Hej!

Håller på att bygga skåp på hjul att sätta MFT3 på i 22mm spån. Sidorna för detta underskåp ska jag förbinda med plugg i 45 graders vinkel. För detta byggde jag en jigg för handöverfräsen som på papperet är genial. I praktiken blir det dock så att hålen blir 10,3 mm stora med ett 10 mm frässtål (Cobolt). Fräsen är billig men glappet är inte så stort.

Varför blir hålet större än fräsen?
 
.3mm är ju inte så mycket. Hur ser jiggen ut, fixerar den hundra?
 
0.3 mm gör att den stackars pluggen vickar betänkligt. Jiggen glappar ej utan känns robust (byggd i samma 22 mm spån).

En teori (i botten på en Talisker) är att bortfräst material fungerar som slipande ju djupare jag borrar desto bredare hål. Pluggen är diameter 10 och längd 40, dvs 21 mm i vardera skiva som ska sammanfogas. Dock borde detta då vara allmän kunskap bara att den gått mig förbi.
 
Jonstorp skrev:
En teori (i botten på en Talisker) är att bortfräst material fungerar som slipande ju djupare jag borrar desto bredare hål. Pluggen är diameter 10 och längd 40, dvs 21 mm i vardera skiva som ska sammanfogas. Dock borde detta då vara allmän kunskap bara att den gått mig förbi.
Så kan det kanske vara, ingen anning faktiskt. Kanske kan prova med spiral up cut fräs, den är ju borrlik i sin konstruktion och transporterar bort spån bättre.
 
Har du en bild på jiggen? För ett enskilt hål är mitt förslag att du använder dig av en jigg där fräsen styrs via kopierringen.

Det är inte helt omöjligt att axeln på fräsen inte är helt rak. Är den något böjd blir alla hål för stora.

Eller så är kanske frässtålet inte helt rakt. Som synes i inlägg 11 i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...93-vad-aer-kullagrade-fraesstal-bra-foer.html så kan det finnas kast även i dyra fräsar.

Att spånet skulle slipa upp hålet så mycket tycker jag låter märkligt. Men jag har i och för sig begränsade erfarenheter av att fräsa i spån...tycker nästan det är lite synd när det finns mdf/plywood:)
 
Bilder på jiggen enligt bifogade 2 bilder.

Kast på fräs eller spindel har jag inte mätt upp. Bra tips - tack!

Orsaken att det blev spån är för att jag inte vet vart i Skåne/Blekinge jag kan få tag i ~20 mm snickeriplywood, även här mottages tips.

I Cobolts sortiment är använd fräs med bottenskär, kanske bättre att använda "Cobolts spiralfräsar för trä".

Börjar känna mig desperat och vill få ordning på skåpet. Funderar att borra på frihand mot bättre vetande.
 
  • IMG_0723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0725.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk dig ett borr, då har du spetsen som stabiliserar, och inget som skär radiellt.
En fräs är aldrig bra att borra med, inte ens i en stabil CNC-fräs.
Du får bättre resultat om du använder en mindre fräs och förborrar med, sedan upprymmer du med dia 10
 
Redigerat:
Epilog:
Coboltstålen kastar ej, fräsen är galet skev. Vem kunde tro något sådant om en kvalitetsproduk från CoTech. Efter lite slöjdande med vinkelslipen kunde en 6 mm borr med centreringsspets med lägsta varvtal på fräsen få tighta och raka hål. Dock bara i 6 mm med bättre än ingenting.

Det positiva är att jag nu måste ha en ny fräs och spiralfräsar från Cobolt ;)
 
Daniel_N skrev:
Har du en bild på jiggen? För ett enskilt hål är mitt förslag att du använder dig av en jigg där fräsen styrs via kopierringen.

Det är inte helt omöjligt att axeln på fräsen inte är helt rak. Är den något böjd blir alla hål för stora.

Eller så är kanske frässtålet inte helt rakt. Som synes i inlägg 11 i denna tråd: [länk] så kan det finnas kast även i dyra fräsar.

Att spånet skulle slipa upp hålet så mycket tycker jag låter märkligt. Men jag har i och för sig begränsade erfarenheter av att fräsa i spån...tycker nästan det är lite synd när det finns mdf/plywood:)
Jobbade mycket i spån förr, var ett bra material när verktyget var cirkelssåg. När jag började fräsa lämnade jag spån för att det är mycket svårare att få en riktigt ba yta där än i MDF. Tråden visar ju att det var fräsen som sådan som skapade hålstorlek, men en viss kännbar taggighet hade man troligen drbbats av även med en bra fräs.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.