Har läst en hel del om radon och naturligtvis så är oturen att det är radon i huset vi är sugna på

Det är uppmätt till 200Bq.

Tanken är att det borde gå att med lättare åtgärder få ner det till kanske 100Bq varje fall :blushing:med lite bättre ventilation då det inte är något dyligt gjort tidigare.
Säljaren anser att det redan är godkänt gränsvärde. Vilket det iofs är, men med tanke på att man vill sänka värdet till 100Bq så känner vi väl att det vore trevligt att försöka sänka det d^_^b.

Men frågan är bara helt enkelt hur många här skulle kunna tänka sig att köpa ett hus trots en Radonhalt på 200Bq ?
 
Vi bor i ett hus byggt av blåbetong så det kan vi visst tänka oss. :) Det finns flera trådar förut om radon och blåbetong så använd sökfunktionen, där kan Du få mera info i ämnet.
 
Jan-Å skrev:
Vi bor i ett hus byggt av blåbetong så det kan vi visst tänka oss. :) Det finns flera trådar förut om radon och blåbetong så använd sökfunktionen, där kan Du få mera info i ämnet.
Jo då jag har läst en massa här på forumet om folk med radonhus och vad dom gjort!
Men skulle mest vilja göra som en poll och se hur många kan tänka sig att köpa ett hus med radon, om radonvärdet ligger runt gränsvärdet som det gör på det här huset vi kollat på. :)
 
"Bara" 200 skulle jag inte ha några betänkligheter att köpa. I mitt villaområde ger enbart markradon värden på ca 300-500, (mitt eget har 330 i källarplanet), och husen med blåbetong har värden runt 1200-1400 innan åtgärder.

OM gränsvärdet sänks till 100 så är det väl ungefär hälften av landets byggnader som inte klarar det, har jag hört.
 
Alltid samma diskussion i detta ämne, radonhusägarna säger att det inte är några som helst problem, och övriga säger att de skulle aldrig köpa ett sånt hus. Känns lite som man ofta är mer intresserad av värdet på sin investering snarare än att föra sakliga resonemang, från båda håll :)

/A
 
  • Gilla
Hästveda
  • Laddar…
Alko skrev:
Alltid samma diskussion i detta ämne, radonhusägarna säger att det inte är några som helst problem, och övriga säger att de skulle aldrig köpa ett sånt hus. Känns lite som man ofta är mer intresserad av värdet på sin investering snarare än att föra sakliga resonemang, från båda håll :)

/A
Det tror jag väl inte, vi som köpt och bor i hus med radon har ju gjort just det eftersom vi inte tror att risken är så stor att man behöver räkna med den. Det är den åsikten vi sen torgför när någon frågar. Det är ju inte så att vi köper ett hus som vi tror är livsfarligt och värdelöst för att sen försöka övertyga omgivningen om att det inte är nåt problem, trodde vi det skulle vi inte köpa huset. ;)
 
Vi är väl egentligen inte så oroliga eftersom radon halten är väldigt låg.
Dock så är man orolig för framtida försäljning vad majoriteten tycker.
Känns som folk är lika rädda för ordet blåbetong som själva radonet.
Har man markradon och sanerar då anser folk att det är borta!
Har man blåbetong så har jag fått för mig att folk tycker att blåbetongen sitter ju ändå där även om man lyckas vädra bort radonet hmmm :(...
Inte så roligt den dagen man vill sälja tror ju knappast synen på blåbetongen kommer att förbättras...
Det är väl det som är våran största issue därför jag undra hur folk skulle resonera vid ett eventuellt köp där man vet läget!
 
En del i problemet är uttrycket "Radonhus" Ingen kan definiera vad ett "Radonhus" är och förmodligen betyder det olika saker för olika människor.
Majoriteten av våra småhus fram till mitten av 90-talet har radonmedelvärden över 100Bq, medel ligger någonstans runt 150-175Bq. Så är de "Radonhus? Är ett hus med 200Bq det?
Är ett hus där man inte vet (inte har mätt) radongashalten ett icke-radonhus? (i mångas medvetande är det så...) ...det man inte vet lider man inte av....

Jag har jobbat med de här frågorna ett hyffsat antal år tidigare, både med sanering och viss forskning, och det är mycket tyckande utan faktaunderlag i dessa frågor, både från lekmän men också inom radonsaneringsbranschen.
 
tycker också det e intressant att blåbetong aldrig finns nämnt o det aldrig ifrågasätts när det gäller lägenheter...
200 är inte jättehögt jag skulle absolut kunna tänka mej det, går ju säkert att få ner lite också utan nån jätteinsats. humulus?, undrar lite hur det ser i andra länder. Har "trygga" sverige låg gräns för radon....
 
pette skrev:
tycker också det e intressant att blåbetong aldrig finns nämnt o det aldrig ifrågasätts när det gäller lägenheter....
I Uppsala river iallafall kommunen centrala hyreslägenheter eftersom de är byggda med blåbetong (dock inga jättehöga radonhalter enligt kommunen) och därför inte anses värda att renovera.

http://www.bofast.net/1/1.0.1.0/17/1/?item=art_art-s1/851&group=art_art_grp-s1/13

Omkringliggande fastigheter som ej har blåbetong men samma renoveringsbehov topprustas istället. Samma sak med hyreslägenheter i Umeå etc.

Men som sagt, jag är partisk, så ta inlägget med en nypa salt :)

Till syvende och sist pratar vi ju om två olika saker - radonhalten är det relevanta ur hälsosynpunkt, ligger man under gränsvärdet spelar det väl ingen roll om det är blåbetong eller tegel i stommen?
En helt annan sak är det stigma som omger ordet "blåbetong", och kanske sänker försäljningsvärdet något. Var och en får värdera hur relevant det känns för egen räkning.


/A
 
Redigerat:
De flesta andra länder har inga radonproblem öht.
Det är ett mindre antal länder såsom Sverige, Usa, Finland, Canada, UK och några till som har radonproblematik i varierande omfattning.
Sverige intar en särställning med sin stora andel av världens urantillgångar. (mest i världen per yta). Detta tillsammans med att vi är ensamma om vår "blåbetong" gör läget lite speciellt.



pette skrev:
undrar lite hur det ser i andra länder. Har "trygga" sverige låg gräns för radon....
 
tyckr bara det verkar som alla som ska köpa villa idag e nästan hysteriskt undrande kring radonet i fastigheten. har än idag inte hört en enda lägenhetsköpare som velat radonmäta eller diskutera radonförekomst.. klart alla vill bo utan radon men börjar man tänka efter så är hela samhället bestående av mer eller mindre farliga saker som det inte går att skärma sig från tex. mobiltelefoner,ledningar, stadsdamm, tillsatsatser i mat etc.. ska man va riktigt säker så ska man väl bosätta sig ien grotta på svalbard men då kan man ju ge sig faan på att man får en blixt i huvudet ...
 
Totalt OT men kan det verkligen blixtra på Svalbard? Krävs det inte varm luft för att skapa åska och blixtar?
 
nej tack. Jag skulle inte vilja bo där ens om det var gratis :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.