Sajten heter visserligen byggahus.se, men eftersom här finns kunnigt folk av alla slag hoppas jag få lite tips:

Vår en gång stolta Klippo (m/1998 ) dras med två krämpor. För det första så funkar inte dess varvtalsregulator så bra, varvtalet åker upp och ned ungefär som en amerikansk polissiren. Av vad jag förstår så regleras varvtalet av en vinge som känner av draget från motorfläkten, men denna anordning tycks nu vara ett överstyrt reglersystem - nån som vet hur man dämpar det?

Dess andra problem är att klipparn tappar varv och sedan stannar med början efter 30 sekunders körning, trots att det är fullt med sopp i tanken. Om maskinen får stå ett tag så kan man starta igen. Jag misstänker att det hela har att göra med att det inte rinner till tillräckligt med sopp i bensinslangen, men finns det någon annan förklaring?
 
Problem1: kan också vara att det är en massa skit som hindrar luftflödet kring anordningen, blås rent med tryckluft eller rengör på annat sätt.

Problem2: låter som att det är bränslebristproblem, antingen genom att ventilationen i tanken eller tanklocket är tät. Prova med att köra med tanklocket löst om det fixar problemet.
 
Jag tror både fel 1 och 2 beror på skit i förgasare/tank

Rengör alltså tank och förgasare.
Fel nr 1 kommer definitivt av skit i tanken/förgasaren.
2:an kan vara något annat men det är troligt att det finns ett samband.

på min klippare hade det även kommit ner vatten tanken ;)
 
Nummer 2 hade vi på klipparen (Klippo) i min förra bostadsrättsförening. Det tog tre personer tre timmar att konstatera att vajerna till dödmansgreppet var någon millimeter för lång eller om det var kort.

(Där lärde jag mig en ny grundprincip för felsökning - utgå inte alltid från atta det är något som skall fungera som inte gör det, det kan lika väl vara något som skall fungera som fungerar för bra) :D
 
Det kan vara gummimembranet till förgasaren som har lösts upp av bensinen och är därmed otätt. Då får du samma symptom som om fläktvingen felar. Byt membran så kommer det säkert att fungera bättre.

Kör också på miljöbensin istf vanlig soppa!
 
Det finns en felsökningsguide på B&S hemsida. De håller med Ubbe. (Har själv samma problem, men har inte haft tid att göra något åt saken)
 
mattiasp skrev:
Det finns en felsökningsguide på B&S hemsida. De håller med Ubbe. (Har själv samma problem, men har inte haft tid att göra något åt saken)
Gissa hur jag hittad felet ;D

Självklart provade jag att justera fjädrarna till fläktvingen först utan resultat :p
Det jag lärde mig av det var hur man höjer varvtalet lite 8)
 
Mitt bud är:
både 1: och 2:
förgasarmembranet defekt. (sladdrigt, otätt )
kostar en hundring, lättmekat.

En ordvits apropå gräsklippare jag läste för nåt år sedan; "trimma din gräsklippare - byt ut Briggs&Stratton mot Pratt&Whitney"
Flygintresserade hänger nog med ;D
 
Bör man lämna in sin gräsklippare på service då och då, typ som man gör med bilen...1000-mila-service eller så...?
 
Även gräsklipparen mår bra av ett oljebyte varje år samt nytt tändstift och luftfilter ibland.
 
Hej
Gräsklipparen får troligen för lite bensin
det orsakar båda felen kolla flottörnål + att slangen kan ha krympt invändigtbyt den

MVH L-Å
 
Hade ett liknande problem med våran Klippo. Mitt problem var att när jag väl fick igång den stod den bara och vrålade för fullt. Hålet i ljuddämparen gjorde inte saken bättre. Det var ungefär som att vara instängd i ett tomt rum tillsammans med en HD med full gas!!

Jag löste problemet genom att plocka bort och rengöra förgasare och den där fläktlemmen. Jag tror emellertid att det var något tjall med fjädern till varvtalsregulatorn. Kanske att den hakade fast nånstans i luftfiltret. Jag testade en gång utan luftfilter och då funkade det kanonbra.

Jag har däremot fortfarande problem med att den är svårstartad. Man kan dra sig vansinnig!!!!!

Är det nån som har några bra tips?

Har bytt luftfilter, tändstift och bensin.

/Tony
 
Tack för alla tips, här kommer slutrapporten:

Denna modell av Briggs&Stratton har en förgasare (av plast!) som sitter skruvad rakt på bensintaken och slurpar soppa med ett klent nylonrör som sticker ned i botten på tanken. Längst ut på röret sitter det minsta bränslefilter man kan tänka sig, och detta var nergeggat. T-röd funkade inte, men gegget gav sig när det fick en omgång med fotogen. En stjärna i boken för alla som tipsade om bränsleproblem, således.

En av de två fjädrar som bromsar fläktvingen hade också lossnat, men nu går motorn hur fint som helst.

Nästa gång jag skruvar på denna amerikanska motor tänker jag ha med mig en kvartstumsnyckel, jänkarna tycks inte riktigt ha fattat det fina med M-systemet och därför får uttrycket "dra åt tumskruvarna" en synnerligen praktisk betydelse i verkstaden, hehe.

Återigen, tack för alla tips!
 
Intressant tråd. Jag har just en Partner klippare här ute, med en Briggs & Stratton Quattro 40 motor på. Den går som en kråka, med jojo-varvtal av värsta sorten. Det märkliga är att den gick perfekt när jag ställde den i höstas, men nu vill den inte gå vettigt alls.
Till att börja med blev den inte igång om jag inte använde primerpumpen närmast kontinuerligt, men nu går den i alla fall, fast med ytterst varierande varvtal, som sagt.

Funderade också på det där membranet som sitter mellan plastförgasaren och tanken. Det tycks ju vara bränslerelaterat. Kör jag utan luftfilter går den lika illa. Håller jag trottlen stilla, varierar varvtalet i alla fall. Jag har redan plockat förgasaren i småbitar och blåst rent den. Gjorde ingen skillnad alls.
Det verkar ju i den här tråden som om uppsökandet av en gräsklipparhandlare och införskaffande av gummimembran är nästa logiska steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.