Vad är det för skillnad på kullagrade frässtål och dem utan?
När skall man använda kullagrade och när skall man använda de utan?
 
Kullagrade används t ex då du skall fräsa kanten på en oval bordsskiva eller då man på andra sätt skall följa en mall eller form.

Det är inga problem att använda kullagrade frässtål ihop med ett rakt anhåll men då bör man ställa in anhållet så att kullagret precis inte rör arbetsstycket, kullagret har ju här ingen funktion så man vill minska slitaget på det.

/Kent
 
Jag lånar tråden lite....jag får ganska markanta "hjulspår" när jag fräser med kullagerfräsar. Vad gör jag för fel? Håller åt för hårt? Jag har testat att hålla väldigt löst, men fräsen äter in sig så att spåren uppstår ändå. Med en massa slipning som följd.
 
bax skrev:
Jag lånar tråden lite....jag får ganska markanta "hjulspår" när jag fräser med kullagerfräsar. Vad gör jag för fel? Håller åt för hårt? Jag har testat att hålla väldigt löst, men fräsen äter in sig så att spåren uppstår ändå. Med en massa slipning som följd.
Följdfråga som kanske hänger ihop med ovanstående: Är det stor skillnad i resultatet om man använder sig av märkesfräsar jämförd med NoBrand från Jula/Clas Ohlson etc?
 
Resultatet skiljer sig inte så mycket. Däremot är det väldigt stor skillnad på livslängden. Ska man som amatör fräsa något enstaka spår känns det omotiverat att köpa ett stål för 1000 kronor. Man kan köpa en hel sats med billiga stål för ett par hundralappar. Naturligtvis är detta inte proffsgrejor, men man kan ju börja med detta så ser man vilka profiler man har nytta av. Sedan kan man investera i bättre grejor vad det gäller just de profiler som man använder mest.
 
Snailman
Jag skaffade en sån här sats, innehåller det mesta och det blir ju inte många kronor per fräs:  http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386662

har 3 mindre satser oxå men de innehåller ju exakt samma fräsar allihop, men jag har dem för lite större avverkningar, då det går åt nån fräs då och då.

Har oxå skaffat en 12mm maskin, och köpte en del stål på rea i somras, fem 12mm för en hundring

Har mest kört i bok hittills, då blev det inga problem med att köra med kullager, men det kanske det blir i mjukare träslag. Hade då nytta av de extra långa pinnfräsaran med kullager i den stora satsen ovan, då det var typ bänkskiva jag körde i. Jag skulle ha flera likadana bitar och och kunde då ha den första som mall för resten.
 
Snailman skrev:
Jag skaffade en sån här sats, innehåller det mesta och det blir ju inte många kronor per fräs:  [länk]

har 3 mindre satser oxå men de innehåller ju exakt samma fräsar allihop, men jag har dem för lite större avverkningar, då det går åt nån fräs då och då.

Har oxå skaffat en 12mm maskin, och köpte en del stål på rea i somras, fem 12mm för en hundring

Har mest kört i bok hittills, då blev det inga problem med att köra med kullager, men det kanske det blir i mjukare träslag. Hade då nytta av de extra långa pinnfräsaran med kullager i den stora satsen ovan, då det var typ bänkskiva jag körde i. Jag skulle ha flera likadana bitar och och kunde då ha den första som mall för resten.
Det som stör mig med den satsen är att det är tum-mått. Det blir så udda dimensioner när allt annat man gör räknas i mm.
 
Snailman
De flesta pinnfräsarna är i hela mm och inte tum, så allt är inte i tum.
 
bax skrev:
Jag lånar tråden lite....jag får ganska markanta "hjulspår" när jag fräser med kullagerfräsar. Vad gör jag för fel? Håller åt för hårt? Jag har testat att hålla väldigt löst, men fräsen äter in sig så att spåren uppstår ändå. Med en massa slipning som följd.

Jag har fått för mig att även detta fenomen kan beroende på fräsens kvalite. Med billiga fräsar så har jag också sett hjulspår i furu. Kan ju helt enkelt vara så axeln till kullagret inte sitter helt centrerat med vibration som följd. Jag har så sakteliga börjar byta ut de kinsetillverkade fräsarna ur billiga satserna som jag använder mest till dyrare och tycker att jag märker flera skillnader. De bränner mindre, hugger mindre, ger mer distinkt yta och som sagt färre hjulspår av kullagren.
 
Apropå hjulspår från kullagrade fräsar: jag skulle tro att kullagrets yttre krans (som alltså gör hjulspåret) roterar med fräsen innan man håller den an mot stycket som ska fräsas. Alltså torde det vara bättre att hålla an kullagret hårt mot trästycket för att bromsa upp dess varvtal till noll. Så fort man tillåter kullagret att lämna trästycket börjar det rotera med fräsen och därmed slipa hjulspår när det åter touchar trästycket.

Men det är förstås bara vad jag tror .....
 
Alfons_Helikopter skrev:
Jag har fått för mig att även detta fenomen kan beroende på fräsens kvalite. Med billiga fräsar så har jag också sett hjulspår i furu. Kan ju helt enkelt vara så axeln till kullagret inte sitter helt centrerat med vibration som följd. Jag har så sakteliga börjar byta ut de kinsetillverkade fräsarna ur billiga satserna som jag använder mest till dyrare och tycker att jag märker flera skillnader. De bränner mindre, hugger mindre, ger mer distinkt yta och som sagt färre hjulspår av kullagren.
Det där med ocentrerade kullager lät som en intressant hypotes. Därför har jag mätt upp kastet på fem olika fräsar. Uppmätningen skedde i en svarv med spännhylsa 8 mm och mätklocka på magnetstativ monterad på svarvens toppslid. mätklockans mätspets placerades på mitten av kullagrets mantelyta, varefter svarven startades på låg hastighet, ca ett varv per sekund.

Fem fräsar mättes, och skillnaden mellan min- och maxutslag noterades i hundradels millimeter. Två fräsar var Clas Ohlssons billiga gula, två dyra från Cobolt och en dyr från Bosch Här är resultatet:

Fabrikat                         Diameter lager                   Kast *0,01 mm
Clas Ohlsson                  9,51                                   3
Clas Ohlsson                  12,67                                 17
Cobolt                            9,99                                  13
Cobolt                            18,98                                2  
Bosch                             12,69                                12

Jag tycker inte att man kan relatera kastet på fräsen till priset. Däremot är det möjligt att det fula spåret beror av kastet. 17 hundradelar är ganska mycket, och ett 0,17 mm djupt spår syns garanterat i arbetsstycket.

Använd alltså kullagret endast i undantag, t.ex när man skall fräsa kurvor. Vid fräsning av raka kanter är det anhåll som gäller om man vill undvika spår.
 
mattiasp skrev:
Det där med ocentrerade kullager lät som en intressant hypotes. Därför har jag mätt upp kastet på fem olika fräsar. Uppmätningen skedde i en svarv med spännhylsa 8 mm och mätklocka på magnetstativ monterad på svarvens toppslid. mätklockans mätspets placerades på mitten av kullagrets mantelyta, varefter svarven startades på låg hastighet, ca ett varv per sekund.

Fem fräsar mättes, och skillnaden mellan min- och maxutslag noterades i hundradels millimeter. Två fräsar var Clas Ohlssons billiga gula, två dyra från Cobolt och en dyr från Bosch Här är resultatet:

Fabrikat                         Diameter lager                   Kast *0,01 mm
Clas Ohlsson                  9,51                                   3
Clas Ohlsson                  12,67                                 17
Cobolt                            9,99                                  13
Cobolt                            18,98                                2  
Bosch                             12,69                                12

Jag tycker inte att man kan relatera kastet på fräsen till priset. Däremot är det möjligt att det fula spåret beror av kastet. 17 hundradelar är ganska mycket, och ett 0,17 mm djupt spår syns garanterat i arbetsstycket.

Använd alltså kullagret endast i undantag, t.ex när man skall fräsa kurvor. Vid fräsning av raka kanter är det anhåll som gäller om man vill undvika spår.
Står det nåt på förpackningen av frässtålet om toleransnivån på kastet?
 
Martin_Blomberg skrev:
Står det nåt på förpackningen av frässtålet om toleransnivån på kastet?

Inte på de gula från CO i alla fall. Där står det inte ens vilka hastigheter fräsen pallar för. Ska för övrigt reklamera en 6-mm gul notfräs från CO idag eftersom den bröts rätt av när jag skulle fräsa några spår igår. Är relativt nybliven fräsägare och hade tänkt skaffa mig lite fräsrutin på billigare produkter och upptäcka vilka fräsar jag egentligen behöver innan jag köper kvalitet, men nu vågar jag inte hålla på med det längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.