tror knappast att det skiljer 20 kronor mellan en skruvdragare av kvalite och en skitdragare. Testa 500 kronor mer.

Förstår inte varför tavelhängande Ove kan få köpa sin 70 kronors maskin? Skit bra att dem skitverktygena finns.
Förstår inte helt ärligt dem människorna som köper en skruvdragare mfl som kostar 100 kronor och räknar kallt med att dem ska hålla en längre tid. Begär är kanske ett bättre ord.

Lämna den mentaliteten hemma om ni ska köpa ett skitverktyg, eller om ni kräver kvalite så får ni öppna plånboken istället.

Om jag fick välja mellan att vara snål coh köra med 100 kronors maskiner när jag bygger t.ex en altan och få åka in och reklamera varan 3 gånger på en vecka och utgifter i både bensin och onödig tid och hela dagen förstörd för att maskinen gick sönder och att jag inte kan bygga vidare. Men reklamera måste man ju!

Eller köpa riktiga maskiner och allt går bra och altanen blir färdig snabbt och lätt utan några större missöden så är mitt val lätt iallafall.

MEN! ska jag hänga en tavla eller 2 så låt skitmaskinerna finnas till dem som inte behöver dem till annat än just en skruv är och här.

Känner att jag börjar tappa poängen men "Köper man skit så får man stå för att man har köpt skit"

För min del kunde gärna någon juristlagvrängarpappersvändare skriva om konsumentköpslagen och skriva något i stil med: Varan ifråga ska fylla sin funktion den är avsedd för och det överenskomna priset ska tas till hänsyn gentemot andra likvärdiga produkter och dess användning blablablabla mer blablabla" Då hade det inte blivit så lätt för snåla Erik att komma inrusandes på Rusta och krävt att få byta skruvdrageren han köpt för 79:95 för 2 år sen.

Är som att se en tant i kassan som bråkar med kassörskan i 5 minuter om 8 kronor som är fel och kräver att hon ska få dem och när allt löser sig i slutändan så missade tanten att räkna med mjölken och kön har blivit 20 meter lång.

Alla är vi olika men själv tycker jag det är påfrestande att tjaffsa och hålla på, absolut inte värt 8 kronor eller 80 kr och helt ärligt så hade jag skämts om jag kommit in i en affär 2 år senare med en vara som kostat 79:95.
 
Redigerat:
Tavelhängar-Olle borde absolut kunna köpa en billig maskin för 70kr, men då ska det stå på kartongen: "OBS! Endast för lättare arbetsuppgifter såsom upphängning av tavlor på gipsväggar. Maskinen är ej dimensionerad för tyngre belastningar och ska inte användas för byggnadsarbete och dyl."
Då vet man vad man köper, vad den ska användas till och att trallskruvning kommer att räknas som felanvändning. Marknadsförs den som bara som skruvdragare eller t o m skruvdragare/borrmaskin och är utformad för att efterlikna tyngre proffsmaskiner, men inte klarar av att varken skruva i en trallskruv eller borra , eller går sönder efter en dags användning, då är det falsk varudeklaration och lurendrejeri i min ögon. Då borde handlaren få höra vilken skit se säljer, få ta tillbaka prylen och betala tillbaka pengarna.

Det är lätt för oss som hänger på Byggahus att inse att man inte kan förvänta sig mycket av en 70kr-skruvdragare, men det är faktiskt inte alla som har koll på vad kvalitet ska kosta inom verktygsbranchen. Min mamma köpte en skruvdragare för 200kr till sommarstugan eftersom "hon inte behöver en massa finesser". Hon vet inte vad moment är för något och till på köpet skriver de aldrig ut max moment på de billigaste maskinerna (ingen försäljningsargument precis...). Eftersom hon sa att hon redan hade skruvdragare tog jag inte med min egen när jag skulle sätta upp ett köksskåp åt henne. Men det gick inte att komma igenom träfiberskivan ens med bra borr. Efter fem minuter, när man var halvvägs, dog batteriet... Och det gick snabbare att dra i en skruv för hand, om det alls gick. Den typen av verktyg borde inte få marknadsföras som skruvdragare/borrmaskin.

Om alla skulle lämnat tillbaka dessa med motivationen att det inte gick att använda den till dess tilltänka användningsområde skulle de inte kunna sälja dem en längre tid. Miljön skulle spraras, pengar skulle sparas, mycket bortkastad tid skulle sparas och många skulle slippa känna sig dumsnåla eller lurade.

Därför är det för mig lite av en principfråga att reklamera. Vilket gör att jag oftast köper bra vertyg, av lathet! ;)
 
Att ta bort reklamationsrätten skapar bara det omvända - det kommer ju bara bli sämre och sämre kvalitet på det som säljs eftersom säljarna aldrig behöver riskera att nåt blir reklamerat. Att reklamera är ju ända sättet för konsumenter att påverka återförsäljarna att ta in bättre produkter - de vill ju inte heller riskera att ta in en undermålig produkt som många returnerar - det kostar ju dem en massa i hantering, uteblivna intäkter och badwill.

Senast i förra veckan bytte jag en MP3 spelare som dottern köpt på Jula. Visst, den var billig, men när det inbyggda batteriet inte gick att ladda (ny ur kartong) och den bara gick att använda med sladden i väggen är den inte så användbar. Om jag struntat i att reklamera den - hur ska då någonsin Jula börja ställa högre kvalitetskrav på sina underleverantörer??
 
H
Det är självklart att man skall reklamera en dålig produkt! Det kommer mycket gott ut av det.
Bättre produkter, produktutveckling......... Gör en butik ett bra jobb vid en reklamation har de marknadsförts sig på ett posivit sätt och kunden vågar komma tillbaka, ett riktigt bra (reklam)ations ärende resulterar många gånger i en väldigt nöjd och återkommande kund! Skvallar gärna för andra vilken bra butik och bemötande man fått.
 
Beställde 2 par jeans nyligen och kom och tänka på den här disskusionen.

Ena paret kostade 700 kronor, det var felsorterat i storlekarna och fick en mindre storlek än vad jag skulle ha, det blev reklamerat, fick ett par nya och samma fel igen, reklamerat. Dem var dyra och då reklamerar jag och räknar med att dem ska passa. Hade det varit ett par jeans på rea för 29:95 på ÖoB så hade jag skämts att gå tillbaka.

Andra paret fick jag för 200 kronor, skitsnygga jeans, på jeansen satt det en gammal papplapp där priset stog 90 dollar eller något. Det vär här jag kom och tänka på diskussionen. Troligtvis är det en affär som har sålt dem här i Usa. Men något fick kunderna att lämna tillbaka 90 dollars jeansen vilket är helt förståligt, vissa sömmar har lossnat eller det hänger lös tråd lite här och var och gylfknäppningen gick isär under "dragaren" för mig.

Hade dem kostat mig 90 dollar så hade jag reklamerat dem men nu kostade dem 200 kronor och det är dem snyggaste jeansen jag har och vilken kvalite (jeanskvaliten)
Jag hoppas inte ni handlar där jag handlar och reklammerar alla snygga 200 kronors jeans för då kommer dem att försvinna då det inte lönar sig att sälja dem här snygga jeansen för 200 kronor.

Ja det här är ett byggforum inte klädforum men jag tog detta som ett exempel. Låt mig köpa mina rabbaterade snygga jeans för 200 och låt tavelhängande Olle köpa sin 100 kronors skruvdragare.
 
Om man inte köper billiga produkter hur ska man då kunna hitta det där prisvärdaste alternativet?
Ibland kan man bli överraskad åt det positiva hållet att en billig produkt är lite genomtänkt och då är det svårt att motivera den 10 dubbla priset det kan handla om för att få en riktig märkesmaskin.

Dock så är det sällan man blir överraskad positivt av de riktigt billiga maskinerna men kanske Ferm eller liknande kvalitét kan göra det.
 
Edvuld skrev:
1. Köpte badrumsmatta från Jysk för 2,5år sedan, den har orsakat migrering i badrumsgolvet. (Har ej blivit informerad om att detta kan ske vid försäljning, saknar kvitto)
Mina föräldrar köpte också en badrumsmatta på jysk för några år sedan som gav missfärgning på plastmattan. De kommer få ersättning för att byta ut golvet i badrummet. Jysk tog detta mycket seriöst, till min stora förvåning :D
 
Lite skrev:
...

Hade dem kostat mig 90 dollar så hade jag reklamerat dem men nu kostade dem 200 kronor och det är dem snyggaste jeansen jag har och vilken kvalite (jeanskvaliten)
Jag hoppas inte ni handlar där jag handlar och reklammerar alla snygga 200 kronors jeans för då kommer dem att försvinna då det inte lönar sig att sälja dem här snygga jeansen för 200 kronor.

Ja det här är ett byggforum inte klädforum men jag tog detta som ett exempel. Låt mig köpa mina rabbaterade snygga jeans för 200 och låt tavelhängande Olle köpa sin 100 kronors skruvdragare.
Jag tycker du pratar lite runt dig själv här, du vill köpa jeans för 200kr, som dessutom har bra kvalitet. Du måste väl förstå att det inte är en ekvation som håller?

Företagen vill alltid maximera sin vinst, det är billigare att tillverka produkter med lägre prestanda i materialen, och därmed också sämre kvalitet. Slutpriset på produkten kommer därför att till viss del återspegla priset. Men du måste väll förstå att om reklamationsrätten skulle försvinna, skulle företagen till slut sälja helt undermåliga produkter, som inte ens fungerar när man kommer ut ur butiken. Det är helt enkelt så vi giriga människor fungerar.

Din "förlåt att jag finns" mentalitet gör mig uppriktigt sagt förbannad! Menar du på allvar att du tycker att storföretagen skall få köra över oss konsumenter, bara för att man inte "ska vara till besvär".

Lågprisbutikerna filosofi är att köpa in varor från Kina, eller liknande lågprisländer, så billigt som möjligt. Det görs i princip ingen kvalitetskontroll av produkterna i tillverkningslandet utan varorna skeppas direkt till butikshyllan. Kvalitetskontrollen har därför flyttats till oss konsumenter. Om allt för många varor reklameras, kommer företagens vinstmarginal att minska, därmed är varan inte lönsam och slutar att saluföras. Om reklamationsrätten skulle tas bort skulle det enbart säljas helt undermåliga produkter, eftersom folk till så stor del vill köpa billigaste varan, hellre än bästa kvalitén.

Med din attityd så kan man som någon nämnde lika gärna gå in bu butiken o fråga om dom inte vill ha en hundring eller två, - och förresten, förlåt att jag besvärar, jag kan väl föra över min lön direkt till erat konto, för att därefter backa ut ur butiken bockandes och ursäktandes med kepsen i hand.

Hörde av än vän bosatt i england att där styrs tydligen reklamationstiden av den förväntade livslängden hos en produkt, dvs just den fysiska varan. Dvs tex en tvättmaskin skall förväntas hålla i 10 år, oavsett vad den kostar. Därmed är det en omöjlig affär att sälja allt för billiga och dåliga maskiner. En bra lösning, framförallt för miljön.
 
Redigerat:
Iloper skrev:
Jag tycker du pratar lite runt dig själv här, du vill köpa jeans för 200kr, som dessutom har bra kvalitet. Du måste väl förstå att det inte är en ekvation som håller?

Företagen vill alltid maximera sin vinst, det är billigare att tillverka produkter med lägre prestanda i materialen, och därmed också sämre kvalitet. Slutpriset på produkten kommer därför att till viss del återspegla priset. Men du måste väll förstå att om reklamationsrätten skulle försvinna, skulle företagen till slut sälja helt undermåliga produkter, som inte ens fungerar när man kommer ut ur butiken. Det är helt enkelt så vi giriga människor fungerar.

Din "förlåt att jag finns" mentalitet gör mig uppriktigt sagt förbannad! Menar du på allvar att du tycker att storföretagen skall få köra över oss konsumenter, bara för att man inte "ska vara till besvär".

Lågprisbutikerna filosofi är att köpa in varor från Kina, eller liknande lågprisländer, så billigt som möjligt. Det görs i princip ingen kvalitetskontroll av produkterna i tillverkningslandet utan varorna skeppas direkt till butikshyllan. Kvalitetskontrollen har därför flyttats till oss konsumenter. Om allt för många varor reklameras, kommer företagens vinstmarginal att minska, därmed är varan inte lönsam och slutar att saluföras. Om reklamationsrätten skulle tas bort skulle det enbart säljas helt undermåliga produkter, eftersom folk till så stor del vill köpa billigaste varan, hellre än bästa kvalitén.

Med din attityd så kan man som någon nämnde lika gärna gå in bu butiken o fråga om dom inte vill ha en hundring eller två, - och förresten, förlåt att jag besvärar, jag kan väl föra över min lön direkt till erat konto, för att därefter backa ut ur butiken bockandes och ursäktandes med kepsen i hand.

Hörde av än vän bosatt i england att där styrs tydligen reklamationstiden av den förväntade livslängden hos en produkt, dvs just den fysiska varan. Dvs tex en tvättmaskin skall förväntas hålla i 10 år, oavsett vad den kostar. Därmed är det en omöjlig affär att sälja allt för billiga och dåliga maskiner. En bra lösning, framförallt för miljön.
Visst missförstås jag ibland men denna tar nog priset.

"Jag tycker du pratar lite runt dig själv här, du vill köpa jeans för 200kr, som dessutom har bra kvalitet. Du måste väl förstå att det inte är en ekvation som håller?"

Det har jag väl ändå inte sagt? Fick ett par kanonbyxor för 200 kronor som hade något litet fel bara. Jag mena helt tvärtom än vad du sa.

Du dramatiserar värre än mig. Jag menar inte att reklammaionsrätten ska bort helt och hållet utan att handlaren ska kunna skriva en lapp på fyndlådan där de står "OBS KÖPS PÅ EGEN RISK, JAG UPPREPAR KÖPS PÅ EGEN RISK!! REKLAMMATIONSRÄTTEN GÄLLER EJ PÅ DEM HÄR VARORNA DÄRAV PRISET. JAG UPPREPAR KÖPS PÅ EGEN RISK"
Så att alla förstår.

För att kontra: med din attityd så behöver man aldrig köpa nya varor, man kör skiten ur 100 kronors maskinen och när den är slut så hämtar man en ny o en ny o en ny till osv tills man tömt hyllan i affären. Sen köper man kläder till lågpris och reklamerar man dem, sen ska ju mat smaka också, då kan man reklamera eldorado maten efter ett par tuggor, då äter man gratis.

Njae det var lite låg nivå.
Egentligen kan jag inte tillägga så mycket mer än det jag hade alla haft den attityden många har så kommer det att sluta med att man måste köpa en skruvdragare för 1500 kr även om man bara ska hänga en tavla. För alla 100 kronors maskiner är reklamerade och säljs ej längre. Tycker bara att det är bra att det finns maskiner ifrån 100 kronor till 10 000 tals kronor, då kan man välja en maskin som man behöver och vill betala för.
 
Till att börja med så är jag väl medveten om att man lätt överreagerar något på när man skriver på nätet... Du har som bekant en helt annan åsikt än mig, och många andra. Det har jag självklart inga problem med.

Jag har heller inte några problem med att företag ska få tjäna pengar på oss konsumenter. Men inte till viket pris som helst, och framförallt inte genom att utnyttja okunnig konsumenter, fabriksanställda i låglöneländer eller miljö - framförallt den i låglöneländer men även den i vår närhet.

Lite skrev:
För att kontra: med din attityd så behöver man aldrig köpa nya varor, man kör skiten ur 100 kronors maskinen och när den är slut så hämtar man en ny o en ny o en ny till osv tills man tömt hyllan i affären. Sen köper man kläder till lågpris och reklamerar man dem, sen ska ju mat smaka också, då kan man reklamera eldorado maten efter ett par tuggor, då äter man gratis.
Här slog du huvudet på spiken, för här tycker jag , och de flesta på detta forum, att du har helt fel. Det är nämligen precis så här man ska göra. Klarar inte byxorna mer än 5 tvättar, smakar konserburksmaten skit, trillar vinkelslipen isär inom reklamationstiden, ja då är produkten skit och skall returneras säljaren som dessutom skall vara skyldig att ersätta konsumenten för besväret med skitprodukten. Oavsett produktens pris.

Om man som säljare väljer att kränga undermåliga produkter, då ska man också vara medveten om att man tar en risk att konsumenten också använder produkten fullt ut, med stor risk att produkten inte håller. Man ska som konsument kunna förvänta sig, att en produkt som saluförs som vilken annan liknande produkt, även skall fungera tillfredsställande. För närvarande är tillfredsställande lika med reklamationstiden ut.

Att INTE tro att lägstanivån för kvalitet på lågprisproduket skulle sjunka ytterligare (och då menar jag verkligen sjunka till en så låg nivå att de inte ens skulle fungerar direkt ur kartongen i butik) om garantin togs bort på dessa, är ungefär lika korkat som att tro att företagen skulle vara ärliga med reklamen på de lågprisprodukter de säljer idag.

Jag tycker alltså att om det är någonstans reklamationsrättan måste kvarstå, så är det på just lågprisprodukter, någonting annat vore bara att lura oss konsumenter själva, de som tillverkar maskinerna i låglöneländer och inte minst miljön. Lågprisvaror är någonting vi borde kunna klara oss utan, speciellt vi i västvärlden.

Men jag håller med dig på en punkt, genom att köpa, eller hyra, kvalitetsprodukter undviker man både tidssvinn och många svordomar.
 
Iloper är inne på rätt spår...

För att kunna komma tillrätta med några av vår tids största problem, såsom

Överkonsumtion, låglöneländer och miljöproblem,

så gäller det att bekämpa att butiker och fabriker överöser oss med skitprylar som pajjar och inte går att reoparera. Detta är viktigt, och det är delvis detta som lagen tar sikte på.

Men självklart ska Olle kunna köpa en billig skruvdragare för sina behov. Men han ska inte köpa en ny kina-skit-plast-barnarbete-bajspryl, han ska köpa en BEGAGNAD, REPARERAD KVALITETSMASKIN. Precis så som världen fungerade fram till typ 1950, då vi inte bara förbrukade alla resurser som vi gör idag.
 
Staffans2000
Grundfelet i "Jan_af_lisole" och senare även hans vapendragare "Lite"s`resonemang är som ovan sagts att ifall garantin på "billiga" varor i allmänhet skulle tagas bort, skulle det inte påverka produktens kvalite`. Detta är en befängd trosföreställning.
Ett troligt cenario är att varor med garanti skulle bli mycket dyrare, dvs. att gränsen mellan varor med och utan garanti skulle höjas pö om pö.

Under mycket lång tid har "konsumentköpslagen" gällt enl. följande "Caveat emptor" vilket kan översättas med - låt köparen taga sig i akt. Denna lag gäller i praktiken för övrigt än idag när man köper begagnade varor av privatpersoner.
Nu köper vi enligt nya lagar (Caveat venditor - låt säljaren taga sig i akt) som inte har tillkommit av en slump, utan för att skydda oss konsumenter. Grundtanken är att konsumenten inte är på samma nivå`som säljaren, och därför är det säljarens ansvar att garantera produktens kvalite`.

Då vi levde i bondesammhället var nog detta med garantier inget problem. Smeden visste hur en slägga skulle se ut, bonden visste hur en plog skulle se ut et cetera........Men nu när vi köper saker som vi inte kan bedömma kvalite`och bruksvärde på är garantin "livsviktig".

En möjlig lösning skulle vara att "dyra" varor skulle ha en längre garantitid än billiga".

Med tanke på språkbruket i garantiborttagandeivrarnas inlägg, är de yngre personer bakom psevdonymerna. Om så är fallet tycker jag det är oroande att de inte har förstått värdet av konsumentköplagen. Dessutom förespråkar de att man inte skall kräva sin rätt när man blir bestulen på mindre summor eftersom det är genant!! Häpnadsväckande ryggradslöst!


Hälsningar från: Staffan
 
Ja du Staffan. Du formulerar dig väl och när jag skriver har jag lite bråttom ibland och blir ett par stavfel om det var det du reagerade på?
Men du har helt rätt, Jag är av den yngre generationen. Så där fick du mig;)

Att jag diskuterar rätten till garantin är egentligen inte min mening. det bästa vore om det fungerade så som det nästan gör idag. Att om man köper en vara som är 10 gånger billigare så bör konsumenten förstå att troligtvis så är inte varan i samma kvalité som den som ärr 10 gånger dyrare. Men tydligen eftersom majoriteten verkar ha den mentaliteten "att köper jag en vara så ska den minsann hålla i 3 år" så ser jag bara 2 lösningar i längden. Antingen plockas alla dessa varor bort och konsumenterna får leta efter andra alternativ typ begagnat. Eller så får man ifrågesätta systemet med garantin.

Då jag vill ha kvar dessa varor så väljer jag att ifrågesätta systemet med garantin.
Ryggradslöst eller ej men att stå där och bråka om ett par kronor som tant Agda vid snabbmatskassan som jag nämnde förut, det hade jag knappt kunna leva med.Jag hade skämts.

Men som många andra så har jag dubbelmoral, jag gillar inte importen av billiga saker då Sveriges ekonomi och välfärd blir lidandes, men ändå så köper jag skiten om jag skulle få användning för det. Skulle man stoppat Kina kvalitén och tvingat konsumenten att köpa svenska varor med kvalité till ett mycket högre pris då hade jag inte klagat för det hade bara gynnat en i slutändan.
 
Läs här lite hur konsumentköplagen fungerar: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Det mesta du (Lite) vill ha finns redan med.

Det går utmärkt för säljaren och Ove att avtala om t.ex: "Den här skruvdragaren är skitkass, den duger för att sätta upp tre tavlor med". Då kan inte Ove reklamera den när den går sönder efter att han byggt ihop halva huset. Men den ska förstås hålla till tre tavlor, annars ska han reklamera.

Det kan också framgå på andra sätt, det kan kanske stå på kartongen "Avsedd för tavelupphängning", eller med din fina skylt.

Sen kanske affären byter ut skruvdragaren ändå för att slippa tjafsa. De flesta kommer trots allt inte tillbaka med flera år slitna, billiga grejer.
 
apa skrev:
Läs här lite hur konsumentköplagen fungerar: [länk]

Det mesta du (Lite) vill ha finns redan med.

Det går utmärkt för säljaren och Ove att avtala om t.ex: "Den här skruvdragaren är skitkass, den duger för att sätta upp tre tavlor med". Då kan inte Ove reklamera den när den går sönder efter att han byggt ihop halva huset. Men den ska förstås hålla till tre tavlor, annars ska han reklamera.

Det kan också framgå på andra sätt, det kan kanske stå på kartongen "Avsedd för tavelupphängning", eller med din fina skylt.

Sen kanske affären byter ut skruvdragaren ändå för att slippa tjafsa. De flesta kommer trots allt inte tillbaka med flera år slitna, billiga grejer.
Men då är jag nöjd:)
Synd att inte fler säljare vet om det, eller det kanske dem gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.