Ge mig många åsikter och ändringar på mitt planerade enplanshus i sten, med putsade ut och inneväggar. Lättbetonghus i skåne, 365 mm.

Är det gigantisk nackdel att ha sovrummen i söder ? Hittade detta fantastiska hus på Hemnet och ändrat en del i planlösningen.

Kom igen med omritningar etc :)
 
  • enplanshus 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det som heter vardagsrum ser ut som en bredd koridorr - svår att möblera?
Utgång från badrum opraktiskt långt från dom 2 små sovrum - börde kännas mer privat att gå på toan när andra sitter vid matbordet.
Kök/vardags - försök möblera ytan och se om man kan göra det på ett bra sätt - köket tar halva ytan så det kan bli svårt ...
Skulle ta bort denna nisch/ krypin med 3 dörrar - sätta en dörr till så man kan springa mellan sov och bad utan att sittande i köket/vardagsrummet ser en.
gaia
 
Tack för tipsen, se ny ritning. Ny ingång till lilla badrummet och något större vardagsrum.

Har dock aldrig förstått måstet att ha direkt ingång från sovrum till badrum. Har det inte i vårt hus idag och har aldrig saknat det. Ge mig gärna förslag på hur badrum och tvättstugan skulle se ut med din lösning, gaia. Jag uppskattar verkligen råd o tips :)
 
  • img011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora problemet är som Gaia påpekar att den kombinerade kök/vardagsrum/matplatsen också måste fungera som genomgångsrum till de andra rummen i huset och därmed blir extremt svårmöblerad.

Om förlagan finns på hemnet kanske du kunde gå på en visning och kolla hur den fungerar i praktiken. I annat fall föreslår jag att du provar att rita in möbler och markerar vilka ytor som ska användas för genomgång.
 
Jag har sett bilder på huset och har planerat in möbler, så det är ok. Skulle kanske bredda vardagsrummet lite dock. Ser gärna ritning på gaias förslag på badrum och sovrums-lösning.
 
Redigerat:
Titta på din tomt! Hur ska du passa in denna byggnad i praktiken?

Enplansbyggnader som denna med vinklar kräver relativt stora tomtytor. De kan bli svåra att passa in i områden med ordinära tomter. Det bästa är att alltid granska de konkreta förutsättningar tomten har innan man bestämmer hus och planlösning.
 
Tomten är ok.
 
Vadå "okey"? Om du lägger ut tomtkartan kan vi börja resonera.
 
Tomten är rektangulär (dock större) som på bilden med söderriktningen utritad. Det är RUMMEN i huset jag vill diskutera.
 
fifo115 skrev:
Ser gärna ritning på gaias förslag på badrum och sovrums-lösning.
Det enkla förslaget är att sätta en dörr mellan kökvardags och tvätt/bad/sov garage delen. Kan man slippa att visa tvätt, sovrum och bad till allmän beskådan varenda gång man öppnar dörren så är det väl ett plus? Stäng av så man bara ser ett enda dörr från kökvardagsdelen.
Samma skulle gälla för barnavdelningen ( 2 sov+bad) så man stör inte varandra när vuxna har fest långt in på natten.
Skulle helst ha sovrum åt nordöst om jag fick välja :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tillägg till Gaias kommentar: använd gärna skjutdörrar till dessa två "avdelningar", så märks inte dörren till vardags när det står öppet. Flytta isåfall tilblaka badrumdörren på det minder bardrummet: gör inget alls att det ligger öppet, det ska ju vara tillgängligt för gäster. Dumt om gästerna ska in i barns eller vuxnas sovavdelning för att leta efter toan.

Dörrar i hörn är dumt, hörn är väldigt möblerbara. Flytta dörren på det "sydöstra" sovrummet mot mitten tätt intill den andra barnrumsdörren, så blir det lilla allrummet lättare att möblera. Använd eventueltl skjutdörrar även i dessa två rum.

Klädkammaren i det stora sovrummet ser väldigt långsmal ut, hur bred är den? Tänkt för hyllor/upphängning bara på ena väggen eller?
 
Anna_H skrev:
Flytta isåfall tilblaka badrumdörren på det minder bardrummet: gör inget alls att det ligger öppet, det ska ju vara tillgängligt för gäster. Dumt om gästerna ska in i barns eller vuxnas sovavdelning för att leta efter toan.
Jag skulle inte vilja sitta i mitt vardagsrum eller vid mitt matbord nära eller med utsikt mot en toadörr :). En toadörr dämpar ljudet sämre än en vägg för den brukar ha en inluftsventil för ventilations skull. Kanske något att tänka på vid planering?

Mina gäster skickar jag till källarbadrum eller till andra våningen och dom klagar inte. Vi har en toa på samma våningsplan som vardagsrummet men den nås enbart genom vårt sovrum och dit har gäster ingen tillgång.
Är man en gäst hos oss så får man finna sej i mycket därför att vårt hus är i första hand anpassat till våra behov :).
gaia
 
gaia skrev:
Jag skulle inte vilja sitta i mitt vardagsrum eller vid mitt matbord nära eller med utsikt mot en toadörr :).
Exakt HUR sannorlikt är det att man möblerar så att man sitter och stirrar på badrumdörren? I den här palneringen är ju matpaltsen rätt lngåt från korridoren, med en köks-ö emellan, och soffgrupepn lär väl vara möblerad så att man tittar mot sin TV och/eller uteplatsen, inte mot toadörren?

För övrigt brukar jag stänga dörren om mig i badrummet när jag har gäster ;)
 
Vilka yttermått har byggnaden?
 
Klädkammaren har jag tänkt ha garderober längs hela ena långsidan, inget mer. Men det blir kanske för litet. Kanske minska sovrummet lite och öka ytan på klädkammaren ?

Boytan borde bli drygt 200 kvm + garage. Dock bara planeringsskedet så jag har inga exakta ritningar bara mina skisser.

Barnrummens dörrar tycker jag är bra då två diagonala hörnor är fria, en hörna med hörnsoffa och en leksakshörna. Dessutom planerat platt-tv mellan barndörrarna.

Jag ser än sålänge inte hur jag kan planera föräldradelen bättre, förstår tyvärr inte dina kommentarer, gaia. Att man ser tvättstugan när man har gäster ser jag inte som något problem, den är ju stängd när man har fest, så funkar det iallafall i vårt nuvarande hus.En dörr till känns lite innestängt. Men en skjutdörr kanske inte är helt fel ...

Väggen i vardagsrummet mot sovrummet har jag tänkt ha platt-tv på.

Stora nackdelen med huset är sovrummen som ligger i söder. Hur hade huset funkat med uteterassen/sovrummen mot norr istället för söder ? Dvs om man vrider hela huset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.