Skarvsladden i poolen ser högst olämplig ut, men måste man inte röra något jordat för att det skall bli farligt? Svårt att använda elgrillen annars i och för sig, men för de som sitter runt kanten på plastpoolen borde det väl inte vara någon fara. Det där lär ju vara exempel folk som ogillar jordfelsbrytare.

En gång när jag skulle rulla ihop en skarvsladd på en båt så upptäckte jag att ena änden satt i ett uttag medan andra änden hängde ner i riddarfjärden. Jag är osäker på hur många veckor den hängt på det viset, men uttaget som hängt i sjön var tämligen rostigt inuti.

Erik
 
Avemo skrev:
Skarvsladden i poolen ser högst olämplig ut, men måste man inte röra något jordat för att det skall bli farligt? Svårt att använda elgrillen annars i och för sig, men för de som sitter runt kanten på plastpoolen borde det väl inte vara någon fara. Det där lär ju vara exempel folk som ogillar jordfelsbrytare.

En gång när jag skulle rulla ihop en skarvsladd på en båt så upptäckte jag att ena änden satt i ett uttag medan andra änden hängde ner i riddarfjärden. Jag är osäker på hur många veckor den hängt på det viset, men uttaget som hängt i sjön var tämligen rostigt inuti.

Erik
Förhoppningsvis så var det jord hela vägen så dom inte har pluggat in hela rasket i ett ojordat uttag, då blir det lite livsfarligt..
 
Preed skrev:
Förhoppningsvis så var det jord hela vägen så dom inte har pluggat in hela rasket i ett ojordat uttag, då blir det lite livsfarligt..
Jag har inte för avsikt att prova, men nollan och fasen ligger ju nära varandra i uttaget. Eftersom poolen inte är ledande kommer vattnet i poolen troligen hålla en spänning på 115V mot jord om grendosan sjunker. Om någon i poolen i det läget vidrör något som är jordat så blir det farligt. Vattnet har för hög resistans för att säkringen skall gå utan en eventuell skyddsjord kommer att öka faran. Jordfelsbrytare skulle däremot minska risken.

Problemet med att göra system idiotsäkra är att man inte kan förutse vad verkliga idioter kan hitta på.

Erik
 
Med risk för att "förstöra allt" så kom det väl fram i annan tråd alt. annat forum att bilden är "fake".

Var väl någon informationskampanj för elsäkerhet om jag inte minns fel.
 
nsiak skrev:
Med risk för att "förstöra allt" så kom det väl fram i annan tråd alt. annat forum att bilden är "fake".

Var väl någon informationskampanj för elsäkerhet om jag inte minns fel.
Stämmer säkerligen, för jag har sett bilden på Solar. Det var nog tre år sedan..
 
Jag har sett bilden överallt. När jag gick i skola, på Solar, på firman m.m. :p

//Patrik
 
En bra historia måste inte vara sann.
 
Trillade över en "bygg-blogg" där dom bygger ett väldigt fint hus, verkar dock göra allt i egen regi - även eldragningen....

Förutom att det ser totalt rörigt ut med en del stygga börjar så ser ut som man använder silvertejp för att fixera rören till (billiga) dosor och skarvmuffar utan låsfjäder.

Sedan är det väl ej tillåtet att skarva prisol med klämringskopplingar inbyggt i vägg?
 
  • bildCAE37X93.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementrör får skarvas dolt men ej tappvatten.
 
Ja det där är hemmapul så det visslar om det.. Skulle inte vilja skruva upp nåt på den väggen när den är gipsad och klar :)
 
Skulle vara intressant att höra vad alla dosorna är till för.
 
Tänk på att det är ägaren av fastigheten som är ansvarig! Inte föregående ägare. Låt elbesiktiga den nyköpta fastigheten och åtgärda upptäckta fel omgående.
.
Om t.ex. ett djur som hund eller katt skadas eller dör av elolycka står ägaren av elanläggningen ansvarig även om det sker på tomten.
.
Svar som jag kände inte till.... duger inte när du står åtalad. Hårda ord? nej bara tips som du kan åtgärda innan det händer något.
 
Rikard Ågren skrev:
Skulle vara intressant att höra vad alla dosorna är till för.
Bra fråga, utifrån bilderna verkar det vara ett serverrum av något slag. Vad gäller ifall huset säljs när det finns denna typ av dolda fel?
 
Ägaren av anläggningen är ansvarig? Det behöver ju inte bli en felaktig och farlig installation bara för att det ser skit ut.
 
Om man läser i juridikforumet så är ju elinstallation i princip aldrig dolt fel.
Jag skulle vara lite orolig för dom tillplattade prisolrören däremot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.