Har varit på väg att knäcka mig själv ett par ggr p.g.a för hög press på mig själv att bli färdig med allt. Numer lever jag efter grabbens favoritcitat HAKUNA MATATA (inga bekymmer).

Inte värt att satsa så hårt på det materiella att hälsa, relation och vänner blir lidande....man stirrar sig lätt blind på alla måsten som hänger över en i det här samhället...vad är egentligen livskvalitet?

Avslutar med en liten (förhoppningsvis upplyftande) länk till TS och er andra.

http://www.youtube.com/watch?v=l9K4BKkLaCI

Trevlig sommar!

//Putte
 
Ja, vad säger man... har grejat mest hela dagen och det enda jag lyckats med är att bli solbränd på de mest udda ställen (bränt mig..aj).
Som grädde på moset det kommer det en dam ca:50år för att köpa en grej jag hade på annons. Hon frågar lite om huset eftersom hon själv köpt hus nyligen och blivit lurad med mögel och skit.
När jag säger att jag haft huset i två år blir kommentaren "och du har inte hunnit längre...":x

/Danso
 
danso skrev:
Ja, vad säger man... har grejat mest hela dagen och det enda jag lyckats med är att bli solbränd på de mest udda ställen (bränt mig..aj).
Som grädde på moset det kommer det en dam ca:50år för att köpa en grej jag hade på annons. Hon frågar lite om huset eftersom hon själv köpt hus nyligen och blivit lurad med mögel och skit.
När jag säger att jag haft huset i två år blir kommentaren "och du har inte hunnit längre...":x

/Danso
Bitterkär***ngar. Spika in dom d^_^b
 
Jag måste nog hålla med några föregående talare. Det gäller att göra klart. Jag jobbar på det men samtidigt måste man ha både ute och innejobb kvar.

Sen gäller det att våga göra grejer så man inte står och tittar utan faktiskt gör något. Att sitta i soffan och fundera på att gå ut i garaget och sätta smyg och foder betyder inte att det blir gjort - det är ju trots allt Lotta Engberg på Liseberg på tv´n. Att man sedan faktist går ut i garaget och börjar är ju en helt annan sak. Plötsligt så kommer frugan ut och frågar om man inte skall sova. Man kommer in i det bara man börjar.

Köp lite shyssta snickarkläder så man känner sig lite mer som en snickare när man väl håller på d^_^b

Sen jobbar man 50-60h i veckan och har en 3-åring och en 5 månaders så blir det inte många knop gjorda. Undanflykterna är många.
 
cederbusch skrev:
Måste bara kommentera det där med att vara 2 när man jobbar. I vissa moment håller jag med, som att hålla en planka när man skruvar fast den eller så. Men oftast har jag känslan av att det tar längre tid att vara 2 eller fler. När jag och sambon (snart frugan) håller på så blir det lätt så att jag först måste lära henne eller förklara saker, så i slutändan har jag inte sparat så mkt tid och känner mig snarare lite frustrerad. Så är det inte alltid såklart, men jag skulle inte ta in en kompis för att bygga/renovera. Såna kan hjälpa till med annat.
Ungefär sådär resonerade jag också för flera år sen. Men till slut insåg jag att man har mycket att vinna på att låta sin bättre hälft faktiskt vara delaktigt i renoveringarna och att man växer som par om man faktiskt delar på allt ansvar som det innebär att vara familj och husägare. Det är så jävla befirande att komma ur den klassika rollen där mannen är stor och stark och ska fixa allt praktiskt medans kvinnan förväntas ta hand om barnen och övrig markservice. Jag tröttnade på att alltid ha något projekt hängandes över axeln samtidigt som man alltid fick höra att man aldrig träffade barnen eller hjälpte till med något annat. Så jag föreslog helt enkelt att vi skulle byta rakt av ett tag. Frugan trodde först att jag skojade och tvekade för hon hade ingen aning om hur man håller i en hammare (och då hör det till saken att jag själv är hantverkare) men jag övertalade henne till att göra ett försök och att det inte gör något om det blir fel eller om det tar långt tid. Det är bara att göra om och göra rätt i så fall. Och så blev det. Bästa dealen i mitt liv!

Numera pratar vi på en helt annan nivå när något ska göras och förståelsen sins emellan är större. Och ingen av oss behöver känna att man är ensam ansvarig för det ena eller andra. Problemet för dom flesta verkar vara att man inte litar på frun eller någon annan kan göra ett lika bra jobb. Men vad gör det då om det nu inte blir 100%? Livet är för kort för att hålla på att haka upp sig på detaljer. Ser det bra ut på någon meters avstånd och det inte finns några rent tekniska fel så är det inte hela världen.

(om man betalar för det är det naturligtvis en helt annan sak men jobbar åt sig själv får man lov att ta genvägar om man vill)

Så mitt råd till er som tappar lusten ibland. Ta hjälp av dom som står er närmast och tillåt er själv att tumma lite på slutresultatet. Det finns annat som är viktigare i livet.
 
Måste bara uprepa det jag rekommenderade förrut :

- börja med något annat som är på gång om du känner för det, miströstar eller
för tillfället helt enkelt saknar envisheten att fortsätta med det du gör
- så klart ska man inte ha 10 järn samtidigt i elden men jag har upplevt det motiverande
när det är succe med t.ex. gräva ner grindstolparna och sedan - med lite avstånd -
fortsätta med att skrapa fönstren eller annat tråkigt................
 
Kan instämma i det där med att fira delmoment. Vi har inga större projekt på gång, men hundra mindre. Satte i vintras upp ett excelark med alla saker vi ville fixa, entreprenörer att anlita och saker att köpa. Ett antal olika flikar blev det: innebygg, utebygg, inredning, tomt, entreprenörer, köpa. Det blev rätt tillnyktrande att se alla saker vi ville göra - lång lista. Då började vi prioritera och skjuta på saker på rimlig framtid. Under våren har vi betat av en hel del saker och det är en fantastisk känsla att grönmarkera en punkt (= klart). Utan stress, rätt mycket gjort och oftast kul.

En lärdom är att det är bra att ha några saker på gång samtidigt. Något ute, något inne, något som man kan göra ensam, något stort, något litet. Själv har jag flera gånger slagit upp arket istället för att surfa bort tid på Byggahus och efter en timme kunnat grönmarkera en mindre sak. Känns mycket bättre än efter en timmes surfande!

En annan lärdom är att jag lätt blir för akademisk och tänker mer än jag gör. Någon nämnde samma sak tidigare.
 
"Själv har jag flera gånger slagit upp arket istället för att surfa bort tid på Byggahus"

Nu förstår jag inte alls hur du menar... :blushing:
 
Ellagård skrev:
.. slagit upp arket istället för att surfa bort tid på Byggahus...
Du menar; slagit upp arket och surfat bort tid på Byggahus

:D
 
E
När jag bygger något brukar jag dela upp det så att när jag byggt en bit så bjuder jag in några kompisar och partajar lite och tittar på det "fantastiska" del resultatet.
Detta gör att jag motiveras och bygger vidare till nästa del moment.Och man har kul under tidend^_^b:wow:Och får många fylle sluga tips framåt små timmarna.
 
Utan min sambo hade jag aldrig orkat.
Hon hjälper iofs inte till så mycket med bygget förutom när jag ber henne om det är något moment jag inte klarar själv. Men hon gör otroligt mycket annat, mat, hushållet, osv...
Hon ser min insats lika mycket värd som hennes och vise verca...
 
Kan inte säga annat än att jag inser varför maken och jag valt att inte bygga utan _betala_ för en ROT... Vi har inte kunskapen själva och skulle nog snickra oss rakt in i en skilsmässa om vi ens försökte. Visst - vi har satt upp altanplank och tapetserat förr, men 80 kvadrat som ska smälta samman med resten av huset? El? Puts? Nivåskillnad i golv? Ventilation? Nej, det där gör hantverkare (med goda referenser) mycket bättre. :)
 
Hobbit skrev:
Måste bara uprepa det jag rekommenderade förrut :

- börja med något annat som är på gång om du känner för det, miströstar eller
för tillfället helt enkelt saknar envisheten att fortsätta med det du gör
- så klart ska man inte ha 10 järn samtidigt i elden men jag har upplevt det motiverande
när det är succe med t.ex. gräva ner grindstolparna och sedan - med lite avstånd -
fortsätta med att skrapa fönstren eller annat tråkigt................
Min erfarenhet är dock precis tvärtom, men det har kanske lite med personligthetstypen att göra.

Jag gillar att påbörjar saker, och blir inspirerad till lite olika projekt här och där.
Men om jag inte tvingar mig själv att göra klart ett projekt innan nästa påbörjas så blir det aldrig klart.

De där tråkiga, långdragna eller smutsiga momenten blir liksom inte roligare 4 veckor senare :)
Och sätter jag tex inte lister direkt efter tapeterna så kan det gå både ett, två och 5 år innan det blir gjort, för det är ju "nästan klart" - och man blir lätt hemmablind :(

/K
 
Hawkai skrev:
Hur gör ni med barn/en (ni som har)? Jag har en vild 2åring o sambo som oxå vill göra andra saker än att bara vara barnvakt (jaja, det sägs att man inte kan vara barnvakt åt sina egna barn:p) Hinner alltså inte renovera särskilt mycket. Att dra igång 2h en kväll känns inte så motiverat alltid heller då en timme går åt till att plocka fram och sedan städa upp.
Vafan! Det kan väl inte vara du som är jag? :)

Mitt enda råd är att försöka få en heldag i veckan för bygge och hygge. Det har vi försökt med och det funkar okej. Saker går inte fort men lite hinner man med under en dag.

Kämpa på! :)
 
Ställer mig också frågan ibland hur orkar jag?

Vi bygger nytt från inget. Börjat med att stycka av tomt och fixa precis allt själv.
Jag gjorde mig av med allt i hobbyväg och har sedan ett år tillbaka bara husbygge som hobby. Har haft 3 hellediga helger på ett år. Annars kör jag varje helg och minst 2-3 kvällar i veckan.
Nu på sommaren är det 4-5kvällar i veckan. Snittar nog 2tim per dag framför internet/mail/tel för att fixa och ta reda på saker kring bygget. Lär mig allt själv steg för steg.

Det går att göra så här i något/några år men i längden går det inte. Det är så otroligt kul annars skulle jag aldrig orka.

Hade det varit ungar med i ekvationen hade jag nog fått ta kalendertiden x 3. Otroligt skönt att inte ha det att tänka på just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.