eller vinkelslip.

Festo hade tidigare en sanerfräs för ändamålet, men den flyttades över till Protool-sortimentet.

Men gäller det ytskikt på sten och betong klarar du dig med bra papper typ Saphir.
Tack för synpunkter.

Det är bara yta som ska slipas/poleras. Begränsade kornstorlekar på Saphir såg jag men det är en start iaf. Gissar att det finns fler 90-papper än vad som säljs av Festool, alternativt att man kan klippa till själv?
 
fedex skrev:
Såg den i veckan på Fredells i Nacka, lappad till 4834:- (typ) ink. moms. Nästan 10% på listpris direkt på hyllan alltså. Djärvt drag.
Hyfsat svettiga priser för en glad hemmapulare hur man än vänder å vrider på det. Schiesse! Jag vill ha den där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.