kalla mig galen men jag har 12 mm plywod+13mm gips och jag skulle inte vilja att mitt kök satt och dinglade i 13 mm gips fy fan!!!!!
 
ikeahantverkaren skrev:
Han får gärna kottla om det underlättar montaget.
Men där är många som kottlar ihjäl sig där ute helt i onödan bara för att dom tror att köket kommer trilla ner.
Det är ju alltid bättre att ha marginalerna på sin sida om man inte riktigt vet vad man håller på med eller om man är osäker på något....better safe than sorry
 
Redigerat:
jag är överdriven i allt jag gör så hade det vart hemma hos mig så hade jag kortla, sen osb å sen 6 eller 13 mm gips =)
 
Vad säger HUSAMA om att bara sätta i gips ??
 
Där kottlas inget till kök i nybyggnationer idag mej veterligen.Rätta mig gärna om jag har fel.
Vid renoveringar ute hos kund har jag aldrig hört talas om nån byggfirma som lägger in i offerten att
riva ner befintlig gips för att börja kottla.
Kottla är mer befogat på toaletter bakom tvättställ och dylikt.
 
Personligen rekommenderar jag alltid mina kunder att vi fäller in kortlingar alternativt skruvar upp plyfa om det är svårt att få in kortlingar i väggen...

ALLA nappar på den lilla extrakostnaden.

Ofta ska man ändå såga bort gipsen där kakeln sitter vid utrivning och det är inte mycket extrajobb att då byta ut gipsen på hela ytan när man ändå är igång.

De sparar dessutom in en del pengar på att elektrikern kan göra ett snabbare och bättre arbete då de kommer till inuti väggen...

Tilläggas bör ju kanske då att jag oftast monterar den typen av inredningar som har tvärgående upphängningsribba i bakkanten och då är det betydligt jobbigare att strula med gipsankare (molly)...

Ikeas är ju ganska smidiga att använda molly till då man kan sätta upp dessa först och sen bara hänga upp skåpen på dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.